صدور حکم ۳ سال زندان برای سه فعال هنگ‌کنگی

سه نفر از رهبران اعتراضات هنگ‌کنگ مجرم شناخته شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، جاشوا وونگ، اگنس چاو و ایوان لام، سه نفر از رهبران اعتراضات هنگ‌کنگ و فعالان اصلاحات در دادگاهی در رابطه با اتهام هدایت معترضان برای محاصره مراکز پلیس در سال گذشته مجرم شناخته شدند.

این سه که از زندان برای محاکمه آورده شدند، به زندان بازگردانده شدند. این سه هر یک به سه سال زندان محکوم می‌شوند.

این اتهامات مربوط به دوران قبل از تصویب قانون امنیتی سختگیرانه چین بوده است. طبق این قانون این افراد با حکم حبس ابد رو به رو می‌شدند.

جاشوا وونگ، ۲۲ ساله، که دو بار در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هم به دلیل نقشش در «جنبش دمکراسی‌خواهی چتر» به زندان محکوم شده بود، پیش از ورود به دادگاه به خبرنگاران گفت که زندان نمیتواند جلوی فعالیت او را بگیرد.

مقامات هنگ‌کنگ، موجی از بازداشت و محاکمه افرادی را که در اعتراضات چندین ماهه سال گذشته شرکت داشتند را همچنان ادامه می‌دهد.

وونگ که هنگام بدل شدن به چهره اعتراضات دموکراسی جنبش چتر به رهبری دانش‌آموزان تنها ۱۷ سال سن داشت، در اعتراضات حامی دموکراسی و ضدچین چهره‌ای پیشرو نبود، اما فعالیت ادامه‌دار او خشم پکن که او را «دست سیاه» نیروهای خارجی می‌داند، برانگیخته است.

وی در ماه ژوئن گروه حامی دموکراسی خود «دموسیستو» را ساعاتی بعد از تصویب قانون امنیت ملی گسترده توسط پارلمان چین برای هنگ‌کنگ- که هر آنچه پکن خرابکاری، جدایی، ترور و تبانی با نیروهای خارجی تلقی کند می‌تواند مجازات حبس مادام‌العمر را به همراه داشته باشد- منحل کرد.

اگنس چاو، همکار فعال دیرینه او به اتهامات مربوط به اعتراضات ژوئن ۲۰۱۹ همان سال گناهکار شناخته شده و «ایوان لام» از دیگر اعضای قدیمی دموسیستو هم محکوم شده است.

به گزارش رویترز،‌ از اتهامات دیگر وونگ همچنین شرکت در یک اجتماع غیرمجاز در اکتبر ۲۰۱۹ و شرکت در نیایش شبانه به یاد سرکوب سال ۱۹۸۹ معترضان در میدان تیان‌آنمن پکن در  ۴ ژوئن ۲۰۲۰ بوده است.

وی اوایل امسال به همراه ۱۱ سیاست‌مدار و فعال دیگر حامی دموکراسی، از شرکت در انتخابات برای هیئت مقننه شهر رد صلاحیت شد.

سال گذشته وونگ به خاطر اهانت به دادگاه ۵ هفته را در زندان گذراند و در ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد)، زمانی که اعتراضات کاملاً گسترش یافته بود، آزاد شد.

دستگیری‌های مکرر وونگ و دیگر فعالان، باعث انتقاد دولت‌های غربی شده که می‌گویند چین تعهد خود مبنی بر اجازه سطح بالایی از خودمختاری به هنگ‌کنگ را که هنگام بازگشت به قانون چینی در سال ۱۹۹۷ با بریتانیا، استعمارگر سابق این شهر توافق شده بود، اجرا نمی‌کند.

چین این اتهام را نپذیرفته و می‌گوید هنگ‌کنگ مسأله داخلی خودش است.

کد خبر: 2040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =