دسترسی عادلانه به درمان راهبرد اصلی

مشاور هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی درباره خدمات بیمه‌ای و درمانی این سازمان گفت: قوانین در این زمینه در راستای حمایت از حقوق بیمه‌شدگان که بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود و برای دسترسی عادلانه به درمان ایجاد شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رضا کاشف در دومین روز همایش اقتصاد رفاه که از سوی موسسه عالی پژوهش در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه درمان تامین‌ اجتماعی ویژگی مشخصی دارد، اظهار کرد: پرداخت حق‌بیمه در سازمان تامین‌اجتماعی بهترین اصل یارانه‌های متقاطع است که از افراد سالم به بیمار و از اغنیا به فقرا پرداخت می‌شود.

وی در پنل 《استحقاق و شهروندی》 این همایش افزود: سازمان تامین اجتماعی دارای دو مدل سیستم درمانی مستقیم و غیرمستقیم است؛ در بخش غیر مستقیم با حدود ۵۰ هزار مرکز درمانی از جمله بیمارستان، مطب‌ها، مراکز تشخیصی و داروخانه‌ها طرف قرارداد است و در بخش درمان غیرمستقیم نیز دارای ۸۰ بیمارستان، ۴۰۰ درمانگاه و بیش از ۱۲ هزار تخت بستری است که خدمت‌رسانی می‌کند.

دسترسی عادلانه به درمان راهبرد اصلی

مشاور هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحث در تامین‌اجتماعی، دسترسی عادلانه به درمان است، گفت: این مسئله که آیا همه افرادی که استحقاق درمان دارند، دسترسی عادلانه به درمان دارند، نیاز به بررسی داشت و برای این منظور نظام سطح‌بندی خدمات بازنگری و به‌روز رسانی شد.  

کاشف تصریح کرد: بر این اساس همه شهرهای دارای جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر مشمول احداث مراکز ملکی هستند که توسعه این مراکز برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام شده است. همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت متوسط تخت‌های بیمارستانی ۱.۷۷ به ازای هر هزار نفر است اما این میزان باید ۲.۵ باشد.

مشاور هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، افزود: مشخص شد که در ۴۳۹ شهرستان خدمات ملکی ارائه نمی‌شود و برای رفع این کاستی با انعقاد قرارداد با وزارت بهداشت، در نظر گرفته شده است که مراکز دولتی و دانشگاهی این شهرستان‌ها به صورت رایگان بیمه شدها را درمان کنندتا عدالت در خدمات ایجاد شود.  

کاشف اظهار کرد: همچنین سال گذشته ۵۵۰ تخت جدید در مراکز ملکی بستری فراهم شد که این اقدام نیز در راستای دسترسی عادلانه به درمان اقدام مناسبی بود.

وی گفت: همچنین طرح نظام ارجاع داخلی نیز در دست تهیه و تکمیل است تا لایه‌بندی خدمات به نحو احسن اجرا شود.  بحث بعدی حفاظت مالی از افراد و گروه‌هایی است که در معرض آسیب‌های مالی هستند و برای این منظور فرانشیز درمان غیرمستقیم را رایگان کردیم. 

مشاور هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: همچنین خدمات درمانی برای تمامی افراد بالای ۶۵ سال رایگان شده است و باید توجه داشت که میزان مصرف خدمات درمانی از سوی افراد مسن بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه خدمات تکمیلی جراحی، اروتز و پروتز نیز به صورت تقریبا رایگان انجام می‌شود، افزود: از سوی دیگر بر اساس دستورالعمل‌های پزشک خانواده، سطح اول درمان به صورت رایگان ارائه می‌شود.

کد خبر: 16846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =