نیاز جهان به ۱۱ میلیارد دوز واکسن کرونا

سران گروه هفت اگرچه با یکدیگر بر سر تامین واکسن کرونا به توافق رسیدند اما بدون تردید در این میان سهم‌خواهی‌هایی وجود خواهد داشت که در آینده مشخص می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نشست سران گروه هفت در حالی در انگلیس به پایان رسید که کشورهای عضو این گروه تصمیم گرفتند یک میلیارد دوز از واکسن کرونا را به کشورهای فقیر جهان اختصاص دهند.

بنا به اعلام دولت انگلیس که ریاست دوره‌ای گروه هفت را برعهده داشت، «طرحی برای گسترش تولید واکسن» نیز از سوی کشورهای عضو اعلام شده است. بریتانیا قرار است ۱۰۰ میلیون دوز از یک میلیارد دوز وعده داده شده را تامین کند. پیشرفت قابل توجه کارزار واکسیناسیون در بریتانیا به لندن امکان داده است تا دوزهای اضافی خود را به دیگر کشورهای جهان اختصاص دهد که این خود یک دستاورد مهم به حساب می‌آید.

تخصیص سهمیه

رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی پیش از برگزاری این اجلاس تاکید کرد که کشورهای همپیمان باید نیروهایشان را برای مقابله با همه‌گیری بیماری، گرایش جهان، حمایت از تجارت آزاد و مقابله با چالش‌های چین و روسیه متحد سازند. بایدن گفت: «مسئله درباره مسئولیت پذیری و وظیفه انسانی برای نجات هر میزان از جان انسان‌ها که بتوانیم، است. وقتی ما شاهد آسیب دیدن و رنج کشیدن مردم در هر جایی از جهان هستیم به دنبال این می‌رویم که هر طور که می‌شود بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.»

بر اساس آمارهای موجود، تاکنون نزدیک به ۷۰ میلیون دوز از واکسن کرونا در بریتانیا تزریق شده است. نیمی از یک میلیارد دوزِ وعده داده شده از سوی گروه هفت را ایالات متحده آمریکا تامین خواهد کرد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد اعلام کرد: «وظیفه بشردوستانه ما این است که تا حد ممکن جان آدم‌ها را نجات دهیم.» یک میلیارد دوز واکسنی که گروه هفت وعده آنرا داده قرار است از طریق ساز و کار «کوواکس» در بین «۹۲ کشور جهان» تقسیم شود. از این میان ۲۰۰ میلیون دوز قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی در اختیار کشورهای فقیر قرار گیرد. ساز و کار «کوواکس» تاکنون بیش از ۸۰ میلیون دوز از واکسن بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» را در ۱۲۹ کشور یا منطقه جهان تقسیم کرده است.

این در حالی است که «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلستان اعلام کرد که کشورهای عضو «گروه هفت» در نظر دارند تا پایان سال ۲۰۲۲ در مجموع یک میلیارد دوز واکسن ویروس کرونا به کشورهای فقیر اهدا کنند. دفتر نخست‌وزیری انگلستان با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «با موفقیت در برنامه واکسیناسیون انگلستان، اکنون در موقعیتی هستیم که می‌توانیم دوزهای اضافی واکسن را به کشورهای نیازمند اهدا کنیم. با این کار، گام بزرگی برای شکست کامل این اپیدمی خواهیم برداشت.»

از سوی دیگر، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) هم اعلام کرد که تعهدات کشورهای گروه هفت برای تامین واکسن کووید-۱۹ کافی نیست. به گزارش رویترز، «تدروس آدهانوم»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: «۱۰ برابر بیش از آنچه کشورهای گروه هفت برای تامین واکسن کووید-۱۹ مورد نیاز کشورهای در حال توسعه متعهد شده‌اند، نیاز است تا همه‌گیری در جهان پایان یابد.» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: برای خاتمه دادن به همه‌گیری، هدف اصلی آن است که تا سال آینده و نشست بعدی اعضای گروه هفت در آلمان، ۷۰ درصد از جمعیت جهان واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. برای این منظور لازم است ۱۱ میلیارد دوز واکسن تامین شود. وی افزود: «ضروری است کشورها به طور موقت از حمایت مالکیت معنوی برای واکسن‌های کروناویروس چشم پوشی کنند که در واشنگتن مورد حمایت قرار گرفته اما در اروپا پذیرفته نشده است.» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «تحقق هدف واکسیناسیون ۳۰ درصد از جمعیت هر کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ مستلزم تامین ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در ماه ژوئن و جولای و ۲۵۰ میلیون دوز دیگر تا سپتامبر است.»

پویش جهانی واکسیناسیون

گفتنی است که پیش از برگزاری نشست گروه هفت، یکصد تن از رؤسای جمهوری، نخست‌وزیران و وزیران خارجه سابق جهان، از این گروه خواستند که هزینه واکسیناسیون علیه کرونا در کشورهای فقیر جهان را بر عهده بگیرند. «تونی بلر» و «گوردون براون»، از نخست‌وزیران سابق انگلیس، «بان کی مون»، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و ۱۵ رهبر سابق آفریقایی از جمله امضاکنندگان نامه‌ای بودند که از سوی یکصد نفر از رهبران و چهره‌های سیاسی سابق جهان انتشار یافت و به نوعی یک پویش برای شروع واکسیناسیون در کشورهای فقیر به حساب می‌آید.

رهبران سابق جهان در نامه خود تصریح کردند: «پشتیبانی گروه ۷ و گروه ۲۰ از اعطای واکسن‌های موجود به کشورهایی با درآمد متوسط و کم، اعانه نیست، بلکه هماهنگ و در راستای منافع راهبردی همه کشورهای عضو خواهد بود.» «گوردون براون»، نخست‌وزیر سابق انگلیس که از امضاکنندگان این نامه مشترک بوده، گفت: «تقبل این هزینه امری خیرخواهانه نیست، بلکه گامی در راه حفاظت از خود و برای جلوگیری از آن است که این ویروس بیش از پیش شیوع یابد و به شکل جهش‌یافته بازگردد.» او افزود: «هزینه این کار ۳۰ پنس (۴۳ سنت)‌ در هفته به ازای هر فرد در انگلستان است. این هزینه بسیار کمی برای دریافت بهترین بیمه درمانی در جهان است و به نظر می‌رسد که تمام کشورهای قدرتمند اگر این طرح را اجرایی کنند، اوضاع پاندمی در جهان خیلی بهتر خواهد شد و از سوی دیگر اقتصاد جهانی هم به زودی رونق خواهد گرفت.»

در این میان هم نیویورک تایمز گزارش داده که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در جریان این سفر به جهت رسیدگی به مساله کمبود واکسن کروناویروس در سطح جهان تحت فشار قرار گرفته، اعلام کرده آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز دیگر از این واکسن را خریده و برای استفاده از سوی حدود ۱۰۰ کشور با سطح درآمد پایین و متوسط در طی سال آینده میلادی اهدا خواهد کرد.

این اقدام واشنگتن از چند جهت قابل تحلیل است؛ نخست اینکه اهدای این میزان واکسن به نوعی می‌تواند وجهه ایالات متحده در امر کمک به ریشه‌کنی پاندمی کرونا که در زمان ترامپ با خروج از سازمان بهداشت جهانی پاسخ داده شده بود را ترمیم کند و دوم اینکه، عملیاتی شدن چنین اقدامی در نمای ظاهری و همچنین در بطن این ماجرا، می‌تواند باعث ایجاد همگرایی بیشتر میان واشنگتن و کشورهای ایالات متحده شود. این همگرایی اگرچه در ظاهر خیرخواهانه است، اما بدون شک منافعی در پس آن قرار دارد که یکی از آن‌ها شراکت و شهم‌خواهی در فردای جان گرفتنِ اقتصاد جهانی است.

گزارش: فرشاد گلزاری

کد خبر: 19538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =