گرد و خاک به سبک ِ آقای مربی!

اظهارات جنجالی مربی ماشین سازی تبریز درباره جواشی فوتبال سر و صدای زیادی به پا کرد و این تیم لیگ برتری را به حاشیه برد.

به گزارش آتیه آنلاین، لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی کار خود را برای فصل جدید آغاز کرد، که تیم شهر خودرو به مصاف تیم ماشین سازی تبریز رفت. تیمی که مربی جوانی به نام «وحید بیاتلو» را روی نیمکت مربیگری خود داشت. تبریزی‌ها در این دیدار که نخستین نبردشان در لیگ برتر فصل 99 بود، مقابل تیم شهر خودرو تن به شکست سنگین 3 بر صفر دادند. شاید به همین دلیل بود که صدای اعتراض سرمربی جوان این تیم بعد از این مسابقه بلند شد. بیاتلو در نشست خبری پس از بازی لب به صحبت‌هایی باز کرد که شاید کمتر کسی انتظار داشت. صحبت‌هایی که چند روز بعد مسئولان باشگاه ماشین سازی تبریز را مجاب کرد تا بیانیه‌ای عذرخواهانه منتشر کنند و از صحبت های مربی خود معذرت بخواهند.

اما ماجرا از کجا آغاز شد؟ وحید بیات‌لو پس از آنکه تیم خود را در دیدار مقابل شهر خودرو آنهم در گام ابتدایی تیمش، شکست خورده دید، در بیان دلایل شکست تیمش به جای اشاره به مسائل فنی از حواشی عجیبی سخن به میان آورد و برای توجیه شکست تیمش دلایلی کاملا غیر فوتبالی را عنوان کرد.

**بیات‌لو: یک خانم تصمیم گیرنده فوتبال ما شده است!

  این مربی جوان در اظهاراتش پای دلال‌ها و مسئول ایفمارک را به وسط کشید : «مربیان تحت فشار کار می کنند، ولی برای انتقاد و صحبت کردن حقی ندارند و مشخص نیست چه کسی باید از سازمان لیگ و فدراسیون انتقاد کند. الان در شرایط اقتصادی جامعه ۱۰ تیم بدهکار است و پنجره آن‌ها بسته است و باید ابتدا از فیفا استعلام بگیریم که به ما اجازه ثبت می‌دهد یا نه. مورد بعدی ما موضوع ایفمارک است که به حدی بی نظم است که به سه بازیکن من که در حال گرم کردن بود می‌گویند که نمیتواند بازی کند! سیستم نقل و انتقالاتی ما به قدری ضعیف است که بازیکن با ما قرارداد ثبت کرده است، ولی مدیرعامل سال گذشته یک سال را با خودکار ۲ سال می کند و دو بازیکن من، اسدی و شاه وراقی از ارنج من خارج می‌شوند! متاسفانه نه سیستم نقل و انتقالات ما، نه ایفمارک و نه تاریخ برگزاری درست است. روزی که مایلی کهن در کنفرانس خبری گریه می‌کرد من تازه وارد مربیگری شده بودم و شاید به خوبی درک نمی‌کردم، ولی الان می خواهم گریه کنم. من سه سال است که سرمربی شده ام، ولی دلال‌ها من را می زنند. معذرت می خواهم، من دوستان خبرنگار زیادی دارم که بعد از چند سال کار کردن یک ماشین نمی‌توانند بخرند، ولی خبرنگاری به من بازیکن معرفی می کند و من نگرفتم تا من را تخریب کند. ایجنت به کسی می‌گویند که بازیکن ۱۵ ساله را از کوچه پیدا کند و رشد دهد نه کارهایی که می کنند و الان من را تهدید می کنند. امروز از فدراسیون هم تماس گرفتند و من را تهدید کردند. حساب کنید که الان یک خانم در فوتبال ما تصمیم می گیرد. من در این فوتبال عددی نیستم، ولی این خانم و این نفرات کی روش را فراری داده اند.»

**ماجرا به شکایت و شکایت‌کشی رسید!

همان زمان که این صحبت‌ها در نشست خبری مطرح شد، همه منتظر بازتاب گسترده این اظهارات و پس از آن واکنش‌های احتمالی بودند. اتفاقی که از قضا رخ داد و موجب شد و زهره هراتیان، رییس ایفمارک ایران از این مربی جوان به دلیل اظهاراتش شکایت کند. هراتیان که از معدود بانوانی است که در حوزه فوتبال مردان فعال است، درباره ماجرای شکایت‌ش گفت: «من مصاحبه این مربی را چندین بار مطالعه کردم و امروز  شکایت شخصی و حقوقی خود را به کمیته انضباطی و اخلاق ارسال کردم. در مصاحبه این مربی بحث تبعیض جنسیتی وجود دارد و حتی امکان هست که فیفا هم به این بحث ورود کند. اینکه دیگران بخواهند باخت خودشان را در این شرایط کرونا و نیاز مردم برای نشاط با فرافکنی به شخص دیگری نسبت دهند، برای شخص ما و جامعه فوتبال قابل قبول نیست.»

**زمزمه‌های محرومیت مربی جوان!

بعد از این حرف‌ها و شکایت زهره هراتیان، گمانه‌زنی‌ها درباره محرومیت وحید بیاتلو مطرح شد اما بیانیه باشگاه و عذرخواهی آن‌ها باعث شد محرومیتی شامل حال او نشود. بیاتلو در متن نامه عذرخواهی خود اینطور نوشت: «قبل از آغاز مسابقه اتفاقاتی رقم خورد که تمرکز ما را به‌هم زد و به بنده اعلام شد ایفمارک اجازه حضور شش تن از بازیکنان اصلی تیمم را نمی‌دهد و مجبور شدم حین گرم کردن سه بار ارنج تیم را عوض کنم و بازیکنان امید تیم را در ترکیب اصلی بدون گرم کردن قرار دهم. این اتفاقات موجب شد تا در نشست خبری پس از بازی مسائلی مطرح شود که خواسته و تفکرات قبلی من نبود و من از عوامل ایفمارک و دکتر هراتیان معذرت‌خواهی می‌کنم و امیدوارم تمامی سوءتفاهمات حل شود.»

شاید همین نامه عذرخواهی موجب شد کار بیات‌لو و تیم ماشین سازی تبریز به محرومیت و احکام سنگین‌تر منجر نشود. اما نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که به راستی اگر یک مربی در نشست خبری نسبت به هر فرد دیگری به جز هراتیان که تنها زن فعال در فوتبال مردان است، اظهاراتی اینچنینی تند و معترضانه داشت، این پرونده به راحتی بسته می‌شد و خبری از محرومیت برای فردی که این صحبت ها را مطرح کرده نبود؟

از طرفی اینکه یک مربی جوان در گام‌های ابتدایی مربیگری خود و تجربه های نخست کاری‌اش روی نیمکت یک تیم لیگ برتری، این حق را دارد که هر اظهاراتی را مطرح کند و به جای توجه به شرایط فنی تیمش و تمرکز روی عملکرد شاگردانش پای مسائل حاشیه‌ای را آن هم درست در هفته نخست مسابقات به میان بیاورد.

**شکست ذوب‌آهن راهی برای فراموشی!

اتفاقات رخ داده در پایان هفته نخست لیگ برتر فوتبال برای تیم ماشین سازی، شاید زنگ خطری باشد برای مدیران این تیم که به راستی از اعتماد کردن به یک مربی جوان که از حواشی هم چندان خود را دور نگه نمی‌دارد، اقدام درستی به شمار می‌رفته یا خیر؟

تیمی که نسبت به لیگ نوزدهم تغییرات بسیاری داشته و جدایی نفراتی همچون شاهین توکلی، بابک مرادی، حامد لک، محمد خرم‌الحسینی، محمد قادری، محمد مسلمی‌پور، علی آل‌کثیر، قائم اسلامی‌خواه، مسیح زاهدی، فرید بهزادی‌کریمی و عزیز معبودی از ماشین‌سازی تیمی ساخته با شکل و شمایل جدید.  به هر حال وحید بیاتلو صاحب بهترین فرصت شده که اگر نتایج قابل قبولی کسب کند، ماشین‌سازی برایش سکوی پرتاب خواهد بود و به همان اندازه هم اگر ناکام باشد شاید فرصت نشستن روی نیمکت تیم لیگ برتری را حداقل برای مدتی از دست بدهد.

تیم ماشین سازی تبریز در هفته دوم لیگ برتر بیستم، باید به مصاف تیم ذوب آهن اصفهان برود و بیات‌لو بدون شک تمام تلاش خود را برای پیروزی در این مسابقه به کار خواهد بست. به نظر می ‌رسد بازی با ذوب‌آهن و رویارویی با شاگردان رحمان رضایی، محک جدی برای مربی جوان ماشین‌سازی خواهد بود. کسب پیروزی در این بازی می‌تواند تمام اتفاقات دو هفته قبل را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و به نوعی هواداران این تیم فراموش‌اش کنند اما اگر ماشین‌سازی نتیجه نگیرد ادامه کار از همین ابتدا برای مربی جوان سخت خواهد شد.

کد خبر: 1772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =