انصارالله در خاکریز دفاع

انصارالله یمن مذاکره با کشورهای عربی و به خصوص عربستان را رد نکرده اما باید دید که آیا دولت‌های عربی شروط آنها را قبول خواهند کرد یا خیر.

به گزارش آتیه‌آنلاین، عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

این در حالی است که نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

دفاع متقابل

حالا خبرگزاری المسیره یمن با اشاره به اظهارات محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در نشست خبری روز گذشته نوشت: «عبدالسلام با تاکید بر مواضع بر حق انصارالله و انتخاب دفاع مشروع به عنوان تنها گزینه صحیح از سوی مقاومت یمن اذعان داشت که مواضع ما در قبال حملات به یمن دفاعی است و توقف تجاوزات و پایان محاصره به دست کسی است که به یمن تجاوز نظامی کرده و کشور را در محاصره اقتصادی قرار داده است».

وی با بیان اینکه پس از اشغال و تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی دربار سعودی تنها راه برخورد ملت یمن، مقاومت و دفاع در مقابل چنین سیاستی بوده است خاطر نشان کرد که درخواست از کسی که از خود دفاع می‌کند برای توقف دفاع و سکوت در برابر محاصره به معنای تسلیم شدن است و این مردود است و هیچ عقل سلیمی آنرا نمی پذیرد.

اظهارات سخنگوی مقاومت یمن در حالی توجه برخی رسانه‌های عربی را به خود جلب کرد که در این میان برخی رسانه‌ها با انتشار مواضع یکی از اعضاء دفتر سیاسی انصارالله خبر از حضور اسرائیل در پوشش نیروهای اماراتی در خاک یمن دادند.

درخصوص تحرکات رژیم صهیونیستی در جزایر یمنی نیز خبرگزاری الصحافه الیمنیه اسفندماه ۹۹ با انتشار گزارشی خبر داد که برخی تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده نشان می‌دهد که امارات و رژیم صهیونیستی در حال ساخت یک پایگاه نظامی مشترک در جزیره میون واقع در یمن هستند. جزیره  مذکور به تنگه باب المندب مشرف است و اماراتی‌ها یک فرودگاه ویژه هواپیماهای نظامی در کنار ساختمان‌های نظامی واقع در آن ساخته‌اند.

این در حالی است که امارات در نیمه دوم فوریه (بهمن ماه ۹۹) پایگاه نظامی خود را از اریتره به جزیره میون در جنوب دریای سرخ منتقل کرد. این پایگاه که متشکل از یک بندر و فرودگاه است، در سال ۲۰۱۵ به منظور انتقال تجهیزات نظامی سنگین و نیروهای سودانی به یمن در اریتره احداث شد.

از سوی دیگر با استناد بر گزارش چند رسانه‌ یمنی، برخی منابع قبیله‌ای در این کشور نسبت به تحرکات امارات برای استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی در جزیره سقطری واقع در اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل جنوبی یمن هشدار داده‌اند.

لازم به ذکر است که سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله نیز در آخرین سخنرانی خود در اوایل ژوئن اعلام کرد که یمن بخشی جدایی ناپذیر از معادله اعلام شده توسط سید حسن نصرالله است که محتوای پیام ایشان این بود که هرگونه تهدید قدس به معنای جنگ منطقه‌ای در چارچوب محور مقاومت خواهد بود.

تنش میان نیروهای مقاومت یمن و نظامیان اشغالگر عبری – عربی - غربی در مناطق درگیری در حالی با رشد روزافزون همراه است که نه تنها جنگ در یمن دیگر به اعراب محدود نمیشود، بلکه حالا بخش‌های مختلف خاک یمن میزبان نیروهای آمریکایی و اسرائیلی است.

بر همین اساس نه تنها آمار واکنش نیروهای مقاومت یمن با سیر نزولی همراه نبوده، بلکه اقدامات تهاجمی در قبال متجاوزان به خصوص در عمق عربستان افزایش پیدا کرده است. در همین راستا سخنگوی نیروهای مسلح یمن عصر پنجشنبه از حمله دو فروند پهپاد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب غرب عربستان خبر داد.

بر اساس آنچه در گزارش خبرگزاری المسیره به نقل از سخنگوی نیروهای مسلح یمن آمده، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با یک فروند پهپاد از نوع «قاصف کی -۲» یک هدف مهم نظامی در فرودگاه بین‌المللی أبها را هدف قرار دادند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه اعلام کرده که این حمله پهپادی در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی به خاک یمن و ادامه محاصره کشور ما انجام گرفت.

از طرفی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان نیز با تأیید این حمله، مدعی شد که پدافند هوایی این ائتلاف یک فروند پهپاد شلیک شده از سوی حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده است. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز با یک فروند پهپاد از نوع «قاصف کی -۲» فرودگاه بین‌المللی أبها را هدف قرار داده بودند.

سیگنال مذاکره

با وجود این قبیل اقدامات و ادامه عملیات‌های پهپادی و موشکی در عمق عربستان به عنوان سرکرده ائتلاف متجاوز عربی، در مقابل جنبش انصارالله یمن با برگزاری مذاکره در قطر در صورت پاسخ مثبت آنها به پیام ارسال شده توسط هیات عمانی، موافقت کرد.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصار الله در توئیتی نوشت که اگر کشورهای عضو ائتلاف عربی پاسخ مثبتی به جواب رهبر این جنبش (سید عبدالملک الحوثی) به نامه سلطان معظم بدهند، گمان نمی‌کنم مانعی برای مذاکره و تکمیل گفت‌وگو در قطر وجود داشته باشد. البته اگر سران کشورهای متجاوز این مساله را دوست داشته باشند.

در این میان باید دانست که سلطان‌نشین عمان در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همواره نقش مثبتی در تحولات منطقه ایفا کرده که موضوع یمن و پایان دادن به جنگ تحمیلی شش ساله به آن، نمونه‌ای از این اقدامات است. عمان در سال‌های اخیر نقش میانجی بین طرفین درگیر در جنگ یمن را بازی کرده و مسقط سعی داشته به هر طریق با توقف این تجاوز، از ادامه کشتار مردم یمن جلوگیری کند. از این رو در ماه‌ها و سال‌های اخیر، سلطان نشین عمان چندین بار میزبان مقامات انصارالله یمن، دولت سعودی و مقامات آمریکایی برای حل بحران یمن بوده است.

این در حالی است که در روزهای اخیر فعالیت عمان برای توقف جنگ یمن افزایش یافته و یک هیأت عمانی هفته پیش با سفر به صنعا با شماری از رهبران جنبش انصارالله درباره بحران یمن دیدار و رایزنی کرد.

لازم به ذکر است که این سفر، مهم‌ترین دیدار هیات عمانی در سفر به یمن با رهبر انصارالله و همچنین رئیس شورای عالی سیاسی این جنبش بود؛ دیداری که در آن عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله درباره موضوعات مربوط به مسایل انسانی و جنگ تحمیلی به یمن با هیأت اعزامی از سوی سلطان عمان گفت‌وگو و از تلاش‌های خیرخواهانه هیثم بن طارق، پادشاه عمان تقدیر و تشکر کرد.

در آخر باید خاطرنشان کرد اعلب تحلیلگران مسائل یمن بر این باورند که آنچه از عملکرد انصارالله میتوان برداشت کرد دفاع همه جانبه در کنار پیگیری تمام عیار صلح در این کشور است. مقاومت یمن در کنار اقدامات بازدارنده و عملیات های تهاجمی خود در عمق تاسیسات نفتی و حمل و نقلی عربستان همواره همه راه‌های گفت‌وگو و مذاکره را نه تنها باز گذاشته بلکه در مناسبات دیپلماتیک با مقامات کشورهای مختلف تحقق آنرا دنبال کرده است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 18926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =