تاثیر انتخابات بر گرانی کاغذ!

گویا این روزها فعالیت ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستاها، موجب افزایش دوباره قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سال ۱۴۰۰ مطابق سال گذشته با خبرهای کرونایی و تعطیلی کسب و کارها آغاز شد؛ ضرورت‌های وضعیت کرونایی کلانشهرهایی همچون تهران، کتابفروشی‌ها را با وجود تلاش اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای خروج این صنف از فهرست مشاغل درجه ۲ و ۳، نزدیک به یک ماه به تعطیلی کشاند. در این میان قیمت کاغذ  که در ماه‌های پایانی سال گذشته از بندی ۳۷۰ هزار تومان به بندی ۶۲۰ هزار تومان افزایش یافته بود، پس از تعطیلات نوروزی در حالی که تنها ۳ روز از آغاز فعالیت بازار در سال جدید نگذشته بود با یک افزایش ناگهانی به بندی ۶۹۰ هزار تومان رسید. بعد از چند ماه مانور قیمت‌ها بالای ۶۰۰ هزار تومان، ‌اگرچه واردکنندکان تلاش داشتند تا این سد قیمتی را حفظ کنند اما افت شدید تقاضا قیمت کاغذ تحریر را به بندی ۵۸۰ هزار تومان رساند. این کاهش قیمت‌ها در پی رکود شدید حاکم بر بازار و عدم تقاضا در هفته‌های گذشته بوده است، موضوعی که موجب شده تا هم واردکنندگان کاغذهای تازه را به بازار تزریق نکنند و هم خریداران فعلا دست نگه دارند.

فعالیت‌ ستادهای انتخاباتی کاغذ را گران کرد

اما زمانی زیادی نگذشت که قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد در پی جدی‌تر شدن فعالیت ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری و به ویژه شوراهای شهر و روستاها، دوباره افزایش یافت. اکنون قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد پس از چند هفته ثبات روی بندی ۵۸۰ هزار تومان، به بندی ۶۱۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که این کاغذ خریداری نیز در هفته‌های گذشته نداشته است.حالا به دنبال افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و اتمام سهمیه کاغذ دولتی، ‌ ناشران که ۳۰ درصد از سهم مصرف‌کنندگان کاغذ تحریر را به خود اختصاص می‌دهند، ‌ ترجیح داده‌اند فعلاً منتظر تصمیم دولت برای اختصاص سهیمه ارزی کاغذ سا ل ۹۹ بمانند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که این افزایش نسبی قیمت کاغذ در روزهای پایانی هفته گذشته ناشی از آغاز فعالیت ستادهای انتخاباتی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری و  انتخابات شوراها باشد که اگر چنین باشد، با افزایش تقاضا در روزهای پیش رو قیمت کاغذ تحریر با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد.

تولیدمان در کاغذ تحریر صفر است

با این حال مسئولان همچنان به تولید داخلی کاغذ بی‌مهر هستند به گونه ای که امروز تولید داخلی کاغذ چاپ و تحریر تقریبا وجود ندارد، ‌کارخانه‌های کارون و پارس که مدتی مدیدی است تحریر را تعطیل کرده‌اند و مازندران نیز که از ابتدای سال با تغییر مدیریت و سیاست شرکت سرمایه‌گذار انتظار می‌رفت به تولید تحریر به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور توجه ویژه‌ای داشته باشد، حالا علاوه بر تغییر کاربردی خط تولید چاپ و تحریر خود به دلیل تأمین نشدن مواد اولیه تولید و عدم همکاری با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی که درحال حاضر رئیس سندیکای کاغذ و مقواست درمورد بحران کاغذ و گرانی‌های آن در دهه ۹۰ می‌گوید: «از حدود سال ۹۱ ـ ۹۰ بود که رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران بر سروسامان دادن به مساله تولید داخلی کاغذ تاکید فرمودند، بعد از آن کمیسیون فرهنگی مجلس از دولت خواست این مهم را جدی گرفته و سروسامان دهد، در مجلس کماکان جلساتی برگزار می‌شد و رئیس کمیسیون فرهنگی آن دوره یعنی سالک تلاش‌های بسیاری کرد، اما متاسفانه این موضوع در سال های بعد رها و به نوعی از دستور کار خارج شد و حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تولید کاغذ تحریر در کشور به صفر رسیده است.»

کد خبر: 16972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =