بی‌انگیزه، نا امیدکننده و پُر شکست/ نگرانی‌ها برای المپیک

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۱ نمایش خوبی از خود ارائه نداد و نتوانست موفقیتی کسب کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تیم ملی والیبال ایران پس از حرف و حدیث های فراوان و اظهار نظرات مختلف از سوی کادر فنی، عامل فدراسیون و کارشناسان، با هدف کسب تجربه و آزمون و خطا و سبک سنگین کردن حریفان خود راهی ایتالیا شد تا در این دوره از مسابقات لیگ ملت‌های والیبال که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشده بود، شرکت کند. اما شاید بدبین‌ترین هوادار والیبال ایران نیز تصور نمی‌کرد که در نهایت ملی پوشان این تعداد شکست و چنین رتبه پایینی مسابقات را تمام کند و یکی از ناکام‌های مهم این دوره از مسابقات لقب بگیرد.

تیم والیبال ایران در آخرین تورنمنت خود قبل از المپیک با متحمل شدن ۱۰ باخت که ۸ تای آن پیاپی بود و بعد از برد مقابل امریکا در نخستین بازی هفته سوم رقم خورد، به کار خود پایان داد. این باخت‌ها ابهامات زیادی در مورد وضعیت والیبال ایران در المپیک توکیو به وجود آوردند. بسیاری از هواداران والیبال ایران از خودشان میپرسند تیم ملی قرار است با این شرایط راهی توکیو بشود؟

پنج پیروزی کمرنگ و سقوط در رنکینگ جهانی

ملی پوشان والیبال ایران در این رقابت‌ها مقابل هلند، کانادا، ایتالیا، بلغارستان و آمریکا به پیروزی رسیده و به ژاپن، روسیه، صربستان، آلمان، استرالیا، برزیل، اسلوونی، فرانسه، لهستان و آرژانتین بازی را واگذار کردند. والیبالیست‌های ایران در هفته دوم  رقابت‌های لیگ ملت های والیبال مقابل تیم‌های کانادا، ایتالیا و بلغارستان قرار گرفتند و در هر سه بازی پیروز شدند. پس از درخشش ایران در این بازی‌ها، والیبال ایران در رده‌بندی زنده جهانی به جایگاه ششم جهان صعود کرد؛ جایگاهی که ایران برای اولین‌بار آن را تجربه کرد.

ایران در هفته های بعدی این رقابت ها عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش گذاشت تا علاوه بر از دست دادن امتیاز در لیگ ملت های والیبال، در رده بندی زنده جهانی سقوط کند.تیم ملی والیبال ایران که در پایان هفته دوم لیگ ملت های والیبال ۲۸۸ امتیاز را به دست آورده بود، در رده ششم جهان قرار داشت اما پس از عملکرد ضعیف مجموع امتیاز های ایران به ۲۴۷ رسید تا ایران در رده دوازدهم جهان بایستد. تیم ملی والیبال ژاپن رقیب آسیایی ایران هم با ۲۴۹ امتیاز در رده ۱۱ جهان قرار دارد.

عذرخواهی رییس فدراسیون و قول برای موفقیت در المپیک

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال درباره عملکرد ملی پوشان والیبال ایران در لیگ ملت های والیبال گفت: قبل از هر چیزی احترام می‌گذارم به احساسات پاک مردم شریف ایران نسبت به والیبال و جوانان کشورمان و این نوع برنامه ریزی و استراتژی که فدراسیون برای حضور در المپیک به کار برد، برای اینکه بتواند به یک ترکیب مناسب برسد و باعث شد که ما آن گونه که مردم دوست داشتند از تیم ملی خود در مسابقات لیگ ملت ها بازی خوب ببینند از عهده این کار برنیامدیم. از همه مردم عذرخواهی می‌کنم و به آنان قول می‌دهم که تلاش خود را تا فرصت باقی مانده به المپیک می‌کنیم تا این نکات ضعفی که مردم در جریان مسابقات لیگ دیدند را بتوانیم برطرف کنیم.

او ادامه داد: صحبت های همه شنوندگان و کارشناسان را که دلسوزانه برای تیم بحث می‌کردند را شنیدم. قطعا این نیست که آلکنو دور از دسترس باشد و تمام نکات به او منتقل خواهد شد و پاسخگوی تصمیمات و اقداماتی که در مسابقات انجام دادند خواهند بود. در این فرصت کم نمی‌توانستیم به تکنیک بازیکنان بپردازیم و بازیکنانی که انتخاب شدند به جز جواد کریمی که با تاخیر به تیم اضافه شد و می‌بایست از ابتدا همراه تیم بود بقیه افراد در پست های مختلف جزو بهترین های ما بودند.

داورزنی گفت: تنها تیمی که از لحاظ بازیکن و مربی تغییرات جدی به همراه داشت، تیم ایران بود. باید در این زمین کارهایی را انجام می‌داد که ما هم به آلکنو گفتیم که در این مدت می‌خواهیم به تیم شناخت پیدا کنید. زمانی است یک مربی از ایران عملکرد بازیکنان را به لحاظ اعداد و آمار مورد تجزیه و تحلیل قرا می‌دهد و او هم این کار را کرد و دقیقا می‌دانست که بازیکنان در چند سال اخیر در رقابت های مختلف جهانی چه عملکردی را داشتند. بر مبنای این هم امسال یک تعدادی بازیکن جدید که به آن ها افتخار می‌کنیم مثل میثم صالحی، صابر کاظمی، بردیا سعادت که در ترکیب قرار گرفتند و فرصتی بود برای آلکنو که از آن‌ها بازی بگیرد. بعضی اوقات آلکنو اصرار داشت که یک بازیکن در ترکیب بماند تا بتواند شرایط خود را بهبود بخشد.

تعریف و تمجیدهای حماسی و ضربه ای که والیبال خورد

 با وجود آنکه از قبل عنوان شده بود که ولادیمیر آلکنو، سرمربی جدید و روس تیم ملی می‌خواهد از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال به‌عنوان فرصتی برای شناخت ترکیب المپیکی‌اش استفاده کند، ولی نمایش ضعیف بازیکنان تیم ملی در چند بازی اخیر لیگ ملت‌ها، جایی برای توجیه باقی نگذاشته است. ایران در حالی پا به رقابت‌های این دوره از لیگ ملت‌های والیبال در شهر ریمینی ایتالیا گذاشت که چندین بازیکن جوان را هم در ترکیب می‌دید؛ اولین اقدام مناسب در تیم ملی ورود همین بازیکنان جوان بود که با شور و شوق خاصی برای درخشش در ترکیب تیم ملی بازی می‌کردند. پنج بازی رؤیایی برای والیبال ایران: ایران دو بازی نخست در این رقابت‌ها را به ترتیب برابر ژاپن و روسیه واگذار کرد تا این جمله که تیم ملی برای ترکیب شناخت اصلی‌اش راهی لیگ ملت‌ها شده، نقل محافل شود.

این جمله، اما در پنج بازی بعدی فراموش شد! در واقع پنج برد پیاپی از تیم ملی والیبال ایران باعث شد از این نتایج به شیوه‌ای حماسی تعریف و تمجید شود. در این بین عده‌ای فراموش کردند بگویند رقبایی که ایران در آن پنج بازی یکی پس از دیگری برابرشان به برتری رسید یا با تیم نصفه‌ونیمه بازی می‌کردند یا اینکه در جدول رده‌بندی‌ کلی از ایران پایین‌تر بودند. نتایج درخشان تیم ملی والیبال در آن برهه کاری کرد تا شاگردان ولادیمیر آلکنو حتی به رتبه پنجم جدول رده‌بندی‌ صعود کنند و این امید «کاذب» شکل بگیرد که ایران شانس رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال را هم دارد.

 وقتی به استرالیا هم باختیم

 بعد از آن پنج برد، همه چیز به همان سرعتی که جان گرفته بود، جان داد. والیبال ایران یکی پس از دیگری بازی‌هایش را واگذار کرد تا دست آخر با کسب نتایج عجیب و دور از انتظار هشت شکست متوالی به کارش در لیگ ملت‌ها پایان دهد. شکست برابر تیم قعرنشین استرالیا که تنها بردش در این دوره از رقابت‌ها را برابر ایران ثبت کرد و بازی ضعیف برابر لهستان که حتی خشم آلکنو را هم برانگیخت، نمونه‌ای از کلافگی والیبال ایران در بازی‌های پایانی لیگ ملت‌های والیبال بود.

تیم ملی والیبال ایران سرانجام با پنج پیروزی و ۱۰ شکست به کارش در رقابت‌های این دوره از لیگ ملت‌ها پایان داد تا نهایتا با ۱۸ امتیاز در رده دوازدهم جدول رده‌بندی‌ قرار بگیرد! نتیجه‌ای که قاعدتا، حتی با استفاده از بازیکنان جوان و آینده‌دار، انتظار می‌رفت از این بهتر باشد. البته با توجه به تغییراتی که در ترکیب تیم ملی به وجود آمده بود کسی انتظار صعود ایران به مرحله نیمه‌نهایی را نداشت، ولی مطمئنا کسی هم انتظارش را نداشت ایران هشت شکست متوالی را تجربه کند و به تیم ضعیفی مثل استرالیا هم «نه» نگوید!

اظهار نظر مربی سابق درباره تیم ملی ایران

ایگور کولاکوویچ، سرمربی سابق تیم ملی والیبال کشورمان که فدراسیون پس از صعود تیم ملی به المپیک به وی قطع همکاری کرد نسبت به عملکرد تیم ملی در رقابت‌های لیگ ملت‌ها واکنش نشان داد.در صفحه شخصی خود با انتشار چند عکس از ملی پوشان ایران نوشت: «سرتان را بالا بگیرید، شما باعث افتخار ایران هستید. شما در سخت‌ترین شرایط، بهترین هستید. المیپک پیش روی‌تان است، شما بزرگ‌ترین جنگجویانی هستید که من می‌شناسم.»

نگرانی ها برای المپیک و تقصیرات ِ متوجه آلکنو!

تیم ملی والیبال ایران فرصت چندانی برای آماده سازی خود و رفتن به مسابقات المپیک ندارد. با این وجود آلکنو سرمربی تیم ملی والیبال ایران همراه تیم به ایران نیامد و تصمیم گرفت مدتی را استراحت کند! ضمن اینکه سعید معروف، کاپیتان و پاسور تیم ملی کشورمان هم از ایتالیا راهی دبی شد. این تصمیمات که مشخص نیست توسط چه کسی مدیریت می شود، آن هم در این فرصت کوتاهی که تیم ملی والیبال پیش از اعزام به المپیک دارد بسیار عجیب است. تیم ملی والیبال  ایران بدون هیچ معطلی باید تمرینات خود را از سر بگیرد و برای المپیک که مهم ترین مسابقات ممکن برای والیبال در جهان است خود را آماده کند. در غیر این صورت باید خودمان را آماده کنیم که در المپیک به زنگ تفریحی برای حریفانی تبدیل شویم که با صد در صد آمادگی و تمام قوا راهی توکیو خواهند شد.

کد خبر: 19781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =