تنها تئاتر تعطیل است!

این روزها همه ارکان جامعه کار می‌کنند به‌ جز تئاتر که باید تعطیل باشد!

به گزارش آتیه‌آنلاین، از هفته گذشته مشخص بود که تهران وارد خیز جدید کرونا خواهد شد و  از روز شنبه ۱۲ تیرماه وضعیت کرونایی تهران قرمز شد. پیش از این تئاتر و سینما جزو مشاغل گروه ۲ محسوب می‌شدند و در وضعیت نارنجی هم فعالیت آن‌ها تعطیل می‌شد ولی فروردین ماه امسال، سینما و تئاتر در دسته اول مشاغل طبقه‌بندی شدند که تعطیلی آن‌ها در وضعیت قرمز، صورت می‌گیرد. به همین خاطر روز شنبه روابط عمومی تئاتر شهر و تعداد زیادی از مراکز فرهنگی اعلام تعطیلی کردند اما اهالی سینما همچنان چشم انتظار خبر رسمی تصمیم ستاد کرونا استان تهران ماندند که با وجود قرمز شدن تهران سینماها به‌کار خود ادامه می‌دهند یا خیر. چر اکه نیمه اردیبهشت ماه امسال ستاد ملی مقابله با کرونا هر گونه اظهار نظر قطعی در باره تعطیلی‌ها را به تردید کشاند و اعلام کرد مشاغل گروه یک و گروه دو در وضعیت قرمز هم می‌توانند فعال باشند. بر همین اساس روز شنبه با اعلام وضعیت قرمز کرونا در تهران، سالن‌های سینما ترجیح دادند تا قبل از اعلام خبر دقیق به فعالیتشان ادامه دهند و در نهایت علی سرتیپی رئیس انجمن پخش‌کنندگان سینما گفت: باتوجه به فضای امن سالن‌های سینما و قرار گرفتن این حوزه شغلی در گروه دوم، سالن‌های سینما همچنان باز هستند.

با توجه به ادامه فعالیت سینماها به نظر می رسد مدیران و مسئولان تئاتری بدون رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا و در اقدامی منفعلانه تصمیم به تعطیلی تئاتر گرفته‌اند در حالی که امکان فعالیت تئاتر در این شرایط نیز با رایزنی امکانپذیر بود. چراکه اکنون  تنها حوزه تئاتر به‌عنوان یکی از مشاغل گروه ۲ ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل است و باقی مشاغل از جمله کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سینما در شرایط قرمز کرونایی فعلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این در حالی ست که هنرمندان، گروه‌ها و سالن‌های تئاتر به اندازه کافی طی بیش از یک سال گذشته از شرایط کرونایی متضرر شده‌اند و هیچ مدیر و مسئول تصمیم گیرنده‌ای وقعی به این وضعیت ننهادند و حالا در یک ماه اخیر پس از مدتی با استقبال تماشاگران و هنرمندان، بعد از بیش از یک سال و نیم  رکود و سکون در روند اجراهای آثار نمایشی، بالاخره شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر در هفته های گذشته بودیم.

اگرچه  این تعطیلی برای همه سالن‌های تئاتر و گروه‌های نمایشی که آثارشان در حال اجرا یا تمرین بوده، شرایط سختی را ایجاد می‌کند، اما در این بین جشنواره تئاتر دانشگاهی، وضعیت خاص‌تری دارد. سید مجتبی جدی، دبیر این جشنواره درباره تازه‌ترین تصمیم‌های ستاد برگزار کننده این رویداد هنری به ایسنا گفت: با توجه به شرایط خاص تهران و بعد از مشورت با وزارت علوم به این نتیجه رسیدیم که فعلا فروش بلیت نمایش‌های جشنواره را متوقف کنیم. در حال حاضر وزارت علوم مشغول نامه‌نگاری با ستاد ملی مقابله با کروناست تا بهترین تصمیم را بگیریم که کمترین آسیب را برای جشنواره به همراه داشته باشد.

حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده خطاب به مسئولان فرهنگی می‌نویسد: شما می‌توانستید با واقع‌نگری و پیش‌بینی دقیق شرایط و ابعاد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هنرتئاتر نه تنها از آسیب‌ها جلوگیری کنید بلکه زمینه‌های ایجاد شغل و کسب حداقل درآمد و رفاه اجتماعی و اقتصادی را برای هنرمندان و دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی فراهم کنید که نکردید. می‌توانستید در این مدت با همدلی و همکاری با هنرمندان تئاتر از خود نام نیکی به یادگار بگذارید که نگذاشتید.

کد خبر: 21081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =