نفس های سنگین هنر هفتم در ایران

کرونا و آثار زیان بارش برای سینمای ایران تمامی ندارد، چراکه سینما هم‌چنان وضعیتش همان است که در اسفند سال ۹۸ بود.

به گزارش آتیه آنلاین، نزدیک به ۱۷ ماه است که کرونا در ایران یکه تازی می کند و  اوضاع گیشه و اسقبال از سینماها همچنان رضایت بخش نیست، به گونه ای که  در این بازه زمانی تنها ۶ فیلم موفق به عبور فروش خود از مرز یک میلیارد تومان شده‌اند. در همین راستا چندی پیش سینماداران تهدید به تعطیلی سینماها در صورت استمرار وضعیت فعلی کردند و محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داد که بر مبنای آن قرار شد دو فیلم کمدی با تضمین ۲.۵ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی برای هر یک از فیلم‌ها روانه پرده شوند تا در ایام باقی‌مانده تا ماه‌های محرم و صفر روحی تازه در گیشه سینما دمیده شود.

با این حال  صاحبان آثار آنقدر به اکران فیلم‌هایشان در این شرایط بی‌تماشاگری بی‌رغبتند که با وجود اینکه ارشاد قبول کرد دو فیلم کمدی را با رقمی ۲.۵ میلیارد تومانی گارانتی کند، پخش کنندگان و  سازندگان فیلم ها با شرایط سازمان سینمایی برای اکران فیلم هایشان موافقت نکردند  و  بر سر نحوه کمک بسته‌ حمایتی سازمان سینمایی برای اکران اختلاف داشته اند. چراکه سازمان سینمایی اعلام کرد رقمی مشخص برای فروش فیلم‌ها تضمین می‌کند که این مبلغ بین سینماداران و صاحبان فیلم پس از اکران تقسیم خواهد شد اما صاحبان فیلم با اطلاع از این که رقمی که به تهیه‌کننده تعلق می‌گیرد، کمتر از تصور بوده منصرف شده‌اند. از طرفی صاحبان فیلم‌ها نگران هستند با توقف نمایش در ماه های محرم و صفر سودآوری چندانی نداشته باشند و از سوی دیگر با تغییر دولت و جابه‌جایی مدیران سینمایی این حمایت‌ها و  تعهدات اجرایی نشود.

حالا سازمان سینمایی با وساطت مدیران شورای صنفی نمایش پیشنهاد پرداخت ۲/۵ میلیارد تومان به سازندگان فیلم های دارای فروش بالا  و ۱/۵ میلیارد به فیلم های دارای شانس فروش کمتر را قبول کرده است و با وجود اینکه چندی پیش مسعود اطیابی تهیه کننده دینامیت اعلام کرده بود: «هم اکنون دو فیلم «انفرادی» و «دینامیت» را آماده اکران دارم اما تا زمانی که شرایط اکران مطلوب نشود آنها را به نمایش درنخواهم آورد؛ این اتفاق نیز زمانی رخ نخواهد داد که بیش از نیمی از مردم واکسن زده باشند.» ؛خبرها حکایت از آن دارد که سازندگان دینامیت پشنهاد سازمان سینمایی را پذیرفته اند و این فیلم احتمالا از این هفته راهی سینماها می شود. هنوز مهدویان سازنده شیشلیک به این پیشنهاد پاسخی نداده است که در صورت عدم جلب رضایت او فیلم دیگری برای اکران جایگزین خواهد شد.

تا ۲ ماه دیگر اکران در سینما به روال سابق باز می‌گردد

علی سرتیپی، رئیس انجمن صنفی پخش‌کنندگان سینمای ایران، درباره وضعیت اکران و مشکلاتی که شرکت‌های پخش این روزها درگیر آن هستند، به مهر گفت: «انجمن پخش‌کنندگان تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند با توجه به اینکه شرایط اکران در حال بهبود است، کاری کند فیلم‌های جدید و پرمخاطب در سینماها اکران شود، در واقع تمام تلاش ما این است که بتوانیم چند فیلم جدید را که در جذب مخاطب موفق باشد اکران کنیم. در واقع باید شرایطی فراهم شود تا تهیه‌کنندگان سینما راضی به اکران آثار خود شوند، به همین دلیل باید کمک مالی و گارانتی اکران مورد توجه قرار گیرد که البته در این زمینه قدم‌هایی نیز برداشته شده است که طی یک هفته آینده این اقدامات عملی می‌شود. همچنین با سینماداران و مسئولان ارشاد جلساتی داشته‌ایم که شرایط بهتری را برای اکران فیلم‌ها فراهم کنیم.» سرتیپی مهم‌ترین عامل رونق سینماها را اکران فیلم خوب عنوان کرد و گفت: «مهم‌ترین مسئله این است که بتوانیم فیلم‌های خوب را در سینماها اکران کنیم، فکر می‌کنم با کمک و حمایت از فیلم‌های خوب، شرایط مناسبی را برای اکران فراهم کنیم. البته با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده فکر می‌کنم که اکران طی دوماه آینده به روند سابق بازگردد. هم‌اکنون شرایطی وجود دارد که باید درصد ریسک اکران فیلم‌ها کم شود، یعنی باید تا می‌توانیم به تهیه‌کنندگان فیلم‌ها کمک کنیم تا شرایط مناسبی برای اکران را فراهم کنیم. خوشبختانه دولت در زمینه اکران قدم‌هایی برداشته است که می‌تواند به ایجاد اعتماد تهیه‌کنندگان و اکران فیلم‌ها کمک کند.»

حالا در  روزهایی که تقریباً همه مشاغل به روال سابق خود بازگشته اند، گره اکران سینما هر روز کورتر می شود. با این حال هنوز سینماداران و اهالی سینما امیدوارند با اکران کمدی‌های «شیشلیک» با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی و «دینامیت» با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی، تغییری در وضعیت فروش فیلم‌ها و مراجعه به سینماها رخ دهد. در غیر اینصورت سینماها در تابستان نیز باید با چراغ فیلم‌های نوروزی روشن بمانند که در اینصورت به شمار قابل‌توجهی از سینماهای کشور که اکنون نیز  به‌صورت خودجوش تعطیل کرده‌اند و نمی‌خواهند تا زمان اکران فیلم مناسب، گشایشی داشته باشند سایر سینماها نیز  اضافه خواهند شد و در نهایت شاهد مرگ سینما در ایران خواهیم بود.

کد خبر: 19904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =