احیاء دریاچه ارومیه در ۱۴۰۶

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در اجرای کانال انتقال آب به دریاچه ارومیه از احیای این دریاچه در سال ۱۴۰۶ خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، عیسی کلانتری در نشستی خبری که امروز در محل این سازمان به مناسب هفته محیط زیست و پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، درباره وضعیت احیای دریاچه ارومیه گفت: برخی خبرگزاری‌ها می‌گویند احیای دریاچه متوقف شده است در حالی که کارهای احیای دریاچه ارومیه به خوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کانال انتقال آب به دریاچه به مشکل خورده است و احتمال دارد اجرای این طرح به شهریور ماه برسد.

کلانتری تاکید کرد: دریاچه در سال ۱۴۰۶ احیا می‌شود و یقین داشته باشید هیچ مشکلی احیای دریاچه را به تعویق نمی‌اندازند. خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلی بود که روحانی قول داده بود آن را رفع کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در کشور ما اکثر مسئولان محیط زیست را فانتزی و ثانویه می‌بییند. حتی بعضی مدیران که در ارتباط مستقیم با محیط زیست هستند، چنین نگاهی به این مقوله دارند. در حالی که در کشور ما محیط زیست بر لبه آسیب‌پذیری حرکت می‌کند و به تدریج مردم محیط زیست را حقوق شهروندی خود تلقی کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستاوردهای خوبی که در چهارساله حضور خود در سازمان محیط زیست داشته است، یادآور شد: برخلاف تبلیغات علیه دولت، عملکرد محیط زیستی دولت خوب بوده است. انتظاراتی که جامعه از محیط زیست دارد برآورده نشده و عملی هم نیست.

وی افزود: در شرایطی به دلیل تحریم‌ها منابع مالی دولت تحلیل رفته بود، من شخصاً از رییس جمهور قدردانی می‌کنم که با حمایت‌های وی در محیط زیست پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

تخصیص از صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماند

کلانتری از اختصاص ۴۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماندها خبرداد و عنوان کرد: نزدیک ۲۰ هزار نفر نیروی حفاظتی به جمعیت محیط‌بانان و بیش از ۳۰۰ سرباز محیط بان به بدنه این یگان و پاسگاه‌ها تجهیز و اضافه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تحولات گسترده حوزه دریایی و تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: در حوزه آموزش کارهای خوبی شروع شده و آموزش‌های کلاسیک و عمومی و ارتباطات با سمن‌ها انجام شده است. با توجه به اتفاقات گذشته تلاش کردیم که از سمن‌ها حمایت کنیم و اختیارات جدیدی از بعد نظارتی به سمن‌ها واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه کارهای زیادی برای محیط بانان انجام شده است، بیان داشت: هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مجهز برای محیط بان‌ها تهیه شده و تجهیزات پیشرفته نیز به تدریج در حال فراهم‌آوری است. شرایط آموزش ضمن خدمت برای محیط بانان در دانشکده محیط زیست فراهم شده است و بیش از ۱۴ هزار نفر آموزش‌های لازم را در ابعاد مختلف حفاظت و حراست دیده‌اند.

وضعیت وخیم منابع آبی

کلانتری با اشاره به وضعیت وخیم منابع آب کشور گفت: منابع تجدیدپذیر آب کشور به کمتر از ۹۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی افزود: امسال سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از هزار مترمکعب و مرحله بحران است. به مرحله ورشکستگی آبی رسیده‌ایم. آب کماکان بزرگترین معضل کشور است. ما در سازمان محیط زیست برای یک حیوان وحشی چندین کارشناس داریم ولی برای مساله آب یک کارشناس هم نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: کسانی که سیاست‌های کلان را تصویب می‌کنند به مسئله کمبود آب توجه ندارند به همین دلیل برنامه‌ریزی می‌کنند که ۸۵ درصد خودکفا شویم و به اندازه ۲ برابر شرایط موجود آب مصرف کنیم.

وی ادامه داد: از دو سال پیش به یک صنعت آب‌بر مجوز ندادیم و گفتیم فولاد و دیگر صنایع آب‌بر به سواحل منتقل شود. البته دیر شده و باید ۴۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد.

کلانتری از لم‌یزرع شدن سالانه ده‌ها هزار هکتار اراضی زراعی خبرداد و افزود: باید بدانیم مشکل محیط زیست ما فقط یوز پلنگ نیست و خاک و هوا هم هست.

وی با بیان اینکه سالیانه ۱۱ هزار نفر به علت آلودگی هوا معادل تصادفات جاده‌ای در کشور می‌میرند، گفت: ما التماس کردیم به جای مصرف مازوت خاموشی بدهیم، وزارت نیرو حق دارد که کمبود برق ۳ هزار مگاواتی‌اش را یا از خاموشی تامین کند یا مازوت بسوزاند.

از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تحقیق و تفحص از احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: این طرح را نمایندگان آذربایجان غربی امضا کردند چون دولت تصویب کرد ۴ درصد آب کشاورزی کم بشود. آنها شاید از نظر محلی حق داشته باشند و بسیار تلاش کردند که مجوز آب بگیرند و قاچاقی ۲۰ هزار هکتار باغ توسعه باغات دادند. در حالی که سالیانه ۵۰۰ هزار تن چغندر قند تولید می‌شد.

وی ادامه داد: در کشور ۳۶ میلیون دلار هزینه می‌شود که چغندر را به خراسان ببرد تا ۳۰ میلیون دلار شکر تولید کند. هیچ انسان عاقلی در دنیا این کار را نمی‌کند، اما برخی برای منافع منطقه‌ای دنبال کشت چغندر بودند.

کلانتری تاکید کرد: ما از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم اما نمی‌پذیریم که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب دریاچه را صرف تولید ۳۰ میلیون تن شکر کنیم.

کد خبر: 17605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =