آمریکا زیرساخت‌های امنیت درون‌زا در افغانستان را از بین برده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی‌ها در زمان حضور در افغانستان زیرساخت‌های امنیتی این کشور را از بین بردند و مانع از شکل گیری یک امنیت بومی و درون زا در افغانستان شدند.

 به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «محمود عباس‌زاده مشکینی» با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت: آمریکا بیش از ۲۰سال در افغانستان حضور داشت و بهانه لشکرکشی به این کشور تامین امنیت بوده است، اما در این چند سال آمریکا نتوانست امنیت را در افغانستان برقرار کند و برای شکل گیری یک امنیت درون زا و بومی در این کشور تلاشی نکرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکایی‌ها امروز باید به ملت مظلوم افغانستان پاسخ دهند، زیرا علاوه بر کشتار و آوارگی میلیون‌ها نفر در افغانستان زیرساخت‌های امنیتی این کشور ر ا از بین برده اند.

نماینده مردم مشکین شهر گفت:  آمریکایی‌ها در طراحی خروج نیروهای خود از افغانستان می‌خواهند این مساله را به منطقه القا کنند که امنیت در منطقه منوط به حضور آنهاست.

عباس‌زاده مشکینی بیان داشت: آمریکا یا نتوانسته و یا نخواسته امنیت در افغانستان را پایدار کند و در هر صورت این ظلم بزرگی به ملت افغانستان است زیرا در طول این سال‌ها مردم این کشور هزینه‌های سنگینی را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه امنیت همسایه شرقی برای ایران مهم است، گفت: ایران به عنوان یک همسایه برای افغانستان آرامش، امنیت و ثبات می‌خواهد، امنیت منطقه برای ایران از هر نظر مهم است و در صورت لزوم به امنیت و منافع ملی افغانستان کمک می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ثابت کرده است هر زمان در افغانستان بحرانی رخ داده، مردم و دولت ایران در کنار مردم این کشور ایستاده‌اند، در سال های اشغال این کشور، میلیون ها افغانستانی ایران را به عنوان خانه دوم خود انتخاب کردند و ایران هم میزبان میلیون‌ها مهاجر افغانستانی بوده است.

عباس زاده مشکینی تصریح کرد: اگر بحران افغانستان صرفا یک موضوع داخلی بود، ملت افغانستان با مذاکرات داخلی و کم هزینه به حل بحران و نتیجه مطلوب می‌رسیدند، اما اینگونه نیست و نقش کشورهای ذی نفوذ و قدرت‌های منطقه مانع  از این شده که این کشور مشکل خود را به راحتی حل کند.

کد خبر: 21152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =