کن ۲۰۲۱ کم فروغ‌تر از همیشه

این روزها جشنواره کن ۲۰۲۱ در زیر سایه سنگین کرونا در فرانسه روزهای کم فروغی را تجربه می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سال گذشته جشنواره کن که قرار بود به جای ماه می در ماه ژوئن برگزار شود با دستور رئیس جمهوری فرانسه لغو شد و سازمان‌دهندگان کن هم جشنواره دوره پیش را با برچسب مجازی و از راه دور صرفا با انتشار فهرست فیلم‌های برگزیده برگزار کردند. اما امسال تیه‌ری فرمو که مدیر هنری و همه‌کاره جشنواره فیلم کن در یک گفت‌وگوی رادیویی جزئیاتی تازه از برنامه‌های جشنواره امسال را اعلام کرد و به همه اطمینان داد این دوره در همان زمان مقرر با حضور مهمانان و سینماگران برگزار می‌شود و بالا گرفتن موج کرونا در اروپا و فرانسه هم نمی‌تواند برنامه‌های مدیران کن را به هم بریزد.

در نهایت  ۱۶ تیرماه جشنواره کن با انتشار برنامه نمایش فیلم‌های منتخب خود در بخش‌های مختلف، سوت آغاز هفتاد و چهارمین دوره از این رویداد سینمایی را به صدا درآورد. اما جشنواره کن با وجود یک سال تعطیلی همانی نبود که ۲ سال پیش بود و نگرانی از شیوع کرونای سویه دلتا در حالی که بسیاری از بازدیدکنندگان در کن واکسینه شده بودند، همه را بر آن می‌داشت تا دقت بیشتری به خرج دهند. دست‌اندرکاران این فستیوال سینمایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دِدلاین تایید کردند که از میان هزاران نفری که هر روز در جشنواره کن تست کرونا می‌دهند به طور متوسط تست سه نفر مثبت اعلام می‌شود که حداقل یکی از این افراد از نیروهای امنیتی جشنواره هستند. بر اساس قوانین دولت فرانسه چنانچه تست فردی مثبت شود، باید ۱۰ روز را در قرنطینه سپری کند اما گویا در این باره سختگیری چندانی صورت نمی‌گیرد و این افراد فقط اجازه دسترسی به بخش‌های اصلی جشنواره را ندارند.

از طرفی گزارش‌های منتشره از هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم کن از کسادی بازار معاملات سینمایی حکایت دارد. گرچه قراردادهایی در بازار کن منعقد می‌شود اما اکثریت تعاملات سینمایی در بازار پیش-نمایش کن روی داد که چند روز پیش از کلید خوردن جشنواره برگزار شد. با این حال فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی که یکی از سه نماینده سینمای ایران در هفتادوچهارمین جشنواره کن است و در بخش رقابتی با ۲۳ فیلم از کشورهای مختلف برای کسب نخل طلا رقابت می‌کند، موفق شد یک خریدار خارجی جدید پیدا کند. آخر هفته خبر رسید کمپانی سینه‌آرت «Cineart» حق نمایش فیلم قهرمان اصغر فرهادی را در هلند و بلژیک پیش‌خرید کرده است. از دیگر مشتریان خارجی فیلم قهرمان می‌توان به آمازون استودیوز و ممنتو پیکچرز اشاره کرد که به ترتیب حق نمایش و پخش این فیلم فارسی زبان را در آمریکا و فرانسه برعهده دارند.

نخستین نمایش جهانی «قهرمان» نیز  ساعت ۱۵:۳۰ روز ۱۳ جولای (سه‌شنبه ۲۲ تیر) در کاخ اصلی جشنواره کن موسوم به گرند لومیر خواهد بود و فیلم فرهادی یک روز بعد هم ساعت ۹:۳۰ صبح در سالن آیمکس مجموعه سینمایی تازه‌تاسیس سینیوم در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه روی پرده می‌رود. در کنار فیلم اصغر فرهادی، فیلم کوتاه «ارتودنسی» به کارگردانی محمدرضا میقانی نیز که برای کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه این رویداد سینمایی رقابت خواهد کرد، روز  ۱۶ جولای  (۲۵ تیر) ساعت۱۱ همراه با ۹ فیلم دیگر این بخش در سالن دِبوسی کاخ جشنواره به روی پرده خواهد رفت. فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی هم ۱۹ تیرماه در بخش دو هفته کارگردانان کن اکران شد که به اعتقاد برخی از منتقدان این فیلم می‌تواند در کن۲۰۲۱ با کسب جایزه «دوربین طلایی» شگفتی‌ساز شود.

کد خبر: 21639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =