۹۰ درصد تریاک جهان در ایران کشف می شود

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران گفت: طبق گزارش سالانه مواد مخدر (۲۰۲۱)، در سال ۲۰۱۹ ایران کشفیات ۹۰ درصد از تریاک، ۲۰ درصد از هروئین، ۷۲ درصد از مورفین و پنج درصد از حشیش جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «آتیه‌آنلاین» به نقل از ایرنا، الکساندر فدولف مصادف با فرارسیدن ۲۶ ژوئن (۵ تیر ماه) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در نشست تخصصی «یاریگران زندگی، همکاری های فرابخشی و بین المللی و پیشگیری از اعتیاد» که با حضور سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دایم ایران در وین برگزار شد، اظهار داشت: این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۷ برای بیان عزم این سازمان به منظور تقویت اقدام و همکاری برای رسیدن به جامعه بین المللی عاری از سوءمصرف مواد مخدر تعیین شده است.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران، به دلیل همسایگی با افغانستان، یکی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر از افغانستان به مقصدهای مختلف به خصوص اروپا بوده است، ادامه داد: طبق گزارش سالانه مواد مخدر ۲۰۲۱، در سال ۲۰۱۹ ایران، کشفیات ۹۰ درصد از تریاک جهان، ۲۰ درصد از هروئین جهان، ۷۲ درصد از مورفین جهان و پنج درصد از حشیش جهان را به خود اختصاص داده است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران افزود: بر اساس این گزارش جدید، تنها بزرگترین مسیر قاچاق هروئین همچنان مسیر بالکان است که در آن مواد افیونی از افغانستان به جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، کشورهای بالکان و مقصدهای مختلف در اروپای مرکزی و غربی قاچاق می شود.

فدولف با تاکید بر اینکه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در طول دو دهه اخیر همکاری قوی با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف از جمله ظرفیت سازی نیروهای انتظامی ایران داشته و همواره مساعدت فنی به دولت جمهوری اسلامی در زمینه مقابله با قاچاق غیر قانونی مواد مخدر و مواد پیش ساز را فراهم کرده است، ‌اظهار داشت: در زمینه مدیریت مرزها و کنترل مواد مخدر، دفتر UNODC در جمهوری اسلامی ایران همواره از حمایت و همکاری نزدیک ستاد مبارزه با مواد مخدر بهره برده است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران خاطرنشان کرد: همچنین مفتخریم که از طریق جلسات تخصصی متنوع و فراهم آوردن حمایت فنی به منظور تقویت ظرفیت و دانش نیروی انتظامی ایران در زمینه امنیت مرز هوایی و تحلیل اطلاعات، با پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس فرودگاه، پلیس مهاجرت، وزارت کشور و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری کرده ایم.

به گفته وی، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران، در طول سال ها، مراکز تربیت سگ پلیس مبارزه با مواد مخدر و سازمان گمرک را با هدف فراهم آوردن مساعدت فنی، سگ های مواد یاب و آموزش سگ ها و کاربرها، با هدف افزایش ظرفیت عملیات و تحرک تیم های سگ های مواد یاب در گمرک و پلیس ایران حمایت کرده است.

فدولف خاطرنشان کرد: برای اولین بار در ایران و پیرو اعلام برنامه اصلاح توسعه سازمان ملل متحد توسط دبیر کل این سازمان، دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در ایران، دفتر یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در ایران با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران و با حمایت مالی اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۱۸ پروژه مشترک پیرامون «پاسخ به نیازهای نوظهور و ارتقای مقاومت جامعه آسیب پذیر، با تأکید ویژه بر حفاظت کودکان، جوانان و زنان از آسیب های ناشی از مواد مخدر» را آغاز کردند.

وی توضیح داد: این پروژه با رکن چهارم از سند چارچوب مساعدت توسعه سازمان ملل متحد «کنترل مواد مخدر»  که ریاست آن به طور مشترک به عهده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در ایران و ستاد مبارزه با مواد مخدر است، مرتبط است.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران تصریح کرد: در سطح منطقه ای، ما به حمایت خود از ابتکار سه جانبه، به ویژه واحد برنامه ریزی مشترک در تهران میان افغانستان، ایران و پاکستان ادامه می دهیم. در سطح بین المللی، دفتر UNODC از حضور فعال و عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مواد مخدر و سایر مکانیسم ها چند مشارکتی حمایت می کند.

فدولف با یادآوری اینکه در دسامبر ۲۰۱۹، دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در ایران از انتصاب مرکز مطالعات ملی اعتیاد ایران (INCAS) در تهران به عنوان «مرکز منطقـه ای تحقیق و ظرفیـت سازی»، با هدف فراهم آوردن بستری برای ارتقای همکاری منطقه ای و تقویت اجرای برنامه های علمی و مبتنی بر شواهد کاهش تقاضای مواد مخدر در ایران و در منطقه حمایت کرد، خاطرنشان کرد:‌ این دفتر در ایران و من به عنوان نماینده کشوری دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در ایران به تعهدات خود در همکاری و حمایت از تلاش های قابل قدردانی و بسیار موفق کنترل مواد مخدر توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی ایران علیه جریان مواد مخدر و شبکه های جرائم سازمان یافته مواد مخدر پایبند می مانیم.

کد خبر: 19907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =