پشت‌صحنه دستمزدهای میلیاردی

این روزها فرایند دستمزدها و صرف پول‌های هنگفت در دو سامانه عرضه آنلاین محصولات تصویری - نمایشی صدای همه را درآورده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال‌های اخیر به دلیل ضعف‌های متعدد موجود در سیاست‌گذاری‌های صدا و سیما و عدم دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست، توجه بسیاری از مردم به استارت‌آپ‌ها معطوف شد. حالا  این روزها با گذشت یک سال و نیم از ورود کرونا بازار تولیدات شبکه نمایش خانگی داغتر از همیشه است، بازیگران نیز به‌واسطه گسترش تعداد مخاطبان این مدیوم و البته دستمزدهای مطلوب‌تری که به‌نسبت آثار سینمایی نصیب‌شان می‌شد، به حضور در این رسانه، چراغ سبز نشان دادند. حالا  باید بپذیریم که آن جریان پول‌پاشی در برخی آثار سینمایی، حالا به شکل کانالیزه‌شده و گسترده‌تری در شبکه نمایش خانگی مشغول فعالیت است.

نکته قابل توجه و قسمت تلخ ماجرا این است که برخلاف دیگر کشورهایی که اتفاقا در عرصه فیلم‌سازی موفق بوده و برند محسوب می‌شوند، در ایران ملاک دستمزدها را خود بازیگران تشخیص می‌دهند و هیچ توجیه منطقی در پس این تعیین وجود ندارد و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از تهیه‌کنندگان بیش از ۷۰ درصد از بودجه یک فیلم را به عنوان دستمزد به بازیگران پرداخت می کنند.در همین راستا چندی پیش پوریا ذوالفقاری منتقد سینما در انتقاد به پرداخت دستمزدهای نامتعارف در شبکه نمایش خانگی  مدعی شد که محمدرضا گلزار برای اجرای مسابقه «هفت خان» ۱۸ میلیارد تومان دستمزد دریافت کرده است. اما طنز ماجرا اینجاست که جایزه برنده نهایی مسابقه ۱۰۰ میلیون تومان است؛ یعنی تقریباً نیم درصد دستمزد مجری!  در حالی که در مدت دوماهی که از افشای این خبر می‌گذرد، نه پلتفرم عرضه‌کننده «هفت‌ خان»، نه عوامل مسابقه و نه حتی گلزار، هیچ‌یک، در تأیید یا تکذیب این خبر قدمی برنداشته و توضیحی در تأیید یا تکذیب آن نداده‌اند، حالا مجری مسابقه «هفت خان» از این منتقد سینما که دستمزد وی را برای این مسابقه، ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده بود، شکایت کرده است.

با این وجود به نظر می‌رسد دیگر وسوسه بازیگری تنها بخاطر شهرت و محبوبیت آن نیست بلکه بخشی از آن به دلیل آینده ای است که در صورت قرار گرفتن در این مسیر تامین خواهد شد. چراکه با ریخت و پاش هایی که  در پرداخت دستمزد بازیگران صورت می گیرد آن‌ها هر روز فاصله بیشتری از قشر متوسط جامعه می گیرند و امروزه با وجود شرایط نامساعد اقتصادی که برخی از مردم می گزارند، آنها مرفه ترین نوع زندگی را دارند.  

بازیگری که ۷.۵میلیارد برای ۴ماه گرفت!

امروز نیز سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده و رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ضمن اشاره به ریسک بالای تولید در شرایط فعلی سینمای ایران، ‌ از پرداخت دستمزدهای بی‌ضابطه از سوی پلتفرم‌های مجازی انتقاد کرد.

سید ضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما درباره مشکلات تهیه کنندگی در شرایط شیوع ویروس کرونا در گفتگو با مهر اظهار داشت: معضلات تهیه‌کنندگی به چند دسته تقسیم می‌شود اولین و مهمترین آن بی‌پولی مطلقی است که در جامعه سینمایی دیده می‌شود، البته برخی با امکانات و پول‌هایی با منابع نامشخص فعالیت می‌کنند و هزینه‌های سنگین انجام می‌دهند که هزینه تولید در سینما را با این پول‌ها بالا بردند. تعداد این افراد در سینما کم است اما در سینمای خانگی متاسفانه این پدیده زیاد دیده می‌شود. این تهیه کننده سینما تاکید کرد: اینقدر بی حساب و کتاب کار کردن، سینما را از پا می‌اندازد معتقدم سینمای بعد از کرونا متفاوت است اما سینمای بعد از کرونای ایران متفاوت‌تر از جهان خواهد بود زیرا تهیه فیلم به دلیل معضلاتی که در بالا ذکر شد ناممکن می‌شود. خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه‌گذار یک پلتفرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که ممکن است ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هرگز است.

وی ادامه داد: در این سینما که این مدت تعداد مخاطب در آن پایین بوده و در شرایط کرونا مخاطب را از دست داده این دست سرمایه گذاری برایش ممکن نیست. تعدادی از دوستان متاسفانه آثار خود را بهترین آثار می‌دانند و خود را محق به ساخت فیلم می‌دانند که کم نیستند از این تعداد فیلم‌هایی که ساخته شده و در گیشه نمی‌تواند توفیقی داشته باشد بنابراین بی پولی سینماگران و عدم درآمد لازم از چرخه سالن سینما، عدم توجه درست به سینماگران از سوی دولت معضلات اساسی امروز تهیه کنندگی است.

وی توضیح داد: پلتفرم‌ها هیچ ضابطه‌ای برای ارایه دستمزد ندارند و ارقام پیشنهادی شان سینما را دچار آسیب جدی می‌کند. اوج کار پلتفرم‌ها که در حال رویش و تولید هستند شاید ۲ سال باشد به قدری فضای دیجیتال رو به گسترش است، بعید است تکنولوژی اینگونه باقی بماند اما بازهم دستمریزاد دارند ولی سینما را دچار آسیب می‌کند. تهیه کننده فیلم «موافقت اصولی» بیان کرد: اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی بیایند سینمای خانگی باید بازیگر معرفی کند برای کم کردن هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما را در شبکه نمایش خانگی استفاده کرد مخاطب وقتی هر هفته استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به گیشه سینما نمی‌دهد. هاشمی در پایان گفت: پلتفرم‌ها نمی‌دانند و فکر می‌کنند سوپراستارها در سریال باعث فروش می‌شود. قصه در کار سریال و سینما حرف اول را می‌زند بعد تولید درست عوامل مهم در اقبال مخاطب است. دیدن هر هفته استار سینما در شبکه نمایش خانگی که قصه خوبی ندارد دل‌زدگی ایجاد می‌کند که نه به نفع بازیگر است و نه به نفع پلتفرم.

کد خبر: 19661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =