نزاع حقوق بشری چین و کانادا بر سر سین‌کیانگ

کشف گور دسته جمعی کودکان بومی در کانادا موجب ایجاد تقابل جدید میان این کشور با چین شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، درخواست چین و متحدانش برای بررسی و انجام تحقیقات درباره کشف گور دسته جمعی و بقایای کودکان بومی در محوطه یک مدرسه شبانه روزی در کانادا، خشم ترودو را در پی داشت.

بقایای ۲۱۵ کودک بومی که بعضی از آنها سه سال بیشتر نداشتند، در یک گور دسته جمعی در محوطه یک مدرسه شبانه روزی در بریتیش کلمبیا کانادا یافت شد؛ این مدرسه در سال ۱۹۸۷ تعطیل شد.

جیانگ دوآن، یکی از مقام‌های ارشد در هیات چین در سازمان ملل، ژنو به شورای حقوق بشر گفت: ما خواستار بررسی و تحقیقات دقیق و بی طرف درباره تمامی موارد ارتکاب جرایم علیه مردم بومی به ویژه کودکان هستیم و انتظار داریم که عاملان این جنایات پای میز محاکمه کشانده شوند. همچنین مراتب همدردی خود را به خانواده‌های قربانیان اعلام می‌داریم.

وی بیانیه‌ای را از جانب کشورهایی چون روسیه، ایران، بلاروس، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا خواند که همگی آنها کشورهای غربی را بابت نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده‌اند.

کانادا که مناقشات دیپلماتیک و تجاری با پکن دارد، بعدا در بیانیه‌ای مشترک از جانب بیش از ۴۰ کشور خواستار دسترسی به منطقه سین‌کیانگ چین برای بررسی اتهامات مربوط به بازداشت گسترده مسلمانان اویغور از سوی دولت پکن شده است.

کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به رهبری کانادا روز سه شنبه از چین خواستند که میچل باچله ، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بلافاصله به منطقه خودمختار سینکیانگ این کشور دسترسی داشته باشد.

 لسلی نورتون ، سفیر کانادا در سازمان ملل در ژنو ، بیانیه‌ای مشترک را به نمایندگی از بیش از ۴۰ کشور از جمله آلبانی ، استرالیا ، فرانسه ، آلمان ، ایرلند ، ژاپن ، سوئیس ، انگلیس و ایالات متحده در شورا قرائت کرد. نورتون گفت: ما به شدت نگران وضعیت حقوق بشر در منطقه خودمختار اویغور سینکیانگ هستیم.

در این بیانیه تاکید شده است: ما از چین می‌خواهیم که دسترسی فوری ، معنادار و بدون محدودیت برای ناظران مستقل ، از جمله کمیساریای عالی ، به سینکیانگ بدهد. ما همچنین به شدت نگران وخیم شدن آزادی‌های اساسی در هنگ کنگ تحت قانون امنیت ملی و وضعیت حقوق بشر در تبت هستیم. ما از مقامات چینی می خواهیم که به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند باشند. 

اما رژیم صهیونیستی نیز جزو امضاکنندگان این بیانیه بود. سخنگوی وزارت خارجه این رژیم گفت: اسراییل تصمیم گرفت از این اقدام حمایت کند. 

تل‌آویو گفته است پس از رایزنی‌های زیاد در وزارت خارجه سرانجام به درخواست وزارت خارجه آمریکا از این بیانیه حمایت کرده است.

این رژیم چین را از شرکای مهم تجاری خود می‌داند و اغلب از انتشار بیانیه‌های رسمی و علنی و موضع‌گیری در خصوص شرایط چین خودداری می‌کند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با محکوم کردن اوضاع در سین‌کیانگ آن را سوءاستفاده سیستماتیک و نقض گسترده حقوق بشر در این منطقه اعلام کرد و گفت: یک کمیسیون سازش و حقیقت کانادایی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ برای رسیدگی به سوءرفتارها علیه مردم بومی فعالیت داشت.

ترودو در واکنش به اظهارات چین گفت: کمیسیون حقیقت و سازش چین کجاست؟ حقیقت آنها کجاست؟ آیا آن مسئولیت پذیری کانادا که همیشه نشان داده و مسئولیت اشتباهات وحشتناکش را در گذشته بر عهده گرفته، از سوی چین مشاهده می‌شود؟

وی در جمع خبرنگاران در اوتاوا افزود:‌ چین حتی نمی‌پذیرد که مشکلی وجود دارد. اما کانادایی‌ها و مردم از سراسر جهان اوضاعی را که برای اویغورها اتفاق می‌افتد، مورد بحث قرار می‌دهند.

کد خبر: 19625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =