ضرروت پوشش بیمه‌ای برای خدمات طب سنتی

یک متخصص طب سنتی و سوزنی، طب پزشکی و سنتی را بال‌های درمان برشمرد و پیشنهاد داد: همان‌طور که پزشکان بیماران را برای درمان‌های تخصصی، نزد متخصص می‌فرستند، در صورت لزوم آن‌ها را به متخصص طب سنتی نیز ارجاع دهند تا به این ترتیب جایگاه طب سنتی به عنوان یکی از شاخه‌های طب پزشکی فراگیر شود. او همچنین ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات طب سنتی را نیز ضروری دانست.

دکتر مرتضی ترابی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه میزان استقبال مردم از طب سنتی بسیار چشمگیر است، اظهار کرد: تشکیلات این طب هنوز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست؛ زیرا خدمات درمانی این طب فاقد پوشش بیمه‌ای است. بیمارستان طب سنتی وجود ندارد و داروخانه‌های این طب بسیار کم است.

وی با دارا بودن ۲۵ سال سابقه فعالیت در این زمینه افزود: این در حالی است که متخصصان طب سنتی مجاز به فروش داروهای مربوط به این طب نیستند و با توجه به اینکه معمولاً داروخانه‌های طب سنتی مجاور مطب‌ها بسیار کم است، بیماران در سطح شهر سرگردان می‌شوند و این مسأله به‌ویژه برای آن دسته از بیمارانی که از شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند به مراتب سخت‌تر است.

محدود بودن داروهای دارای مجوز

این متخصص طب سنتی و سوزنی، همچنین داروهای طب سنتی دارای مجوز را محدود بیان کرد و گفت: داروهایی باید به فروش برسند که دارای مجوز است؛ اما سختی صدور مجوز و نیز محدود بودن تعداد داروخانه‌ها سبب شده تا بیماران به عطاری‌ها مراجعه کنند؛ اما عطاری‌ها نیز مسائل و مشکلات خود را در این زمینه دارند.

ترابی اعلام کرد: عطاری‌های بسیاری در سطح شهر وجود دارد؛ اما محصولات عطاری‌ها بسته‌بندی مناسبی نداشته و گیاهان دارویی تاریخ انقضا ندارد. برای مثال کسی که بخواهد آویشن تهیه کند، این گیاه در عطاری‌ها به صورت فله‌ای موجود است، بی‌آنکه مشخص شود این گیاه کی و از کجا چیده شده و چند سال از مدت آن گذشته است.

درمان‌های متداول در طب سنتی

وی با بیان اینکه مردم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به طب سنتی مراجعه می‌کنند، ادامه داد: خدماتی مانند تعیین مزاج، مصرف غذاها، میوه‌ها و ادویه‌جات مناسب و نیز پیشگیری و درمان بیماری‌های متداولی مانند سردرد، کمردرد و پادرد از جمله خدمات این طب است. همچنین برخی بیماری‌هایی که جنبه درمان اولیه نداشته باشند، مانند فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی با کمک این طب قابل پیشگیری و کنترل است.

متخصص طب سنتی و سوزنی، افزود: مسأله این است که برخی‌ها وقتی از درمان پزشکی ناامید می‌شوند، به طب سنتی مراجعه می‌کنند اما باید دانست که طب سنتی بیشتر در پیشگیری از بیماری‌ها مؤثر است. درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان آن هم در مراحل پیشرفته، باید از مسیر درمان‌های پزشکی ادامه یابد و این برداشت نادرستی است که بیماران از طب سنتی دارند.

طب سنتی دستاویز سودجویی برخی‌ افراد

ترابی یکی دیگر از مسائل این طب را سودجویی عده‌ای از افراد فعال در این حرفه برشمرد و گفت: با توجه به عدم شناخت کافی مردم و نیز فعالیت افرادی که از دانش و تجربه کافی یا تحصیلات آکادمیک برخوردار نیستند، این طب دستاویز سودجویی برخی‌ افراد شده است. بیماری‌هایی وجود دارد که طب سنتی قادر به درمان آن نیست؛ اما بعضاً مشاهده می‌شود که عده‌ای غیرمتخصص، مدعی درمان این بیماری‌ها شده و با تبلیغات سودجویانه که معمولاً مبتنی بر فروش انواع داروهای گیاهی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی است، مردم را اغوا می‌کنند.

وی اظهار کرد: این طب دارای اصولی است که باید با فراهم شدن امکانات مناسب از جمله پزشک متخصص، بیمارستان، داروخانه و سایر زمینه‌های لازم حرکت کند که در حال حاضر ساماندهی مناسبی در این زمینه انجام نشده و از این ‌رو، شناسایی جایگاه این طب نیازمند زمان و حمایت بیشتر از سوی نظام سلامت است.

پیشگیری از کرونا با طب سنتی

این متخصص طب سنتی و سوزنی با بیان اینکه مدعی هستیم که این طب در زمینه پیشگیری و بعضاً درمان کرونا خوب درخشیده است، ادامه داد: فرد سالم، کمتر دچار بیماری می‌شود و طب سنتی از طریق تقویت قوای بدن می‌تواند در پیشگیری از این بیماری کمک کند و چنانچه نسخه‌های طب سنتی به صورت نظام‌مند در طب نوین استفاده شود، می‌تواند نتایج سودمندی را عاید سازد.

ترابی تصریح کرد: طب سنتی بر پایه و اساس زندگی سالم استوار است و رعایت اصول آن منجر به قوی شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و وقتی فرد قوی باشد، کمتر به بیماری مبتلا می‌شود و چنانچه بیمار شود، سیستم ایمنی او بهتر مبارزه می‌کند و سلامت افراد بستگی به سبک زندگی آن‌ها دارد.

کد خبر: 18214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =