دوگانه جنگ و صلح

به رسمیت شناختن انصارالله از سوی آمریکا و بریتانیا اگرچه در ظاهر یک موضوع مهم و مثبت به حساب می‌آید اما واقعیت این است که خروجی آن یک دوگانه مبهم در عرصه سیاسی یمن است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چند سالی از تجاوز سراسری ائتلاف عربی به علاوه اشغالگران آمریکایی و بریتانیایی به عنوان متحد ریاض به خاک یمن میگذرد. این در حالی است که آنچه در روزهای آغاز این جنگ به کانون توجه برخی رسانه های  عربی و غربی مبدل شد اظهارات ولیعهد جوان سعودی مبنی بر اتمام سه ماهه این نبرد بود. حتی در برخی از رسانه های چاپ ریاض از اشاره مستقیم به جنگ خودداری شد و به جای آن برای تحقیر و تمسخر توان یمنی‌ها از عملیات ارتش سعودی و ائتلاف عربی یاد میکردند.

تلاش برای حفظ حیثیت

اما حالا با گذشت شش سال از این جنگ نه تنها واقعیت‌های میدانی خود گویای وضعیت طرف‌های درگیر در محورهای مختلف نبرد است، بلکه بن سلمان دست به دامان غرب شده تا دربار ریاض را با کمترین آبروریزی از باتلاق یمن خارج کند. استیصال اشغالگران و مسببان بزرگترین نسل‌کشی طی ۵۰ سال اخیر به این جا ختم نگردید و در مقابل نزدیک به یک ماه قبل انتشار خبری مبنی بر ورود نیروهای ویژه آمریکایی و بریتانیایی به علاوه حضور مستقیم اسرائیل در خاک یمن به تیتر یک رسانه‌های عربی تبدیل شد.

خبری که واکنش‌های  مختلفی را از سوی تحلیلگران و کارشناسان مسائل خاورمیانه با محوریت یمن به دنبال داشت. در همین راستا برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که آنچه از ظواهر امر میتوان تحلیل کرد، استیصال و عدم توان در ائتلاف عربی به خصوص ارتش سعودی و امارات در ادامه نبرد با انصارالله و ارتش یمن است.

حالا بازهم یمن و مقاومت مردمی در این کشور خبرساز شد. این بار توان غرب که برای امداد به دربار ریاض وارد یمن شده بودند به صورت مستقیم و آن هم از سوی مقامات رسمی دیپلماتیک به وجود و توان بالای انصارالله اذعان و اعتراف کردند. در این خصوص فرستاده آمریکا به یمن در نشست شورای ملی روابط آمریکا و کشورهای عربی اعلام کرد که این کشور، انصارالله را به عنوان یک طرف مشروع در یمن به رسمیت می‌شناسد.

در همین راستا شبکه خبری روسیاالیوم با انتشار گزارشی در رابطه با نشست شورای ملی روابط آمریکا نوشت: «تیم لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن در نشست خبری مربوط به شورای روابط با اشاره مستقیم به مقاومت مردمی حاضر در این کشور اذعان کرده که واشنگتن حوثی‌ها را به عنوان یک طرف مشروع در یمن به رسمیت می‌شناسد. وی از جامعه جهانی خواست به انصارالله برای توقف عملیات در مأرب فشار بیاورند».

لیندرکینگ همچنین هشدار داد که اگر در ماه‌های آتی کمک‌ها افزایش نیابد برنامه‌های انسانی در یمن متوقف خواهد شد. همچنین وی از جامعه جهانی خواسته است بودجه کمک‌های بشردوستانه در یمن را افزایش دهد.

در این رابطه دیلی استار با انتشار گزارشی تحلیلی نگاهی جامع به مواضع واشنگتن از آغاز جنگ یمن تا امروز داشته و به نقل از برخی تحلیلگران مسائل خاورمیانه نوشته است که تغییر وضعیت در محورهای درگیری و به خصوص کسب موفقیت روز افزون از سوی انصارالله در عملیاتهای زمینی، در محورهای مختلف باعث شده تا غرب دست به دامان حیله‌های سنتی در مناسبان دیپلماتیک بین‌المللی شود. در واقع واشنگتن پس از ورود مستقیم به میدان نبرد و عدم اثرگذاری در اقدامات انصارالله نه تنها در موضع ضعف قرار گرفته، بلکه تغییر محسوس در آمایش زمینی استانهای مختلف به خصوص مأرب باعث شد تا بار دیگر حربه قدیمی غرب در افزایش فشارهای دیپلماتیک در جامعه بین‌الملل برای مدیریت و کنترل بحران سخت در دستور کار واشنگتن قرار گیرد.

به نوشته دیلی استار اگر ایالات متحده به همراه لندن یا تل‌آویو توانسته بودند موفقیت چشمگیری در کنترل اقدامات انصارالله در عملیات‌های زمینی حتی به طور مقطعی کسب کنند، مطمئناً امروز جامعه بین الملل شاهد اتخاذ چنین مواضعی از سوی واشنگتن نبود.

تایید لندن

اما این ناتوانی به کاخ سفید محدود نشد و چیزی نگذشت که متحد سنتی یعنی لندن هم به این جرگه پیوست. بر همین اساس بعد از آنکه منابعی در عمان اعلام کردند، فرستاده آمریکا به یمن از طریق میانجیگر عمانی به انصارالله یمن اعلام کرده که آمریکا آن‌ها را به عنوان یک قدرت مشروع در یمن به رسمیت می‌شناسد، انگلیس هم از این موضع واشنگتن حمایت کرده است.

سایت الخبر الیمنی با انتشار خبر اتخاذ مواضع مذکور از سوی مقامات بریتانیا مدعی شد، باربارا وودوارد، نماینده انگلیس در سازمان ملل در پاسخ به سؤال شبکه العربیه درباره احتمال به رسمیت شناخته شدن انصارالله از سوی انگلیس به عنوان قدرت مشروع در یمن اعلام کرد: «لندن هر اقدامی را به حل سیاسی بحران در یمن منجر شود، تأیید می‌کند».

این در حالی است که برخی تحلیلگران اظهارات وودوارد را نشان دهنده حمایت انگلیس از اقدام آمریکا درباره به رسمیت شناختن انصارالله به عنوان قدرت مشروع در یمن و احتمال اتخاذ اقدام مشابه در این راستا دانستند.

از طرفی منابع عمانی نزدیک به هیئت مذاکره کننده صنعا در مسقط اعلام کرده بودند که تیم لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن نامه‌ای را از وزارت خارجه آمریکا با خود به همراه داشت که در آن تأکید شده آمریکا به صورت کامل مشروعیت حوثی‌ها (انصارالله) در یمن را به رسمیت می‌شناسد. در این نامه تأکید شده است که تا زمانی که حوثی‌ها عملیاتشان را در عمق عربستان متوقف کرده باشند عربستان نیز مانعی در این مساله نمی‌بیند. این منابع پیش‌بینی کردند که این نامه دو روز پیش از طریق وزیر خارجه عمان به دست انصارالله یمن برسد.

اما لیندرکینگ روز شنبه برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بعد از به رسمیت شناختن انصارالله به عنوان یک قدرت مشروع در یمن به دلیل سیطره بر بیشتر استان‌هایی که بیشترین جمعیت را دارند، وارد مسقط شد.

در مقابل اظهارات مقامات آمریکایی علی القحوم، عضو دفتر سیاسی انصارالله به شبکه المیادین اعلام کرد که آمریکایی‌ها اگر جدی هستند باید حملات و تجاوزات را متوقف کنند. این عضو دفتر سیاسی انصارالله تاکید کرد: «ملت یمن نیازی به رسمیت شناختن کسی ندارند و اظهارات آمریکایی‌ها جدید نیست و این دلیلی بر دوگانگی مواضع آنها بعد از حمایت از جنگ است».

در آخر باید خاطر نشان کرد که به اعتقاد برخی اندیشکده‌های اروپایی اگر اقدامات انصارالله در رابطه با عملیات‌های زمینی و طراحی آنها برای مقابله با ائتلاف عربی بر اساس نمودار فعلی ادامه یابد مثلث عبری – عربی - غربی باید در انتظار رخدادهای غیر منتظره‌ای در خطوط تماس و محورهای عملیاتی مرزی و داخلی یمن باشد. موضوعی که میتواند هزینه و طبعات غیرقابل جبرانی را برای دربار سعودی و متحدان عرب و غربی ریاض به دنبال داشته باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 20062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =