ناکامی «رستم و سهراب» در مسیر طلایی توکیو

دو وزنه برداری طلایه‌دار المپیک ایران، نتوانستند سهمیه المپیک ۲۰۲۱ را کسب کنند و این ناکامی حاصل حواشی‌ای بود که این دو ورزشکار را از رسیدن به بلیت توکیو بازبمانند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بدون شک اهالی ورزش متحدالقول بر این باورند که رشته «وزنه‌برداری» در کنار «کشتی» دو رشته‌ای است که همواره در تاریخ برگزاری مسابقات المپیک، امید مدال‌آوری کاروان ایران بودند. در چند دهه اخیر کمتر زمانی پیش آمده که المپیکی برگزار شود و ورزشکاران یکی یا هر دو رشته، دست خالی از مدال المپیک را ترک کنند. شاید برای همین است که هر بار دم دم‌های المپیک اخبار پیرامون کشتی‌گیران و وزنه‌برداران زیاد است و ورزش دوستان بی‌تابانه منتظرند نا ورزشکاران ایران این دو رشته یکی پس از دیگری ابتدا سهمیه‌های مسابقات را و سپس سکوهای المپیک را به نام خود سند بزنند.  

امسال و در آستانه المپیکی که زیر سایه ویروس کرونا، یک سال به تعویق افتاد، وزنه‌برداری و کسب سهمیه ورزشکاران این رشته از حواشی زیادی برخوردار شد و در نهایت این حاشیه‌ها نتیجه‌ای رقم خود که جامعه وزنه‌برداری ایران را نا امید و کمی نگران کرد. جایی که هم «سهراب مرادی» و هم «کیانوش رستمی» هر دو از رسیدن به بلیت توکیو بازماندند تا این فرصت به راحتی از دست برود. دو وزنه‌برداری که هر دو تجربه المپیکی شدن و البته تصاحب مدال طلای المپیک را در کارنامه دارند. به جای این دو علی هاشمی و علی داوودی صاحب سهمیه وزنه برداری ایران شوند.

علی هاشمی بعد از سیمون ماتیروسیان از ارمنستان، اکبر ژوائف از ازبکستان، تیمور نانیئف از روسیه در رتبه چهارم دسته ۱۰۹ کیلوگرم قرار گرفت تا بدین‌ترتیب با کسب سهمیه رنکینگ جهانی خود را به توکیو برساند. علی داوودی در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم نیز در رده دوم جدول این وزن جای گرفت تا به صورت مستقیم و کسب سهمیه رنکینگ جهانی در المپیک توکیو حضور داشته باشد. به این ترتیب المپیک برای سهراب مرادی و کیانوش رستمی تمام‌شده  است. رستمی درخواست داده بود امتیازات مسابقه سوییس برای او محاسبه شود که مورد موافقت فدراسیون جهانی قرار نگرفت.

رستمی در پایان مهلت مقرر برای ثبت‌نام، اقدام به شرکت در مسابقات کرده بود و فدراسیون جهانی هیچ امتیازی برای این وزنه‌بردار لحاظ نکرد. مرادی هم جهت کسب سهمیه نیاز داشت که حتما وزنه‌بردار قرقیزستان وارد رنکینگ شود. چون کلمبیا و بلاروس در رنکینگ هشت‌نفره باقی ماندند، قرقیزستان وارد رنکینگ هشت‌نفره نشد و سهمیه بهترین وزنه‌بردار قاره آسیا به این کشور رسید. سهراب مرادی و کیانوش رستمی دو طلایی کاروان ایران در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو بودند اما دیگر امکان دفاع از عنوان قهرمانی‌شان را ندارند.

مدتی قبل تصورات بر این بود که با توجه به مثبت شدن نمونه دوپینگ سه وزنه‌بردار کلمبیایی این کشور با محرومیت مواجه و نام وزنه‌بردار این کشور از رنکینگ خارج شود. در صورتی که این اتفاق رخ می‌داد مرادی می‌توانست شانس حضور در المپیک را داشته باشد. اما حالا حتی اگر کلمبیا محروم هم شود، چون کشور بلاروس برای یک سهمیه خود، در دسته ۹۶ کیلوگرم نماینده داده، وزنه‌بردار کوبا که جلوتر از نماینده قرقیزستان است، جایگزین کلمبیا می‌شود و باز هم سهراب مرادی شانسی نخواهد داشت.

با تمام این تفاسیر، مجموعه اتفاقات رخ داده در رشته وزنه‌برداری منجر به غیبت پررنگ و مایوس کننده رستمی و مرادی شد. غیبتی که اگر دو وزنه بردار صاحب سهمیه نتوانند صاحب مدال و سکو شوند برای جامعه وزنه‌برداری و البته کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۱ گران تمام خواهد شد.

کد خبر: 18198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =