هماهنگی خاورمیانه‌ای در بغداد

نشست سه جانبه سران عراق، مصر و اردن به نوعی نشان دهنده بازتعریف سیاست‌ها و هماهنگی‌های جدید در خاورمیانه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز یکشنبه بغداد میزبان اجلاس نشست سه جانبه با حضور رئیس‌جمهوری مصر، پادشاه اردن و نخست‌وزیر عراق با محوریت بررسی پرونده‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی خاورمیانه بود.

از غزه تا مبارزه با تروریسم

در همین راستا خبرگزاری روسیاالیوم با انتشار گزارشی نوشت: «روز یکشنبه اجلاس سه جانبه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ملک‌عبدالله دوم، پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد برگزار شد. این در حالی است که مصطفی الکاظمی از تلاش برای ایجاد دبیرخانه دائمی جهت هماهنگی تلاش‌ها بین سه کشور خبر داد».

علاوه بر این، پادشاه اردن و رئیس جمهور مصر در دیدارشان در بغداد بر اهمیت تبدیل آتش‌بس موقت در غزه به یک آتش‌بس گسترده و دائمی تاکید کردند. در این رابطه خبرگزاری پترا اردن با اشاره به نشست مقامات سه کشور در بغداد مدعی شد، عبدالله دوم، پادشاه اردن، در حاشیه چهارمین اجلاس سه جانبه اردن، مصر و عراق با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در بغداد دیدار کرد.

به نوشته این خبرگزاری در این دیدار بر حفظ هماهنگی و رایزنی در مورد موضوعات مختلف و مشترک به منظور دستیابی به منافع دو کشور و دو ملت برادر و خدمت به مسائل عربی تأکید شد. همچنین در این نشست مکانیزم‌های افزایش همکاری دو جانبه در زمینه‌های مختلف به ویژه تلاش برای کاهش اثرات انسانی و اقتصادی پاندمی کرونا مورد بحث قرار گرفت.

از طرفی دیگر، دو طرف در این دیدار آخرین تحولات در منطقه به خصوص موضوع تبدیل آتش‌بس در نوار غزه به یک آتش‌بس گسترده دائمی، تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جهت تحقق حقوق قانونی برادران فلسطینی و ضرورت جلوگیری از تجاوزات و اقدامات غیرقانونی رژیم‌صهیونیستی در قدس نیز مورد بحث قرار گرفت. در این رابطه پادشاه اردن به نوبه خود بر ضرورت دستیابی به صلحی عادلانه و همه جانبه بر اساس راه حل دو کشوری که تضمین کننده ایجاد کشور مستقل فلسطین در خطوط ۴ ژوئن ۱۹۶۷، با پایتختی قدس شرقی باشد، تأکید کرد.

همچنین در این نشست، تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جنگ با تروریسم و لزوم اتخاذ یک رویکرد جامع، مورد بحث قرار گرفت. اما آنچه در آخر این نشست مورد توجه برخی رسانه‌های عربی و غربی قرار گرفت، بیانیه پایانی آن بود که از سوی سران سه کشور عراق، اردن و مصر صادر شد.

در همین راستا سایت تحلیلی میدل ایست نیوز با انتشار گزارشی با اشاره به بیانیه پایانی این اجلاس اعلام کرد بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است، در چارچوب اهتمام به تحکیم مناسبات و همکاری‌ها میان عراق، اردن و مصر و تمایل سه کشور برای تقویت راهکارهای همکاری و افزایش سازوکار هماهنگی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، صنعتی، امنیتی و غیره و با هدف تداوم استفاده از فاکتورهای شکوفایی و توسعه و ارتقای تلاش‌های مشترک برای تحقق ارتباطی جامع و راهبردی:

۱- مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق از پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر در نشست سه‌جانبه که چندی بعد در بغداد برای بررسی راهکارهای همکاری، هماهنگی و ارتباط جامع و راهبردی میان سه کشور برگزار شد، میزبانی کرد.

۲-این نشست در تکمیل تلاش‌های سران سه کشور در تقویت و هم‌افزایی تلاش‌های مشترک در همه زمینه‌ها و برپایه توافق بر خروجی نشست‌های پیشین برگزار شد.

۳-سران اردن و مصر از تلاش‌های دیپلماتیک دولت عراق در زمینه حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای و تلاش برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها به منظور حل اختلافات و پایان دادن به بحران‌های موجود در منطقه تمجید کردند.

۴- سران مصر و اردن از تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و مقابله با گروه تروریستی داعش و نیز از فداکاری‌های ملت و نیروهای مسلح عراق در شکست دادن داعش تقدیر کردند؛ فداکاری‌هایی که منجر به دفع خطر از عراق و برقراری امنیت در این کشور و منطقه شد.

تقویت مناسبات چندجانبه

بر اساس گزارش میدل ایست نیوز این بیانیه بندهای دیگری هم دارد که به مسائل داخلی کشورهای حاضر در این اجلاس و نقش آنها در رخدادهای حوزه عربی و خاورمیانه اشاره می‌کند. در همین رابطه، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در خصوص جزئیات این نشست اعلام کرد که رهبران سه کشور در این نشست درباره راهکارهای تقویت همکاری سه‌جانبه در زمینه‌های مختلف در چارچوب روابط تاریخی و برادرانه رایزنی کردند.

راضی افزود: السیسی در این نشست بر حمایت از اجرای پروژه‎های راهبردی و سازوکارهای همکاری سه‌جانبه به ویژه در سطح امنیتی و سیاسی تاکید کرد.

وی ادامه داد: سه طرف همچنین درباره راهکارهای تقویت همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف شکل‌دهی به مرحله جدیدی از ارتباط جامع راهبردی میان سه کشور و مبتنی بر اهداف توسعه‌محور مشترک به ویژه در پرتو پیوندهای تاریخی و مردمی مستحکم گفت‌وگو کردند.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت: در نشست سران سه کشور در خصوص مسائل و پرونده‌های منطقه‌ای مورد اهتمام مشترک به ویژه مساله فلسطین گفت‌وگو شد و سه کشور بر حمایت از ملت فلسطین در دستیابی به حقوق مشروع از جمله برپایی کشور مستقل بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید و از تلاش‌های مصر در اینباره تمجید کردند.

وی گفت سران سه کشور در این نشست به بررسی اوضاع منطقه پرداختند و رئیس جمهوری مصر بر اهمیت تلاش همه کشورهای عربی و خاورمیانه برای مقابله با چالش‌هایی که منطقه را تهدید می‌کند و بازیابی ثبات در آن تاکید کرد.

راضی همچنین تصریح کرد که سران سه کشور بر سر اهمیت همکاری گسترده برای دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر در چارچوب حفظ وحدت و استقلال کشورهای منطقه و امنیت منطقه‌ای آن‌ها اجماع کردند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، رؤسای جمهوری عراق و مصر و پادشاه اردن همچنین بر لزوم تقویت رایزنی و هماهنگی بین سه کشور درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه در سایه تحولات متوالی بین‌المللی و منطقه‌ای که برای مقابله با چالش‌ها و خطرهای مشترک به همکاری متقابل نیاز دارد، تاکید کردند.

راضی عنوان کرد که تلاش‌ها در جهت مبارزه با تروریسم نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی سران سه کشور بود و السیسی، الکاظمی و عبدالله دوم در این نشست بر اهمیت تداوم تلاش‌ها در جهت تحقق همکاری و هماهنگی بیشتر به نفع مردم عراق، مصر و اردن و کل مردم جهان عرب تاکید کردند.

لازم به ذکر است بر اساس گزارش خبرگزاری العراقیه، نتیجه این اجلاس و پیام اعضاء شرکت کننده حامل پیام، حمایت، همبستگی و تایید مواضع قاهره در قبال سد النهضه و نیز حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم بود.

بر همین اساس العراقیه با اشاره به اظهارات مقامات دیپلماتیک سه کشور در نشست خبری این اجلاس نوشت: «فواد حسین، وزیر خارجه عراق بعد از اجلاس سه جانبه رئیس‌جمهوری مصر،‌ پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی، در کنفرانس خبری بر سرمایه‌گذاری روی فرصت‌های اقتصادی و سیاسی و تلاش مشترک تاکید کرد».

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق اشاره کرد که هیئت‌های مشترک، سازوکار تلاش در زمینه اقتصادی را ایجاد کردند و در این نشست مسائل سیاسی منطقه و راه‌های تقویت قابلیت‌های اقتصادی عراق برای مقابله با چالش‌ها بررسی شد.

در آخر باید خاطر نشان کرد که برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این باورند که برگزاری این اجلاس با وجود اینکه دو دور از آن قبلاً برگزار شده بود، به معنای آغاز فصل جدیدی از نقش آفرینی سه کشور بزرگ عربی در رخدادهای کشورهای عضو اتحادیه عرب و خاورمیانه میتواند باشد و نوید فصل جدیدی از کنشگری بغداد، امان و قاهره را میدهد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 20221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =