هیچ کدام از مسئولان نظام با ادامه تحریم‌ها موافق نیستند

در روزهای اخیر به نظر می‌رسد بار دیگر شرایط بین‌المللی به گونه‌ای پیش می‌رود که می‌توان از تنش‌زدایی و بازگشت آمریکا به برجام سخن گفت. هرچند که دولت تصریح کرده این بازگشت احتمالی، بدون هیچ شرطی از طرف ایالات متحده و همراه با پرداخت خسارت‌های ناشی از خروج واشنگتن از این توافق هسته‌ای باشد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا با این حال در این وضعیت که تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را افزایش داده،، برخی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی تندرو، آتش توپخانه حمله به دولت را به بهانه احتمال برگشت آمریکا به برجام و رفع تحدبم‌ها شدت بخشیده‌اند که با واکنش‌های مختلف فعالان سیاسی نیز همراه شده است.

لغو تحریم‌ها خواسته نظام است
یدالله طاهرنژاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه گفت: هیچ کدام از مسئولان نظام در هیچ سطحی با ادامه تحریم‌ها موافق نیستند. اینکه برخی از افراد که هیچ سرمایه اجتماعی و اعتبار سیاسی ندارند در این زمینه صحبت می‌کنند، ناشی از بی‌اطلاعی محض است.
«لغو تحریم‌ها هم خواسته مردم و هم خواسته نظام است زیرا منافع ملت با آن گره خورده است. گروه‌های سیاسی نیز باید به دنبال خواسته‌های مردم باشند و همه مسائل را در کشاکش رقابت‌های سیاسی و جناحی تحلیل نکنند.

ضرورت پرهیز از نگاه افراطی 
سعید توتونچی پژوهشگر اقتصادی نیز در این زمینه گفت: این حرف که تحریم‌ها هیچ اثری ندارد، غیر کارشناسی است. همچنین اینکه ما با وجود تحریم‌ها زنده نمی‌مانیم هم همینطور. ظرفیت‌های داخلی بالایی داریم و می‌توانیم از تولید داخلی استفاده کنیم. 

«این دو نگاه که با رفع تحریم‌ها همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود و نادیده گرفتن تحریم‌ها و صرف اتکا به اقتصاد مقاومتی، همه مشکلات را برطرف می کند، افراطی است. ما باید موازی با تلاش برای بهبود مسائلی که منجر به درآمدهای بین‌المللی و ... شود، باید توسعه داخلی را پیش ببریم.»

وی تاکید کرد: باید ظرفیت‌های داخلی را پیدا کرده و بر آن تمرکز کنیم؛ به طور نمونه، بخش کشاورزی ما به خارج از کشور چندان وابسته نیست. درست است که بحث صادرات با مساله روبه‌روست اما با این حال می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

منافع ملت را فدای منفعت جناحی نکنیم
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز معتقد است: هرچند راهکار اقتصاد مقاومتی و توسعه داخلی سودمند است اما نگاه صفر و صدی اشتباه است. اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه کشورهای دنیا به یکدیگر وابسته‌اند و از نظر سیاسی و اقتصادی ناگزیر به ارتباطات بین‌المللی هستیم. اما متاسفانه برخی گروه‌ها، به دلیل منافع سیاسی و حزبی خود حاضرند منافع ملت را فدای منافع گروهی و جناحی خود کنند.

وی افزود: در حال حاضر کشور با مشکلات زیادی روبه‌روست، تحریم‌ها که از نظر سیاسی و هم اقتصادی در داخل و خارج از کشور مشکلات بزرگی ایجاد کرده که بحران کرونا را هم به آن اضافه کنیم. با این حال برخی گروه‌های سیاسی به جای تمرکز به راه‌حل، به ایجاد تنش سیاسی می‌پردازند. یعنی گمان نمی‌کنند که تنشهای سیاسی در این شرایط شکاف بین دولت و ملت را بیشتر می‌کند و همین موضوع سبب بی‌اعتمادی به مسئولان می‌شود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: به جای اینکه همه مسائل را انتخاباتی ببینیم و از یکسال زودتر تلقی سیاسی از هر پدیده اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم، باید ببینیم چه امری به منافع مردم بوده آنها چه درخواستی دارند.

کد خبر: 2057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =