مهدی‌زاده: چالش بزرگی برای کسب سهمیه المپیک پیش رو دارم

ملی‌پوش کاراته ایران درباره تغییر وزن و امیدهایش برای کسب سهمیه المپیک توکیو که آن را یک چالش مهم می‌داند، اظهاراتی داشت.

امیر مهدی‌زاده، ملی‌پوش تیم کاراته ایران، در گفت‌وگو با آتیه آنلاین از حال و هوای این روزهای اردوی تیم ملی کاراته گفت و درباره وضعیت فعلی ملی‌پوشان اظهار داشت: نزدیک به یک سالی می‌شد که به خاطر کرونا برگزاری اردوهای تیم ملی کاراته تعطیل بود. در این مدت من و دیگر اعضای تیم ملی تمریناتمان را انفرادی انجام می‌دادیم تا وضعیت مان در شرایط ایده‌آل باقی بماند و از فضای تمرینات دور نشویم. من در حال حاضر آمادگی خوبی دارم ،در مجموع به خاطر اینکه ریسک تمرین در این شرایط بسیار زیاد است، چهار نفر بیشتر در اردو نیستیم. البته علی‌اصغر آسیابری و صالح اباذری هم جزء دعوت‌شده‌ها به اردو بودند اما چون مشکوک به کرونا بودند، فعلا در ترکیب تیم نیستند. امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد و بتوانیم تمریناتمان را تا مسابقات انتخابی المپیک ادامه بدهیم و سهمیه‌های تیم را برای المپیک تکمیل کنیم. 

این کاراته‌کا کشورمان که تنها شانسی که برای کسب سهمیه المپیک دارد، مسابقات کاراته وان پاریس خواهد بود، در این باره خاطر نشان کرد:در این رقابت‌ها که کشور فرانسه میزبان آن خواهد بود، سه کاراته‌کار برتر هر وزن به طور مستقیم راهی المپیک می‌شوند. مه که سابقه دو بار قهرمانی جهان را دارم امیدوارم بتوانم در این مسابقات هم بهترین نتیجه خود را کسب کرده و صاحب سهمیه المپیک شوم. این موضوع برای من بسیار مهم است و امیدوارم که دست پر از فرانسه بازگردم. البته تمام این موضوعات به این بستگی دارد که چه زمانی اجازه برگزاری مسابقات داده خواهد شد و ما چه زمانی به این مسابقات اعزام می‌شویم. فعلا که کرونا همه چیز را در حالت ابهام قرار داده است و نمی‌توان به درستی برنامه ریزی کرد. تنها راهی که می‌ماند این است که ما با انگیزه تمرینات خود را ادامه دهیم و از نظر فنی و بدنی در شرایط ایده آل خود را نگه داریم و امید خود را از دست ندهیم.

**تغییر وزن کار را برای من دشوارتر کرد

ملی‌پوش وزن 67 کیلوگرم تیم ملی کاراته ایران در تشریح وضعیت خود پس از پشت سر گذاشتن تعطیلی اردوها و مسابقات ، گفت: برای اینکه بتوانم در المپیک شرکت کنم، باید تغییر وزن می‌دادم. برای همین از وزن 60 کیلوگرم به 67 آمدم. شرایط برای من داشت خیلی خوب جلو می‌رفت. تازه داشتم در این وزن جا می‌افتادم و خودم را به‌عنوان یک مدعی مطرح می‌کردم که با آمدن کرونا همه مسابقات لغو شد. من در رقابت‌های کاراته وان اسپانیا قهرمان شدم. توانستم نفرات اول و دوم رنکینگ المپیک را شکست بدهم و دو نماینده ژاپن را که جزء 10 نفر اول این وزن بودند، پشت سر بگذارم.

مهدی زاه در ادامه افزود: به‌هرحال شرایطی است که به‌ وجود ‌آمده و من هم باید سعی کنم به بهترین شکل تمریناتم را انجام بدهم تا سهمیه المپیک را بگیرم. من به دلیل تغییر وزنی که داشتم شرایطم با باقی ملی‌پوشان متفاوت است، من  نمی‌توانم از طریق رنکینگ سهمیه بگیرم. تنها فرصتی که دارم رقابت‌های انتخابی پاریس است که آنجا تنها به سه نفر اول سهمیه را می‌دهند.البته من بسیار امیدوارم که سهمیه از آن من خواهد شد و می‌توانم المپیکی شوم و در توکیو روی تاتامی بروم.

این ملی‌پوش کاراته درباره دلایل تغییر وزن  و اینکه این اتفاق کار را برای او چقدر سخت کرده است، تصریح کرد: من در وزن 60 کیلوگرم نفر اول دنیا بودم. بعد رنک دو شدم و تصمیم گرفتیم که برای المپیک تغییر وزن بدهم. من برای اینکه در وزن 67 مبارزه کنم، کارم را از صفر شروع کردم. اگر امتیازات قبلی را به من می‌دانند، حداقل جزء پنج نفر اول وزن جدید می‌شدم. من از رنک 800 در وزن 67 شروع کردم و مسابقه دادم تا اینکه به مرور زمان توانستم رنکینگ را به زیر 30 برسانم.

**کاراته یکی از امیدهای سکو در توکیو است

وی با اشاره به اظهارات برخی منتقدان درباره این تصمیم و سخت تر کردن کارش، گفت:منتقدان این را در نظر نمی‌گیرند که من در وزن قبلی بهترینِ جهان بودم. در هر میدانی آسیایی و جهانی که رفتم، مدال طلا گرفتم. در بعضی از رویدادها حتی سه مدال طلا گرفتم. به هر حال جز این راهی وجود ندارد تا برای اینکه جایگاهت را بتوانی در یک وزن تثبیت کنی، باید سه سال مداوم مسابقه بدهی. همان‌طور که در 60 کیلو مسابقه دادم و قهرمان دنیا شدم در این وزن هم باید همین مسیر را طی کنم. من در سال 2019 در مسابقات زیادی شرکت کردم و تا به اینجای کار یک طلا و یک برنز از کاراته وان‌ها گرفتم. کرونا که تمام شود و مسابقات شروع شود دوباره خودم را محک می‌زنم.

این ملی پوش کاراته ایران در پایان گفت: من در حال سپری کردن پر چالش ترین روزهای ورزشی زندگی‌ام هستم.من  به‌عنوان یک قهرمان جهانی کاراته راهی پاریس می‌شوم و این شانس را دارم که بتوانم سهمیه المپیک را بگیرم.این برای من بسیار مهم است و دوست دارم در این چالش پیروز شوم.کاراته ایران قهرمان دنیاست و نباید این را فراموش کرد که کاروان ایران در المپیک بسیار امیدوار به مدال آوری اعضای تیم ملی کاراته است. اتفاقی که بدون شک انگیزه ما را دو چندان می‌کند. 

کد خبر: 2133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =