خدمات رایگان تامین‌اجتماعی در مراکز طرف قرارداد

سازمان تأمین‌اجتماعی با پوشش بیمه حدود ۴۵ میلیون نفر از بیمه‌شدگان اصلی و تبعی که بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور را شامل می‌شود، از جایگاه والا و ارزشمندی در تأمین نیازهای درمانی افراد جامعه برخوردار است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ارائه تمام رایگان خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در مراکز ملکی، استقبال از این مراکز را به ویژه در زمانه‌ای که هزینه‌های درمان رقم‌های سرسام‌آوری را برجای می‌گذارد، بسیار چشمگیر کرده است. با شیوع کرونا و همکاری تأمین‌اجتماعی با ستادهای مدیریت مقابله با کرونا در استان‌ها، میزان این استقبال فزونی یافته و بسیاری از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور، به عنوان سانتر بیماری کرونا فعالیت کرده و پایش و درمان بیماران کرونا را برعهده‌ دارند.

بی‌شک تحمل نیمی ‌از بار درمان کشور، نیاز به برخورداری از حمایت‌ نظام سلامت در زمینه تأمین خدمات مورد نیاز و رفع کاستی‌ها دارد. هرچند سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی‌ غیردولتی، متکی بر درآمدهای بیمه‌ای است؛ اما از منظر قوانین حوزه درمان و نیز در زمینه طرح‌های کلان درمانی، از نظام سلامت کشور تبعیت کرده و انتظار حمایت دارد. خوشبختانه سازمان در یکی دو سال گذشته موفق به انعقاد تفاهمنامه با وزارت بهداشت در زمینه رفع برخی از چالش‌های حوزه درمان شده که یکی از این تفاهم‌نامه‌ها خرید خدمت از مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به منظور حذف فرانشیز سهم بیمه‌شده‌ها است.

خرید خدمت برای شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر

بر اساس این تفاهم‌نامه، بیمه‌شده‌های این شهرها همانند بیمه‌شدگان روستایی و عشایر در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی از پرداخت فرانشیز معاف می‌شوند. به گفته معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه درمان این سازمان، طرح «حفاظت مالی» از بیمه‌شدگان است تا پرداخت از جیب افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی به حداقل برسد.

دکتر امیرعباس منوچهری در گفت‌وگو با آتیه‌نو، اعلام کرد: «بر اساس قانون تأمین‌اجتماعی پرداخت از جیب بیمه‌شدگان باید حداکثر ۳۰ درصد هزینه‌های درمان باشد و ۷۰ درصد باقی را دولت یا سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کنند.»

وی تأکید کرد: «برای نزدیک شدن به این رقم، بحث حفاظت مالی را در چند محور پیگیری کرده‌ایم؛ به این ترتیب که در شهرستان‌های فاقد مرکز ملکی که حدود ۳۷۰ شهرستان را شامل می‌شود، فرانشیز خدمات بستری برای همه بیمه‌شدگان رایگان می‌شود.»

به گفته معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، در حال حاضر ۹۰ درصد هزینه‌های بستری بیمه‌شدگان در مراکز غیرملکی پرداخت می‌شود که با مصوبه هیأت‌مدیره سازمان، ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز در شهرستان‌های فاقد مرکز ملکی توسط تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

حذف فرانشیز برای بیمه‌شده‌های ۶۵ سال به بالا

بر اساس این تفاهمنامه؛ علاوه ‌بر اینکه فرانشیز بستری افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر که فاقد بیمارستان ملکی است، حذف شد، خدمات بستری برای تمام بیمه‌شدگان دارای بیش از ۶۵ سال سن در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد نیز رایگان اعلام شد. منوچهری در این باره نیز اعلام کرد: «چنانچه بیمه‌شدگان بیش از ۶۵ سال حتی با وجود بیمارستان ملکی در یک شهر، بخواهند به یک بیمارستان دانشگاهی مراجعه کنند، لزومی ‌به پرداخت فرانشیز خدمات بستری نخواهد بود.» به گفته او؛ هدف از این طرح، حفاظت مالی از بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تأمین‌اجتماعی در راستای اصل صیانت از کرامت گروه‌های آسیب‌پذیر در مواجهه با بیماری، دسترسی عادلانه به خدمات تشخیصی و درمانی در کل کشور، پرداخت به موقع تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمارستان‌های مجری طرح، استفاده از تمامی‌ ظرفیت کشور در حوزه درمان و توسعه پوشش و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی است. به این ترتیب، تمامی‌ خدمات بستری دارای پوشش بیمه پایه و کلیه تجهیزات پزشکی و اقلام مصرفی مورد استفاده برای بیماران در بخش بستری تمامی ‌بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مشمول این طرح هستند.

نویسنده: سلاله صدرایی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 20010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =