هنرمندانی که اولویت نیستند

باوجود واکسیناسیون  ۳ هزار نفر در صداوسیما و  پیشنهاد تزریق واکسن سینماگران  خارج از جدول زمانبندی، اداره‌کل هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر کشور، هیچ‌گونه درخواستی در این زمینه نداشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اسفند ماه سال گذشته بود که انتشار نامه سازمان نظام پزشکی خطاب به مسئولان ارشد وزارت بهداشت برای در اولویت گذاشتن هنرمندان در صف دریافت واکسن خبرساز شد و بازتاب‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. در نامه حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی خطاب به کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده بود با توجه به این که برنامه‌سازان سینمایی، تلویزیونی و بازیگران، مثل کادر درمان، در «جهاد نگهداشت مردم در خانه» نقش داشتند، جزو «پرریسک‌ترین» گروه‌ها هستند  وباید در اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان قرار بگیرند. این نامه در کنار انتشار ویدیویی با عنوان «واکسن‌زدن سیدشهاب‌الدین حسینی» در فضای مجازی موجب شد تا هنرمندان مورد حملات اقشار مختلف مردم قرار گرفتند. شدت و حجم انتقادها چنان زیاد و پردامنه بود که دکتر حسین کرمان‌پور را واداشت ساعاتی پس از انتشار نامه‌اش توضیح بیشتری داده و به کنایه بنویسد که «تعجب می‌کنم از مردمی که تا هنرمندی می‌میرد، غمگسار می‌شوند و تا کسی می‌گوید در نظر باشند تا نمیرند، ناسزایش می‌گویند»! او همچنین اعلام کرد که از نامه‌اش برداشت اشتباهی صورت گرفت و هرگز منظورش این نبوده که هنرمندان و بازیگران در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند.

بعد از انتقادات رسانه‌ای و مجازی پرشمار، هنرمندانی نظیر پرویز پرستویی، نوید محمدزاده، حبیب رضایی، بابک کریمی، پدرام شریفی، هانیه توسلی، افشین هاشمی و... با انتشار متن‌هایی تند و صریح، با این نامه مخالفت کردند و اعلام کردند که اگر هم قرار است در این شرایط واکسنی به هنرمندان داده شود، آنها به نشانه اعتراض از دریافتش اجتناب خواهند کرد چراکه خودشان را تافته جدابافته نمی‌دانند.

با این حال اوایل خرداد که تب و تاب زودتر واکسن زدن آغاز شد، پیرو خبر واکسیناسیون ۳۰۰۰ نفر از پرسنل صدا و سیما،   برای بار دوم موضوع واکسیناسیون هنرمندان سینما مطرح شد و کانون کارگردانان و انجمن تهیه‌کننده-کارگردانان در نامه‌ای مشترک به رییس‌جمهور خواستار واکسیناسیون عوامل پروژه‌های سینما، نمایش خانگی و تلویزیون شدند. در این میان حتی  تعدادی از تهیه‌کنندگان از جمله رضا جودی، تهیه‌کننده سریال لیسانسه‌ها و مسلم آقاجان‌زاده اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی هم مشمول سهمیه خارج از نوبت واکسن کرونا شده‌اند. آنها اعلام کردند که انجمن تهیه‌کنندگان سینما با ارسال نامه‌ای به تهیه‌کنندگان خواهان ارسال اسامی بازیگران پروژه‌ها برای دریافت واکسن شده‌اند.

توزیع خارج از نوبت سهمیه واکسن برای صدا و سیما و بازیگران در شرایطی انجام می‌شود  که متولیان تئاتر کشور، علی رغم بازگشایی سالن ها و روی صحنه بودن تئاتری ها، هیچ واکنشی در خصوص لزوم واکسینه شدن این هنرمندان نداشته اند و بسیاری با ترس و لرز بسیار نمایش‌های خود را روی صحنه می‌برند  در حالیکه در پروژه‌های تلویزیونی، پیش از شروع کار، واکسیناسیون انجام می‌شود.

کسی حواسش به ما نیست

در همین راستا سعید هلال‌زاده، کارگردان نمایش «خاک سفید» به ایسنا می گوید: مانند همه کارگردان‌هایی که کاری روی صحنه دارند یا مشغول تمرین نمایشی هستند، دوست دارم بازیگرانم در سلامتی کامل به سر ببرند. بنابراین در درجه اول سلامت اعضای گروه و تماشاگران برایم اهمیت دارد. او که نمایش خود را در سالن «شهرزاد» روی صحنه می‌برد، با تاکید بر اینکه واکسیناسیون گروه‌های نمایشی، مطالبه جامعه تئاتری است، ادامه می‌دهد: ما بچه‌های تئاتری خیلی در حاشیه قرار گرفته‌ایم و گویی کسی حواسش به ما نیست. حتی اگر واکسینه کردن هنرمندان را آغاز کنند، احتمالا ما ته صف قرار می‌گیریم درحالیکه ما هم برای پیشبرد فرهنگ کشورمان تلاش می‌کنیم.

هلال‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا تماسی برای واکسینه کردن اعضای گروه با او گرفته شده است، می‌گوید: حتی پیامکی هم به ما نرسیده چه برسد به تماس تلفنی. این در حالی است که دوستان‌مان در خارج از کشور دو سه ماهی است واکسن زده‌اند و از این بابت آسوده خاطر شده‌اند. امیدوارم در ایران هم به واکسینه کردن گروه‌های نمایشی که مشغول تمرین یا اجرا هستند، توجه شود.  

کد خبر: 20031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =