بلاتکلیفی تیراندازان و سقوط رویایی به نام المپیک!

فدراسیون تیراندازی ایران با بی‌توجهی و عدم برنامه‌ریزی‌ صحیح آماده سازی ورزشکاران این رشته برای المپیک توکیو را دشوار کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تیراندازی در تمام سال‌های فعالیت خود در بخش قهرمانی، یکی از امیدهای کاروان ایران در مسابقات المپیک ادوار مختلف بوده است. کسب سهمیه المپیک و حضور نسبتا تاثیرگذار در این مسابقات همواره در برنامه چهارساله فدراسیون تیراندازی قرار داشته است و این رشته به دلیل تعدد ماده و برگزاری آن در بخش‌های گوناگون، شانس زیادی برای کسب سهمیه در هر دو بخش زنان  و مردان داشته است. این بار هم ورزشکاران این رشته پس از کسب سهمیه و در حالی که پیش بینی نمی‌کردند که ویروس کرونا بخواهد آن‌ها را از مسیری که برایش برنامه ریزی کرده اند، دور کند، در تلاش بودند که با تمام آمادگی به ژاپن سفر کنند. کرونا اما همه چیز را به هم ریخت و این وقفه در تمرینات، گویا تبدیل شد به زخمی کهنه که کم کم سر باز کرد و نشان داد که ورزشکاران این رشته چقدر از وضعیت فدراسیون و بی توجهی‌های رخ داده گلایه‌مندند. 

**تعطیلی اردوی تیم ملی و ماجرای گلایه به آقای مدیر

تیراندازان ایران که موفق به کسب شش سهمیه المپیک شده بودند، بعد از جدی شدن شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اردوهای ورزشی، اولین گروهی از ورزشکاران ملی پوش بودند که با پیگیری‌های مستمر سرمربی خود، «الهام هاشمی» اردوهایشان را اواخر تیر ماه آغاز کردند. همه چیز معمول به نظر می‌رسید اما رفته رفته ریشه اختلافات سرمربی و فدراسیون که انگار تا آن روز نهان مانده بود آشکار شد و این اختلافات منجر به تعطیلی اردوها و بلاتکلیفی تیراندازانی شد که باید خود را برای مهم ترین آوردگاه ورزشی جهان آماده می‌کردند و از دست دادن هر زمانی، ممکن بود به عقب ماندن از رقبای جهانی‌شان منجر شد. در همان زمان برگزاری اردوها، مهدی علی نژاد، معاون ورزش قهرمانی وزرات ورزش و جوانان نیز از اردوی تیراندازان بازدید کرد. بازدید علی نژاد از اردو همانا و لب به گلایه گشودن تیراندازان همانا. انگار به تازگی داشت عیان می‌شد که این رشته با چه خلاهایی روزگار می‌گذرانده و ورزشکاران تا نرسیدن کارد به استخوان‌شان،  دم نمی‌زدند.

**عدم تمدید قرارداد، آغاز آتش اختلافات

در شرایطی که الهام هاشمی در مدت زمان حضورش روی نیمکت تیم ملی تیراندازی ایران، عملکرد قابل دفاع و شایسته‌ای داشت و توانست 6 سهمیه المپیک برای تیراندازان ایران تصاحب کند و از طرفی رابطه بسیار خوب و صمیمانه‌ای نیز با ورزشگارانش داشت، ماجرای عد تمدید قراردادش سوال برانگیز بود. مریم هاشمی تا پایان مرداد ماه با تیم ملی قرارداد داشت و بعد از پایان این زمان، فدراسیون اقدامی برای تمدید قرارداد این مربی جوان صورت نداد و ناگهان همه چیز به هم ریخت. 

سوالی که مطرح شده بود این بود که به راستی مشکل «علی دادگر» رییس فدراسیون تیراندازی با هاشمی چیست و چرا تصمیم ندارد با تمدید قرارداد این مربی تیم ملی را از بلاتکلیفی نجات دهد. در آن طرف نیز هاشمی برای ادامه فعالیتش در تیم ملی شروطی را عنوان کرد و خواستار برخی تغییرات در اردوهای تیم ملی شد. خواسته الهام هاشمی برای ادامه کار در تیم ملی تیراندازی و تداوم اردوها، تمدید رسمی قراردادش و نیز تأمین حداقل‌ها برای اردوهای ملی و آماده سازی بود. خواسته‌هایی که به آن بی توجهی صورت گرفت و موجب شد اردوی تیم ملی تعطیل شده و تیراندازان به خانه بازگردند. 

**پادرمیانی کمیته ملی‌المپیک و صالحی امیری

 بعد از این اتفاقات، کمیته ملی المپیک برای حل مشکلات ایجاد شده در رشته تفنگ جلساتی را با مسئولین فدراسیون و الهام هاشمی برگزار کرد که در دو جلسه شخص صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک مستقیماً پیگیر حل مشکلات شد و دو جلسه نیز با حضور نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو، فرهادی‌زاد معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان و طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته ملی المپیک، علی دادگر رئیس فدراسیون تیراندازی برگزار شد. صالحی‌امیری برای رفع این مشکل حتی در جمع خبرنگاران گفت که کمیته ملی المپیک برای تهیه فشنگ از هیچ کمکی به فدراسیون تیراندازی دریغ نخواهد کرد. بعد از آن قرار بود جلسه دیگری در کمیته ملی المپیک برگزار شود اما این جلسه دو بار به تعویق افتاد و در نهایت تاریخی برای برگزاری مجدد آن اعلام نشد در همان زمان نیز به نظر می‌رسید که کمیته ملی المپیک از رفع مشکلات موجود در رشته تفنگ ناامید شده و بیش از این نمی‌خواهد در این مسئله ورود کند چرا که تاکید مسئولین کمیته ملی المپیک همواره بر حضور مشورتی و ارشادی در کنار فدراسیون‌ها بوده و همواره تاکید دارد که در امور فنی ورود نخواهد کرد.

**ادامه اختلافات و ناکامی احتمالی در المپیک!

در شرایطی که تیراندازان ملی‌پوش این روزها به صورت انفرادی تمرین می‌کنند و فدراسیون هیچ اقدامی برای پایان دادن به این ماجرا و به پای میز مذاکره کشاندن الهام هاشمی ندارد، به نظر می‌رسد باید منتظر این بود که دود این اختلافات بیش از هرکسی به چشم ورزشکارانی برود که تنها 9 ماه تا برگزاری المپیک و حضور در نبرد مهم خود فاصله دارند. شاید بهتر باشد که که هر دو طرف ماجرا یعنی هم سرمربی جوان تیم ملی و هم مدیریت فدراسیون، در این زمان که تیراندازی نیازمند انسجام و همدلی است، به جای روبه روی هم ایستادن و فرار از مشکلات، در کنار هم قرار گیرند. بدون شک نیاز است که فدراسیون اصلاحات لازم را برای هرچه بهتر شدن شرایط اردوها و تمرینات انجام دهد و از طرفی سرمربی تیم ملی نیز با توجه به شرایط موجود خواسته‌های خود را منطبق با شرایط فعلی مطرح کند. در غیر این صورت اگر این مشکلات همچون کلافی سر درگم باقی بماند و به حل معضل منجر نشود، نتیجه‌ای جز ناکامی تیراندازان در مسابقات المپیک توکیو به همراه نخواهد داشت.

کد خبر: 1936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =