تأمین پزشک متخصص برای مناطق محروم

دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و توزیع برابر منابع سلامت از اهداف اصلی نظام سلامت کشورها به شمار می‌رود. دستیابی به چنین هدفی، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و رفع کمبودها است؛ یکی از چالش‌های اصلی مراکز درمانی کشور عدم وجود متخصص است؛ این مسئله به ویژه در شهرهای کوچک و مناطق دوردست و محروم بیشتر نمایان بوده و در مراکز درمانی این مناطق اعم از دولتی، تامین‌اجتماعی و حتی بخش خصوصی، جذب نیروی متخصص به سختی میسر می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، یکی از راهبردهای سازمان برای رفع کمبود پزشکان متخصص در مراکز ملکی، جذب پزشکان حوزه‌های دانشگاهی است که بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون و سازمان تامین‌اجتماعی منعقد شده است تا نیروهای متخصص ضریب کا در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی قرار داده شود.

بی‌شک امضای این تفاهمنامه در رفع کمبود نیروی متخصص می‌تواند کمک‌کننده باشد. بر این اساس، در یکی از بندهای این تفاهمنامه اشاره شده است که سازمان تأمین‌اجتماعی نسبت به مسئولیت درمانی که بر دوش دارد، از فارغ‌التحصیلان پزشک اعم از عمومی‌ و تخصصی از نوع طرحی (ضریب کا) بهره‌مند شود.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره تصریح کرد: «تأمین‌اجتماعی با دارا بودن ۱۰ درصد تخت‌های بستری کشور، ۱۵ درصد بار درمان را برعهده دارد. از این ‌رو سازمان توقع دارد به همین نسبت از نیروی پزشکان ضریب کا، برخوردار شود؛ یعنی از هر ۱۰۰ پزشک، ۱۵ نفر در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار داده شود.»

به گفته منوچهری، برگزاری جلسات کارشناسی بین معاونت‌های درمان وزارت بهداشت و سازمان تأمین‌اجتماعی منتهی به صدور بخشنامه‌ای شد که بر اساس آن همه پزشکان فارغ‌التحصیل برای اعزام طرح، از مبدأ تقسیم کار می‌شوند و این مسأله کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به جذب پزشکان برای مدیران درمان استان‌ها از بین برود.  

او اعلام کرد که این تفاهمنامه، کمبود نیرو در تأمین‌اجتماعی را برطرف می‌کند و نیروهای پزشکی طرحی بر اساس نیاز دو طرف، تقسیم‌بندی می‌شوند.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه نیروهای تخصصی در نظام دانشگاهی آموزش می‌بینند و در مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت خدمت می‌کنند، اظهار کرد: «تا پیش از این تفاهمنامه، تأمین‌اجتماعی از این نیروهای متخصص کم‌بهره بود و اکنون امضای تفاهمنامه گامی ‌ارزشمند است.»

منوچهری خاطرنشان کرد: «نیروی تخصصی شامل ۸ هزار پزشک در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی مشغول به فعالیت است که بخش زیادی از این نیروها، پزشکان متخصص هستند.» 

لازم به یادآوری است ۲۷۷ بیمارستان و ۳۰۸ درمانگاه تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰ هزار کارمند خبره در این مراکز مشغول به خدمت هستند و برای توسعه مراکز درمانی تا سال ۱۴۰۴ نقشه راه تعریف شده است.  

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در گفت‌وگو با آتیه‌نو، رفع کمبود پزشکان متخصص را در مراکز ملکی برخی از شهرهای کوچک، راهبرد سازمان برشمرد و با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین وزارت‌ بهداشت و تعاون و سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد که نیروهای متخصص ضریب کا در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد.  

به گفته دکتر هوشنگ فولادی، در سال‌های قبل متخصصان از طریق عقد قرارداد یا تبدیل وضعیت و بعضاً پیشنهادهای موردی بر اساس اعلام مراکز، جذب سازمان شده و تبدیل وضعیت پیدا می‌کردند؛ برخی از آن‌ها پزشکان عمومی ‌هستند که دوره‌های تخصصی را گذرانده و پست سازمان آن‌ها از پزشک عمومی ‌به متخصص ارتقاء یافته است.  

وی اعلام کرد، در هر پست سازمانی می‌توان سه متخصص در قالب مجوز ۱۷۵ ساعتی در یک رشته جذب شود و چنین روند امکان برخورداری از تنوع متخصصان را در حوزه درمان فراهم می‌کند.  

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «اهمیت این تفاهمنامه از این منظر قابل توجه است که در شهرهای کوچک و مناطق دوردست جذب متخصص با چالش مواجه است؛ به‌ویژه اینکه در ۳۰۷ شهر که عمدتاً فاقد بیمارستان بوده و تنها دارای یک مرکز درمانی سرپایی هستند، جذب پزشک متخصص با دشواری‌هایی همراه است؛ زیرا با توجه به نبود تخت بیمارستانی، اقبال جذب متخصص نیز کاهش می‌یابد؛ هرچند در مراکز درمانی دانشگاهی نیز مشکل جذب متخصص در شهرهای کوچک و مناطق محروم وجود دارد». 

فولادی با تأکید بر اینکه اجرای این تفاهمنامه به طور جدی دنبال می‌شود، تصریح کرد: «دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با ابلاغی که از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت، دکتر جان‌بابایی صادر شده، این متخصصان را در اختیار مراکز درمانی ملکی تأمین‌اجتماعی قرار می‌دهند و ما نیز مکلف هستیم آن‌ها را در همان محلی که ابلاغ صادر شده است، به‌کارگیری کنیم و حق‌الزحمه آن‌ها را که بر اساس ساعت کار پرداخت کنیم.» 

وی افزود: «در حال حاضر در برخی از شهرها و حتی مراکز استان‌ها در زمینه متخصص رادیولوژی کمبود وجود دارد و این مسأله تنها متوجه سازمان نیست و حتی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز با این معضل مواجه هستند. همچنین در برخی از شهرهای کوچک، شرایط تشکیلاتی ایجاب می‌کند که درمانگاه‌ها فعال باشند و مراکز بستری تأمین‌اجتماعی وجود ندارد. در این درمانگاه‌ها، فعالیت متخصصان پایه مانند اطفال و داخلی ضروری است؛ اما به دلیل نبود تخت بیمارستانی، جذب این نیروهای متخصص با دشواری مواجه است؛ زیرا نبود تخت بیمارستانی منجر به کاهش درآمد متخصصان می‌شود».

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: «این مسأله حتی در شهرهایی که درمانگاه‌ها ارتقاء پیدا کرده و تخصصی شده‌اند، وجود دارد. برای نمونه درمانگاه تخصصی مریوان بیش از یک سال است که تخصصی شده، اما متأسفانه امکان جذب متخصص به راحتی میسر نیست. همچنین در شهرستان قروه در زمینه متخصص اطفال کمبود وجود دارد اما با این تفاهمنامه به طور حتم، بخشی از این مسائل را برطرف می‌شود».

نویسنده: سلاله صدرایی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 20478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =