آغاز رای‌گیری انتخابات

وزیر کشور دستور آغاز رای‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه دو انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را ساعت ۷ صبح امروز جمعه صادر کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، اخذ رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه دو انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل شرایط کرونایی و پرهیز از تجمع، یک ساعت زودتر از انتخابات دوره‌های قبل یعنی ساعت ۷ صبح آغاز شد و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درصورت تشخیص وزیر کشور رای گیری تا ساعت ۲ بامداد ادامه خواهد یافت.

از مجموع  ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات در کل کشور، ۲٩ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و  ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند.   سن قانونی رای دهندگان ١٨ سال متولدین ٢٨ خرداد ١٣٨٢ و قبل از آن و تعداد رای اولی‌ها یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر است که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر از این تعداد زن هستند.

بر اساس این گزارش، در چهار حوزه دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران، و ۶ حوزه حوزه اولین میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در استان تهران، تفرش، آشتیان و فراهان در استان مرکزی، بهار و کبودر آهنگ در استان همدان، گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویر احمد، آستانه اشرفیه در استان گیلان، و میانه در استان آذربایجان شرقی همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری رای‌گیری انجام می‌شود.

بیش از ۶۶ هزار صندوق رای در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۷۶ هزار صندوق اخذ رای در انتخابات شوراهای اسلامی تعبیه شده است که ۳۵ هزار صندوق از ۷۶ هزار صندوق به شورای اسلامی شهر و ۴۱ هزار صندوق هم به شورای اسلامی روستا اختصاص دارد.

به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، انتخابات همزمان در ۱۳۳کشور دیگر برای ایرانیان مقیم این کشورها در ۱۳۳ کنسولگری و دفتر نمایندگی با ۲۳۴ صندوق رای برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، در سه کشور کانادا به دلیل امتناع دولت این کشور، سنگاپور به دلیل کرونا و بحرین به دلیل محاصره صندوق نخواهیم داشت.

۴۵۷ فرمانداری، ۶۷۴ بخشداری مستقل (غیرمتمرکز)   برگزار کننده انتخابات ریاست جمهوری هستند. ۱۱۲۷ حوزه‌های اصلی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در بخشداری‌های کل می باشد و در ۱۳۸۲ شهر و بیش از ۳۹ هزار روستا انتخابات برگزارمی‌شود.

 براساس این گزارش و به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور نخست نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، سپس به ترتیب نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام می‌شود.

کد خبر: 18714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =