متغیرهای جدید در دمشق

هماهنگی و همراهی سوریه و ترکیه در پرونده سوریه به نوعی نشان دهنده وقوع معادلات جدید است اما واقعیت این است که بلوک غرب همچنان به دنبال پیشبرد اهداف خود همراه با شرکای منطقه‌ای خود در سوریه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کمیساریای اروپا خواستند تا پیشنهاداتی را در مورد کمک مالی به آوارگان سوریه در ترکیه، اردن، لبنان و دیگر مناطق تهیه کند.

مهاجران و تقویت قوای نظامی

تغییر رویکرد بین‌المللی به دمشق پس از ده سال آتش افروزی در شامات باعث شده برخی دشمنان دیروز با افتتاح مجدد سفارتخانه‌های خود در سوریه به دنبال برقراری مناسبات و از سرگیری روابط با دولت قانونی اسد باشند. در این میان موضوع آوارگان سوریه نه تنها به عنوان مساله‌ای سیاسی – امنیتی، غرب را با چالشی جدی روبه‌رو کرده، بلکه باعث بروز واکنش‌های دیپلماتیک در سطوح مختلف بین‌المللی نسبت به این موضوع شده است.

در همین راستا خبرگزاری نووستی در گزارشی با اشاره به تاکید اتحادیه اروپا بر رسیدگی به پرونده آوارگان سوری نوشت: «سران اروپا در نشستی در بروکسل روابط اتحادیه اروپا با ترکیه را که بیشترین تعداد از آوارگان سوریه را در منطقه پناه داده است، بررسی کردند».

در پی بحران مهاجرت، اتحادیه اروپا با ترکیه توافق کرد که در ازای تعهد این کشور به میزبانی از مهاجران غیرقانونی، از اتحادیه اروپا کمک مالی دریافت کند. اخیراً ترکیه اتحادیه اروپا را به عدم اجرای کامل تعهدات خود متهم کرده و خواستار تجدیدنظر در این توافقنامه شده بود. این درحالی است که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان درباره اقدام نظامی مشترک روسیه و ترکیه در سوریه گفت‌وگو کردند. تماسی که واکنش برخی کشورهای عربی و به خصوص واشنگتن را به دنبال داشت.

حالا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار گزارشی در این رابطه مدعی شد رئیس جمهور روسیه و همتای تُرک وی، در تماسی تلفنی در مورد اقدام مشترک بین نیروهای نظامی دو کشور برای جلوگیری از تشدید رویارویی نظامی در منطقه ادلب سوریه بحث و تبادل نظر کردند. این در حالی است که کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و اردوغان طی تماسی روز پنجشنبه در مورد مسائل مربوط به حل بحران در سوریه گفتگو کردند.

براساس این بیانیه، دو رئیس جمهور بر اهمیت کار مشترک ارتش روسیه و ترکیه با هدف جلوگیری از تشدید تنش در ادلب واقع در شمال غرب سوریه و مبارزه با تروریست‌های باقی مانده در این منطقه تأکید کردند. پوتین و اردوغان توافق کردند که تماس‌های دوجانبه شخصی و کار مشترک در سطوح دیگر را ادامه دهند. کرملین اظهار داشت که این گفتگو شاهد تاکید آمادگی مشترک برای ادامه هماهنگی از جمله در جهت توسعه اقتصادی و احیای زیرساخت های حمل و نقل در منطقه است.

با وجود اینکه طی این تماس، دو رئیس جمهور، همکاری روسیه و ترکیه در زمینه‌های مختلف را بررسی کردند اما برخی تحلیلگران بر این باورند که تاکید هر دو مقام ریاست جمهوری بر مسائل سوریه به عنوان محور گفتگوها نه تنها بیانگر جایگاه و اولویت این مختصات برای مسکو و آنکارا است، بلکه مساله شامات به عنوان بستری مهم در روابط و همکاری‌های دوجانبه حائز اهمیت است.

گفتگوی پوتین با همتای ترک خود در حالی صورت گرفت که وزارت دفاع روسیه روز گذشته (جمعه) از ارسال یک فروند جنگنده مدرن قادر به حمل موشک‌های مافوق صوت به سوریه خبر داد.

در این خصوص پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی با اشاره به خبر ارسال این تایپ از موشک‌های روسی به دمشق نوشت: «مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد، این جنگنده از نوع مگ۳۱ کا بوده و قادر به حمل موشک‌های کینژال است و به پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه منتقل خواهد شد».

در بیانیه‌ای که رسانه‌های مختلف روسیه منتشر کردند، رزمایش مشترک میان نیروهای دریایی روسیه و نیروهای هوایی آن از امروز  ۲۵ ژوئن در دریای مدیترانه شروع شده و به دستور فرماندهی جنگنده های مگ ۳۱کا حامل موشک‌های کینژال در سوریه در این رزمایش شرکت خواهند داشت.

هجمه به واشنگتن

لازم به ذکر است که بازیگری روسیه در شامات به گفتگو با اردوغان و ارسال موشک‌های مافوق صوت ختم نشد و این در حالی است که پوتین دشمن و رقیب سنتی مسکو را نیز بی نصیب نگذاشت. بر همین اساس نایب رئیس اداره عملیات اصلی در ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد گه واشنگتن همچنان به کُردها در استخراج و فروش غیرقانونی مواد نفتی کمک می‌کند.

شبکه المیادین در گزارشی با اشاره به نقش واشنگتن در افزایش بی‌ثباتی به علاوه غارت منابع انرژی در سوریه اذعان کرد: «نایب رئیس اداره عملیات اصلی در ستاد کل ارتش روسیه با بیان اینکه آمریکا به استخراج غیرقانونی نفت در سوریه کمک می‌کند، مدعی شد، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای سوریه دموکراتیک و قبایل عرب که با غارت منابع طبیعی سوریه و سربازگیری اجباری عرب‌ها مخالف هستند، با یکدیگر درگیرند».

این در حالیست که نیروهای سوریه دموکراتیک ضمن هماهنگی با آمریکا در سرقت نفت سوریه مشارکت دارند. پس از اینکه درآمدهای نفتی داعش در سال ۲۰۱۵ به حدود ۴۰ میلیون دلار در ماه رسید نیروهای سوریه دموکراتیک بر این میادین نفتی از سال ۲۰۱۷ کنترل یافتند و طبق ارزیابی غربی‌ها روزانه ۱۴ هزار بشکه نفت تولید می‌کنند. از سوی دیگر نیروهای سوریه دموکراتیک در ماه ژوئیه توافقنامه‌ای با شرکت نفت آمریکا جهت به روزرسانی چاه‌های نفت تحت کنترل این نیروها با حمایت آمریکا در شمال شرقی سوریه امضا کردند.

دخالت کشورهای خارجی و تحریک برخی بازیگران داخلی در جغرافیای شامات تنها با هدف غارت و کسب منافع حداکثری در این کشور در جریان است. با وجود اینکه اوضاع داخلی سوریه در شرایط فعلی کماکان با بحران ادلب همراه بوده و دولت دمشق با تهدید تروریسم تکفیری دست و پنجه نرم میکند، اما روسیه در خبری با اشاره به برگزاری نشست آستانه اعلام کرد، دور جدید مذاکرات آستانه درباره حل و فصل بحران سوریه اوایل ژوئیه در نورسلطان، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

خبرگزاری روسیاالیوم با انتشار گزارشی مدعی شد که یاروسلاو موسکالیک، معاون رئیس بخش عملیات اصلی در ستاد کل ارتش روسیه، روز پنجشنبه در جریان شرکت در نهمین جلسه کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو اعلام کرد که ما به طور فعالانه در حال حل و فصل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه هستیم که جلسه جدید آن به زودی در ۶ تا ۸ ژوئیه (۲۷ تا ۲۹ تیر)  در شهر نور سلطان برگزار می‌شود.

پیش از این، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود، سه کشور ضامن آتش‌بس در مذاکرات آستانه (روسیه، ترکیه و ایران) احتمالاً جلسه جدیدی را در اواخر ماه ژوئن در نور سلطان برگزار کنند.

در آخر باید خاطرنشان کرد که روند رو به رشد سوریه نوید بازگشت کامل آرامش و روزهای خوب را برای ملت شام و خاورمیانه میدهد. روندی که اگر دستان خارجی و اشغالگران آمریکایی از آن کوتاه شوند، مطمئنا میتواند در بازه زمانی کوتاه‌تری مسیر خود را طی کند تا در نهایت بتواند سوریه و ملت این کشور را بازسازی و بازیابی کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 19755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =