حافظ رای مردم هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه  گفت: ما حافظ رای مردم هستیم و در این راستا کوشش خواهیم کرد تا منویات رهبر معظم انقلاب رعایت شود.

به گزارش آتیه آنلاین، «سعید خطیب زاده» امروز (جمعه) درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: از توجه رهبر معظم انقلاب به امر انتخابات در خارج از کشور تشکر می‌کنم چرا که انرژی مضاعفی را به من و همکارانم برای پیگیری انتخابات در خارج از مرزها می‌دهد.

وی افزود: همان روز هم برای این که دغدغه رهبر معظم انقلاب و مردم درباره انتخابات در خارج از کشور برطرف شود گزارش مسبوطی را ارائه کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه اظهارکرد: در ۶ ماه گذشته با وجود مشکلات کرونایی، در برخی کشورها دچار قرنطینه هستیم و بنابراین در تمام کشورها سفرا گفت‌وگو کردند و هیچ کجایی نیست که رابطه‌ سیاسی  داشته باشیم یا ایرانیان مقیم خارج از کشور باشند اما صندوق اخذ رای نباشد.

وی ادامه داد: تمام تعرفه‌ها، صندوق‌های اخذ رای در چند ماه گذشته دریافت و به شعب پیش‌بینی شده ارسال شد و کمبودی وجود ندارد.

خطیب زاده گفت: برگزاری انتخابات در شرایط شیوع کرونا بسیار پرهزینه است و وزارت امور خارجه با تجمیع منابع سعی کرده انتخابات را برگزار کند.

وی ادامه داد: امروز دقایقی بعد از نیمه شب در شرقی ترین نقاط عالم انتخابات را شروع کردیم و دقیاقی بعد از نیمه شب در غربی ترین نقاط انتخابات انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما حافظ رای مردم هستیم و در این راستا کوشش خواهیم کرد تا منویات رهبر معظم انقلاب رعایت شود

وی درباره تاثیر انتخابات در صحنه بین‌الملل، گفت: در نظام بین‌الملل کنشگر اصلی دولت‌ها هستند. درهیچ نهاد، سازمان  و کنوانسیون‌ بین‌المللی به غیر از نماینده دولت‌ها حضور ندارند و نماینده دولت‌ها هم به پشتوانه قدرتی که از مردم و نظام برخاسته از رای مردم دریافت می‌کنند می‌توانند قوی صحبت کنند.

خطیب زاده اضافه کرد: هرچه قدر که رای قوی‌تر باشد و دولت برآمده از رای مردم باشد نمایندگان ملت می‌توانند در نظام بین‌الملل کنشگری کنند.

وی تاکید کرد: قدرت کشوری مثل ایران همواره برخاسته از مردم بوده و مردم بودند که قدرت ایران را با وجود تمام فشارها افزایش دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: قدرت ملی ما رابطه مستقیمی با حضور مردم داشته است و هر رای مردم انرژی مضاعفی است که نمایندگان بین‌المللی در خارج از کشور است.

وی درباره مشکلات رای دهندگان خارج از کشور برای تردد، گفت: در برخی کشورها به دلیل محدودیت‌های کرونایی مجبور شدیم که صندوق‌های رای را با همکاری دولت میزبان به یک یا دو صندوق در محل‌هایی که بیشتر ایرانیان حضور دارند محدود کنیم و در نتیجه ایرانیان کیلومترها با صندوق رای بیشتر خواهد بود اما در کشور اروپایی این موضوع کمتر است.

خطیب زاده گفت: مشکل دیگر پراکندگی ایرانیان مقیم در خارج از کشور است و نمی‌توانیم همچون داخل کشور در هر مسجد و مدرسه‌ای صندوق رای داشته باشیم و ناچاریم در مکان‌هایی که ایرانیان تمرکز دارند صندوق رای داشته باشیم.

وی درخصوص برخی انتقادها در زمینه اطلاع‌رسانی گفت: از همه تقاضا داریم در خصوص رای گیری انتخابات در خارج کشور رعایت مصالح ملی را بکنند و این موضوع را از صف‌بندی‌های انتخاباتی خارج کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در تمامی تارنماهای سفارتخانه‌ها اطلاع‌رسانی در مورد شعبه اخذ رای و مدارک شده است و حساب‌های اجتماعی نمایندگان نیز اطلاع‌رسانی کردند.

وی اظهارداشت: امروز نمایندگان مجلس و ناظران دیدند که انتخابات در تمام حوزه‌ها با شور برگزار می‌شود و امیدواریم با وجود محدودیتها انتخابات را برگزار کنیم.

به گزارش ایرنا، خطیب زاده گفت: از دو بامداد انتخابات شروع شده و هیچ گزارشی از تخلف نداشتیم و حاکی از برگزاری انتخابات در بهترین شرایط است و اطمینان می‌دهم صندوق‌ها باز است و از ایرانیان خارج از کشور اگر کمبودی وجود داشته باشد عذرخواهی می‌کنم

وی درباره شمارش آرا در خارج از کشور گفت: شمارش آرا و اعلام نتایج در صندوق‌های اخذ رای خارج از کشور تابع مقررات داخلی است و تحت نظارت هیات‌های نظارتی انجام می‌شود و نیتجه به مرکز اعلام می‌شود.

کد خبر: 18801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =