روزنه‌ای برای تعامل با سینمای جهان

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با غیبت مهمانان خارجی به‌رغم حضور فیلم‌های آن‌ها، از امروز به مدت یک هفته به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار می شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سال گذشته  سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و به امسال و از اردیبهشت‌ماه به خردادماه موکول شد. اگرچه پس از شیوع کرونا اغلب فستیوال‌های جهانی فیلم، دستخوش تغییرات زیادی شدند و برخی موقتا تن به تعطیلی دادند اما  چندی پیش با صحبت‌های دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در «کلاب‌هاوس» معلوم شد که این جشنواره حتما از  ۵ تا ۱۲خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

او با حضور در برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به انتقادات به چرایی جشنواره جهانی فیلم فجر در وضعیت کرونایی  گفت: برخی فعالان سینما، نگران هستند و دغدغه‌های خاصی عمدتا در حوزه معیشتی دیگر همکاران خود دارند و فکر می‌کنند می‌شود با حذف این جشنواره‌ها همه‌چیز را درست کرد. واقعیت این است که ما در مورد اکوسیستمی صحبت می‌کنیم که بخشی از آن یک رویداد ملی است و بخشی دیگر جهانی. تقریبا در هر جای دنیا کشورهایی که در جشنواره‌ها حضور دارند و سهمی از بازار فیلم هم دارند، حداقل یک جشنواره جهانی دارند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعداد تولیدات‌مان قابل توجه است و سال‌هایی جزو ۷کشور اول دنیا بودیم. این بخشی از همان اکوسیستمی است که ممکن است اختلاف‌نظر درباره آن وجود داشته باشد.

حالا از امروز چهارشنبه پنجم خرداد، جشنواره جهان فیلم فجر به طور رسمی با مراسم افتتاحیه خود در ساعت ۱۹، سالن شماره یک سینما چهارسو با اکران فیلم «آن سوی آتش» ساخته «کیانوش عیاری» و میزبانی از ۱۲۲ فیلم در ۹ بخش  کار خود را آغاز خواهد کرد. جشنواره‌ای که در دو بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق به‌ترتیب ۳۰ و ۲۲ فیلم کوتاه و بلند از آثار داخلی و خارجی را برای رقابت برگزیده است. در بخش سینمای سعادت، ۳فیلم ایرانی «میجر» احسان عبدی‌پور، «شهربانو» مریم بحرالعلومی و «گیسوم» نوید به‌تویی حضور دارند. بخش رقابتی جلوه‌گاه شرق هم میزبان اکران و رقابت ۲۲ فیلم بلند و کوتاه ایرانی و خارجی خواهد بود. در فهرست فیلم‌های بلند این بخش سه فیلم سینمایی سیارک به کارگردانی مهدی حسینی‌وند، صحنه‌زنی به کارگردانی علیرضا صمدی و افسانه بناسان، غول چراغ جادو به کارگردانی حبیب احمدزاده، سینمای ایران را نمایندگی می‌کنند. همچنین در بخش مستند زیر ذره‌بین، «روزگار بلور»، «ایساتیس» و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» از ایران به نمایش در می آیند.

قرار است که هر روز برنامه‌های این دور از جشنواره که شامل اکران فیلم‌ها، برگزاری کارگاه‌های سینمایی و همینطور مسترکلاس‌های سینماگران و اساتید سینما است، از ساعت 11 آغاز شود و اتمام برنامه‌ها نیز با آخرین سانس نمایش یعنی ساعت 19:50 خواهد بود.همینطور روزانه سه کارگاه مجازی در خلال جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود که از طریق اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان قابل مشاهده است.

در این دوره از جشنواره، میریانا کارانوویچ از صربستان، بریلانته مامندوزا از فیلیپین، لیلا پاکالنینا از لتونی، اِلما تاتاره‌گیج از بوسنی و هرزگوین، مورتن کاوفمان از دانمارک، فاطمه معتمدآریا و شهرام مکری فیلم‌های بخش سینمای سعادت را داوری می‌کنند و در داوران جلوه‌گاه شرق از کشورهای قطر، قزاقستان، افغانستان و ترکیه، مستانه مهاجر از ایران را همراهی می‌کنند. مرتضی فرشباف هم به همراه دینا یوردانوفا از بلغارستان و لورِتا گاندولفی از ایتالیا داوران بخش فیلم‌های اول هستند.

فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر در سالن‌های سینما چارسو، سالن یک و دو سینما آزادی و سالن روباز سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش درمی‌آیند.بلیت فروشی فیلم‌ها نیز از روز سه‌شنبه ۴ خردادماه به صورت آنلاین آغاز شده است.جدول نمایش آثار در سایت جشنواره و در این لینک قابل مشاهده است.

کد خبر: 16723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =