تعطیلی‌ها رمق سینماداران را گرفت

بازگشایی سینماها از ۱۸ اردیبهشت امسال هم نتوانست بار سنگین رکود را از شانه سینماداران سبک کند و درخواست برای تغییر کاربری سالن‌های سینما، در سال جدید هم ادامه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با شیوع گسترده بیماری کرونا، درآمد سینماها به کمترین حد خود در بیش از یک دهه اخیر رسیده است. به گونه‌ای که مجموع فیلم‌های روی پرده از اول سال تاکنون حدود ۱.۶ میلیارد تومان فروخته‌اند؛ رقمی که در مقابل فروش ۳۰۰ میلیارد تومانی سینما در سال ۹۸ ناچیز است.

حالا نزدیک به یک سال است که سینمادارها از وضعیت بازار راضی نیستند و در بازار اکران موج تغییر کاربری سینماها شکل گرفته است. سال گذشته درباره برخی سینماها به ویژه آن‌هایی که تک‌منظوره بوده و با یکی دو سالن فعالیت داشتند، خبرهایی مبنی بر تعطیلی، فروش یا تغییر کاربری آن‌ها منتشر شد و بسیاری از سینمادارها نیز هشدار دادند که با ادامه روند رکود بازار مجبور خواهند شد با تغییر کاربری سینماها به شغل دیگری بپردازند. با این حال ادامه شیوع گسترده بیماری در سال جدید در کنار نگرانی‌های عمومی از احتمال ابتلا در محیط‌های سربسته، دخل اکران را کاهش داده و مجموعا بیش از ۹۵ درصد از درآمد سینماها از دست رفته است .حالا  تعطیلی تقریبا یک‌ساله سینماها، کاهش استقبال مردم از تماشای فیلم‌ها در سالن‌ها، کاهش تمایل تهیه‌کنندگان به اکران فیلم در شرایط حاضر، افزایش رونق اکران‌های آنلاین و...باعث شده تا سالن‌دارها رغبتی به ادامه فعالیت نداشته باشند و درخواست‌ها برای تغییر کاربری سینماها نیز افزایش یابد.

چندی پیش غلامرضا فرجی - نایب رییس انجمن سینماداران –در این باره گفت: مالکان سالن‌های سینما در این مقطع کرونایی در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار دارند و به دلیل هزینه بسیار بالای نگهداری از سالن‌ها مجبورند به دنبال تغییر کاربری باشند. آن‌ها در شرایط خاص تابع دستورات و همراهی ستاد کرونا بودند ولی با تعطیلات متمادی سینما انگیزه‌های خود را از دست دادند و اگرچه کمک و مساعدت شده ولی کفاف این همه هزینه نیست. هزینه انرژی، پرسنل، مالیات و بیمه بسیار زیاد است و دولت باید در بخش سرانه فرهنگ برای حفظ سینماهایی که نوستالژی مردم است مساعدت و سینما را به عنوان یکی از عناصر فرهنگی و مکانی که محل سرگرمی و تفریح جمعی خانواده‌ها بوده حمایت کند.

محمد قاصد اشرفی -ریس انجمن سینماداران- نیز روز گذشته درباره وضعیت سالن‌های سینمایی گفت: در همین یکی دو ماه ابتدایی سال، مدیران چند سینما در تهران و شهرستان‌ها درخواست تغییر کاربری ارائه کردند که این ماجرای سال گذشته‌ی ما هم بود و با درخواست تغییر کاربری سینما "عصر جدید" که فعلا تعطیل شده و سینما "بولوار" روبرو شدیم، به همین دلیل از آنجا که نمی‌خواهیم این اتفاق ادامه پیدا کند، تلاش می‌کنیم با صاحبان سینماهایی که متقاضی تغییر کاربری هستند مذاکره و آن‌ها را از انجام این کار منصرف کنیم چون اگرچه حدود ۱۶ ماه است که سینما یا تعطیل‌ بوده یا استقبالی از آن نشده و با مشکلات مالی و حتی ورشکستگی روبرو شده، اما باز هم این روند به ضرر سینماست.

او اضافه می‌کند: الان بحث اصلی ما اکران فیلم ‌خوب است وگرنه ما هم می‌توانستیم شرایط فرانسه را داشته باشیم، بویژه آنکه بارها تاکید کردیم از روزهای ابتدایی پروتکل‌ها در سینماها خیلی خوب رعایت می‌شوند و ایمنی زیادی وجود دارد.

ریس انجمن سینماداران درباره اینکه آیا بهتر نبود شرایط فعالیت سینماها در ایران هم مثل فرانسه پیش می رفت؟ می‌گوید: بازگشایی‌های چند باره به سینما ضرر زد ولی برای تعطیلی سینما دولت باید کمک می‌کرد که متاسفانه بی‌توجه بود و خسارت جبران ناپذیری به سینما و تولید زده شد.

کد خبر: 16812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =