بلاتکلیفی سینما ادامه دارد

این روزها با توجه به شرایط کرونایی و عدم استقبال مردم از فیلم‌ها در سالن‌های سینما،بسیاری از صاحبان سینما دست به کار شده‏‌اند تا با بهره‌مندی از مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال، دوباره شور و شوق را به سالن‌‎های خاموش هدیه دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در روزهایی که به‌صورت متوسط روزانه، کمتر از ۵۰ نفر مخاطب در سینماها وجود داشته است، انجمن سینماداران دست به دامن سازمان سینمایی شد.  چندی پیش سخنگوی انجمن سینماداران خبر از نامه‌نگاری‌هایی با سازمان سینمایی داد و گفت  منتظر مجوز پخش فوتبال در سینماها برای رونقی دوباره هستند. در نهایت پخش زنده تیم ملی فوتبال ایران هم به برنامه اکران سینما اضافه شده و بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج، در پردیس‌های سینمایی تهران و چند شهر به نمایش درآمد اما از این مسابقه استقبال چندانی نشد به‌طوری‌که سالن ۱۱۷نفره پردیس ملت، حتی نتوانست نیمی از صندلی‌های خود را به مخاطبان بازی تیم ملی اختصاص دهد. با این وجود جمعه شب سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینما آزادی، از سهم‌خواهی فدراسیون فوتبال از فروش حاصل از اکران بازی‌های فوتبال خبر داد. به‌گفته نوروزی در صورت پرداخت حق پخش از اکران فوتبال به فدراسیون، دیگر سودی از این نمایش‌ها نصیب سینماداران نمی‌شود و این طرح لغو خواهد شد.

با این وجود مشخص شد که پخش فوتبال در سالن‌های سینما  در خوشبینانه‌ترین حالت مسکنی است که به حل مشکل اساسی نمی‌انجامد و سینماداران از هفته گذشته تهدید به تعطیلی سالن‌های سینما، در صورت استمرار وضعیت فعلی کردند. پیرو همین موضوع محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داد که بر مبنای آن قرار شد دو فیلم کمدی با تضمین ۲.۵ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی برای هر یک از فیلم‌ها روانه پرده شوند. با وجود این حمایت‌ها اما مذاکرات روز یکشنبه شورای صنفی نمایش نتیجه‌ای در بر نداشته و صاحبان این دو فیلم کمدی ریسک اکران در شرایط موجود را نپذیرفته‌اند.

سیدابراهیم عامریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی سید مسعود اطیابی که از گزینه‌های مطلوب سینماداران برای ورود به چرخه اکران و بازگشت رونق به گیشه سینماها محسوب می‌شود، درباره تمایل خود برای پذیرش اکران فیلمش در شرایط کرونایی حاکم بر سالن‌های سینما گفت: «واقعیت این است در شرایطی که فیلم‌ها فروشی در گیشه ندارند، ما هم تمایلی به اکران فیلم خود نداریم. بالاخره ما در مقام سازندگان فیلم «دینامیت» برای تولید آن هزینه کرده‌ایم و اگر در شرایط فعلی تن به اکران آن بدهیم، اتفاق بدی که برای فیلم‌های دیگر در طول یک‌سال و نیم گذشته افتاده است، برای فیلم ما هم رخ می‌دهد. این مشکلی اصلی ماست؟این تهیه‌کننده با طرح این چالش که «چرا باید حاضر به سوخت سرمایه خود بشویم؟» توضیح داد: در چنین شرایطی ترجیح می‌دهیم همچنان منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. تا همین امروز یک‌سال و نیم است که صبر کرده‌ایم، بازهم صبر می‌کنیم.وی درباره اینکه «دینامیت» همواره به‌عنوان یکی از فیلم‌هایی مطرح بوده است که در شرایط فعلی می‌تواند نجات‌دهنده گیشه سینماها باشد، درباره شرایط مدنظر خود به‌عنوان تهیه‌کننده برای قبول اکران فیلمش گفت: ما اساساً تمایلی به اکران در این شرایط نداریم چرا که قطعاً فیلم دیده نخواهد شد، ما فیلم ساخته‌ایم تا مخاطب آن را تماشا کند. وقتی مخاطب حاضر نیست در این شرایط به سینما بیاید، ما چرا باید تن به اکران فیلم بدهیم؟

مذاکره‌ای با ما صورت نگرفته و ما هم تنها اخبار رسانه‌ها را در این زمینه شنیده‌ایم. اینکه قرار است به فیلم‌ها ۲ تا ۳ میلیارد تومان به‌عنوان تضمین بدهند بلکه راضی به اکران در این شرایط بشوند؛ این‌ها را شنیده‌ایم اما هیچ مذاکره‌ای تا به امروز با ما نشده است عامریان درباره خبرهای غیررسمی منتشرشده مبنی‌بر مذاکره مسئولان سازمان سینمایی با او و صاحبان چند فیلم کمدی دیگر برای ارائه تضمین و جلب رضایت به اکران فیلم‌هایشان هم گفت: مذاکره‌ای با ما صورت نگرفته و ما هم تنها اخبار رسانه‌ها را در این زمینه شنیده‌ایم. اینکه قرار است به فیلم‌ها ۲ تا ۳ میلیارد تومان به‌عنوان تضمین بدهند بلکه راضی به اکران در این شرایط بشوند؛ این‌ها را شنیده‌ایم اما هیچ مذاکره‌ای تا به امروز با ما نشده است.»

اکنون در روزهایی که بحران یک و نیم ساله کرونا، چنان چرخه اکران فیلم‌های سینمایی در کشور را مختل کرده است که با وجود پخش فوتبال و یا برگزاری مسابقات رایانه‌ای هنوز ضرر سینماداران از تعطیلی تحمیلی کرونا جبران نشده است؛ آشفته‌بازار سینمایی کشور به اوج خود رسیده و حالا زنده ماندن صنعت سینما در ایران تنها  نیازمند  تدبیر و گره‌گشایی‌های وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش است تا از تعطیلی انبوه سینماها و فلج شدن این صنعت نیمه‌جان جلوگیری کند.حالا باید منتظر ماند و دید جلسه بعدی شورای صنفی نمایش که در روز سه شنبه ۲۵ خردادماه  برای مذاکره با صاحبان این دو فیلم برگزار خواهد شد چه نتیجه‌ای را رقم خواهد زد.

البته در این میان اکران فیلم اصغر فرهادی خبر خوشی برای سینماداران است که  بسیاری معتقدند می‌تواند نجات دهنده سینما باشد. به نقل از سعید خانی مدیر عامل «خانه فیلم»، قرارداد پخش داخلی فیلم قهرمان اصغر فرهادی جهت اکران در سینماهای کشور به امضا رسیده است.اولین تاریخ اکران فیلم قهرمان در بخش مسابقه هفتاد و چهارمین فستیوال کن در کشور فرانسه خواهد بود و برای پخش در سینماهای کشور با بهبود شرایط کرونا در کشور، فصل پائیز توسط خانه فیلم در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 18397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =