بازگشت امارات اسلامی!

در آستانه خروج آمریکا و ناتو از افغانستان آنچه در میدان عمل در حال وقوع است بازگشت اشراف طالبان به بخش‌های مختلفی از این کشور و گذری دوباره بر امارات اسلامی در آسیای مرکزی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، این روزها اخبار عجیب و غریبی که از افغانستان منتشر می‌شود نشان می‌دهد که این کشور در یک بهم‌ریختگی چندضلعی به سر می‌برد. به عنوان مثال اخیراً طالبان در واکنش به انتشار گزارشی در مورد واگذاری امنیت میدان هوایی کابل به ترکیه اظهار کرد که حضور نظامیان خارجی تحت هیچ عنوان از سوی این گروه پذیرفته نیست.

هشدار طالبان

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی در این رابطه با اشاره به نقش پررنگ طالبان در تحولات داخلی افغانستان نوشت: «گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای به احتمال حضور نیروهای برخی کشورها پس از خروج نیروهای آمریکایی و بین‌المللی از افغانستان با هدف تأمین امنیت میدان هوایی کابل و برخی از نمایندگی‌های سیاسی واکنش نشان داد. مرکزیت طالبان این مساله را غیرقابل پذیرش خوانده و این درحالی است که با خروج بخش قابل توجهی از ارتش ایالات متحده از این کشور عناصر مسلح این گروه بر اشراف نیروهای بومی تاکید و کنترل بخش‌های عمده‌ای از خاک این کشور را در دست گرفته‌اند».

در بیانیه گروه طالبان آمده است که حضور نظامیان خارجی تحت عنوان و از هر کشوری که باشد برای این گروه قابل قبول نیست.پیش‌تر نیز گزارش شده بود که امنیت میدان هوایی کابل به ترکیه واگذار می‌شود، اما طرح این قبیل مسائل در حالی در افغانستان واکنش‌های مختلفی را از سوی طالبان به دنبال داشته است که پایگاه بگرام به عنوان یکی از مقرهای اصلی و فرماندهی آمریکا در افغانستان به تازگی تخلیه و تحویل نیروهای ارتش افغانستان شده است.

موضوعی که به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل افغانستان، فصل جدیدی از تحولات سیاسی در این کشور را با محوریت طالبان رقم خواهد زد. حالا با طرح مسئله واگذاری امنیت هوایی کابل به آنکارا، باز هم طالبان در واکنشی تند مخالفت خود را با حضور نظامیان خارجی ابراز و خاطرنشان کرد که آنچه در عمل پس از ۲۰ سال اشغال این کشور از سوی ایالات متحده و ناتو رخ داد، ناامنی و عدم ثبات داخلی در افغانستان بوده و این درحالی است که باز هم مقامات دولت کابل برای تامین امنیت این کشور دست به دامان ارتش‌های خارجی هستند.

در همین راستا گروه طالبان گفته است مسؤولیت تامین امنیت میدان‌های هوایی، سفارت‌خانه‌های خارجی و نمایندگی‌های دیپلماتیک در افغانستان، بر عهده مسئولین کابل است.

بر همین اساس در بیانیه طالبان آمده است: «هیچ‌کسی به امید بقای حضور نظامی یا امنیتی در کشور ما نباشد و نباید گامی بردارد که در نتیجه آن، روابط بین ملت‌ها و کشورها متشنج ‌شود. گروه طالبان هشدار داده‌ است، با کسانی که بخواهند به بهانه تامین امنیت میادین هوایی و مکان‌های دیپلماتیک در خاک کشور باقی بمانند، برخورد جدی خواهد کرد و این گروه به آن‌ها به دیده «اشغال‌گر» نگاه خواهد کرد».

از سویی دیگر، گروه طالبان تأکید کرده است که مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه و غیرمغرضانه‌ جامعه جهانی و کشورهای خیرخواه و دوست نیاز دارند و طالبان خواهان ادامه این کمک‌ها است.

در این راستا کنشگری برخی سیاستمداران ارگ در حالی واکنش های تند مرکزیت طالبان را به دنبال داشته است که منابع افغان اعلام کردند، طالبان به توسعه محدوده مناطق تحت کنترل خود ادامه می‌دهد و تسلط خود را بر دو منطقه در ولایت‌های بلخ و غور مستحکم کرده است. همچنین گروه طالبان پس از به دست گرفتن شماری از شهرستان‌ها، در بیانیه‌ای به عناصر خود هشدار داده از ساختمان‌ها، تجهیزات اداری و آموزشی و سایر موارد حفاظت کنند.

گسترش قلمرو

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رابطه با رشد اقدامات طالبان و افزایش حضور عناصر این گروه درگستره افغانستان، شبکه طلوع نیوز با انتشار گزارشی مدعی شد، دو منبع در غور بعد از درگیری‌های شدید با نیروهای دولتی بر تسلط طالبان بر منطقه تولاک تاکید کردند.

به گفته طلوع نیوز، سلمان یوسفی، فرمانده منطقه تولاک از کشته شدن ۲۰ نیروی امنیتی افغان، زخمی شدن ۲۰ تن و اسارت ۱۰ نیروی امنیتی به دست نیروهای طالبان خبر داده است. یوسفی به صورت مستقیم به سقوط تولاک به دست طالبان اشاره نکرد اما انتقاداتی از دولت کرد و عدم توجه مسؤولان به موضوع کمک‌رسانی به نیروهای امنیتی در میدان نبرد را محکوم کرد.

در همین راستا طالبان روز گذشته (شنبه) به تسلط خود بر منطقه زاری در ولایت بلخ تاکید کرد؛ اما این اقدام بعد از تاکید وزارت دفاع افغانستان بر انتقال موسسات مدنی و نظامی از منطقه مذکور به مکانی دیگر به دلیل دشواری دسترسی بود که مانع از امدادرسانی نیروهای امنیتی در آنجا می‌شود.

طلوع نیوز به نقل از منابع و مسؤولان تاکید کرد که طالبان به طور اجمالی در دو ماه گذشته بر ۱۷ منطقه مسلط شده و دو مورد از این مناطق روز پنج‌شنبه به دست نیروهای مسلح سقوط کرد.

همچنین صدای افغان هم گزارش داده که، کمیسیون آموزش و پرورش طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این گروه تعهد به گسترش آموزش و پرورش در کشور دارد و مقامات آموزش و پرورش را در سطح ولایات و شهرستان‌های سراسر کشور تعیین و موظف کرده‌ است. آنها افزودند: «سلسله فتوحات در اکثر ولایت‌های کشور سرعت یافته و تمام ارگان‌های امارت اسلامی در مناطق فتح‌ شده به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند».

در ادامه این بیانیه آمده است که تمام مقامات و عناصر باید امنیت مسؤولان، منسوبین و محصلان مدارس، مکاتب و کلیه ادارات آموزشی در مناطق به تصرف درآمده را حفظ کنند و به هیچ کس اجازه ندهند که ساختمان‌ها، وسایل اداری و آموزشی و سایر موارد مربوطه را متضرر سازند. این گروه از مردم خواسته که هیچ نوع نگرانی نداشته باشند، اما واقعیت این است که رویدادهای مذکور نگرانی‌ فزاینده نسبت به وضعیت امنیتی افغانستان در سایه خروج نیروهای ناتو از کشور ایجاد کرده است.

در آخر باید خاطر نشان کرد که با وجود اعلام زمانبندی از سوی دولت دمکرات حاضر در واشنگتن و اعلام برنامه خرج نظامیان ارتش ایالات متحده از افغانستان، بخشی از نیروهای ناتو در شمال به استقرار خود ادامه میدهند و این بدان معنی است که همه توان نظامی غرب به صورت هماهنگ قصد خروج از افغانستان را ندارند. در مقابل طالبان هم در اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌هایی اذعان داشته هر کُنشی در خاک این کشور که مغایر با بندهای توافق دوحه باشد از سوی این گروه به رسمیت شناخته نمیشود و درنهایت هر نظامی غیر افغانستانی در گستره فعالیت طالبان مشاهده شود، همچون اشغالگر خارجی تلقی شده و طالبان با آنها برخورد خواهد کرد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 18134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =