تاریخ تکراری یک ملت!

اعمال خشونت از سوی خونتای میانمار باعث شده تا مردم هم به مقابله سخت با کودتاچی‌ها برخیزند و حالا اوضاع به سمتی رفته که وقوع جنگ داخلی در میانمار به شمارش معکوس افتاده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اگر کسی به دنبال تایید تز نسبتاً معروف «تکرار تاریخ» می‌گردد، وضعیت امروز میانمار نمونه بسیار خوبی است. از چند سال پیش که «آنگ سان سو چی»، رهبر غیرنظامی این کشور با هلهله و شادی کشورهای غربی در راس امور قرار گرفت، بسیاری گمان می‌کردند که وضعیت در این کشور می‌تواند روی خوش را شاهد باشد، اما رویدادهای چند ماه گذشته بار دیگر نشان داد که تاریخ همواره در کار تکرار کردن خود است؛ حال چه به صورت تراژدی باشد و چه مضحکه!

هشدار انسانی

از زمان شروع کودتای نظامی در میانمار از سوی خونتای این کشور، سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به نقض این مسئله هشدار داده‌اند و خواستار توقف خشونت‌ها شده‌اند. در آخرین واکنش‌ها، روز گذشته (‌سه‌شنبه) فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار نسبت به وقوع جنگ داخلی احتمالی در این کشور هشدار داد و گفت: «مردم خودشان را در برابر خونتای نظامی مسلح می‌کنند و اعتراضات از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر کرده است». به گزارش ‌خبرگزاری آسوشیتدپرس، «کریستین شرانر برگنر»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار همچنین اعلام کرد که مردم از سلاح دست‌ساز علیه خونتا استفاده می‌کنند و از سوی گروه‌های مسلح قومی نیز آموزش لازم را می‌بینند. وی در یک نشست خبری مجازی در سازمان ملل گفت: مردم میانمار در حال فرا گرفتن آموزش دفاع شخصی هستند؛ چون از حملات ارتش خسته و نگران هستند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار همچنین گفت: «یک جنگ داخلی احتمال دارد که در میانمار به وقوع بپیوندد و به خاطر همین است که در سه هفته گذشته در تایلند درباره وضعیت میانمار با طرف‌های کلیدی ایده آغاز گفت‌وگو درباره وضعیت میانمار را مطرح کرده‌ایم. گروه‌های مسلح قومی، احزاب سیاسی، اعضای جامعه مدنی و کمیته‌های مختلف و ارتش به همراه گروه‌های کوچک از جامعه بین‌الملل در این نشست‌ها حضور داشته‌اند». وی ادامه داد: «مشخص است که رسیدن به یک نقطه نظر مشترک آسان نیست اما من تلاش خودم را برای اجتناب از درگیری بیشتر و وقوع جنگ داخلی تا آخرین لحظه ادامه می‌دهم؛ چراکه ما نگران وضعیت میانمار هستیم و از تمامی مردم می‌خواهیم تا بگذارند کشورشان به حالت عادی برگردد».

شرانر برگنر با اعلام اینکه وضعیت میانمار «بسیار بد» است، اعلام کرد: «تاکنون بیش از ۸۰۰ تن کشته شده‌اند، بیش از پنج هزار و ۳۰۰ تن دستگیر شده و برای بیش از هزار و ۸۰۰ تن دیگر نیز از سوی ارتش میانمار پیگرد صادر شده است». فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار به گزارش‌های تایید نشده درباره مرگ‌ها، زخمی‌ها و خسارات به خانه‌ها و املاک غیرنظامیان در استان میندات در غرب این کشور اشاره کرد که خونتا در آن حکومت نظامی وضع کرده است و علت آن را مقاومت مسلحانه در مقابل حکومت ارتش دانسته است. وی همچنین به گزارش‌های جدیدی درباره افزایش درگیری‌ها در استان «کایا» در شرق میانمار و همچنین استان «شان» در جنوب این کشور اشاره کرد و تلاش‌های ارتش را برای ممنوع کردن حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» آنگ سان سوچی غیرقابل قبول دانست و گفت: «تا وقتی که مردم هستند، این حزب هم وجود دارد و امیدوارم که این حزب بتواند جان سالم به در ببرد؛ چراکه این خواسته مردم است».

میانمار در آستانه درگیری داخلی

فرستاده ویژه سازمان ملل در حالی این اظهارات را بر زبان آورد که رسانه‌های داخلی میانمار روز دوشنبه گزارش کردند ده‌ها تن از نیروهای پلیس این کشور در درگیری با شبه نظامیان جنبش مخالف کودتای اول فوریه کشته شده‌اند و چندین پاسگاه پلیس نیز در ایالت‌های شان و کایا از سوی نیروهای موسوم به دفاع مردمی مورد حمله قرار گرفتند. به گزارش روزنامه گاردین، شبه نظامیان شورشی در میانمار ادعا کردند در پی وقوع درگیری‌های شدید در قسمت شرق کشور ده‌ها تن از اعضای نیروهای امنیتی میانمار کشته شدند. بر اساس گزارش‌های واصله، در یکی از این درگیری‌ها شبه نظامیان نیروی دفاع مردمی میانمار که یک جنبش غیر نظامی مخالف با خونتا و مقابله‌کننده با نیروهای امنیتی با سلاح‌های دست ساز است، اعلام کرد: «دستکم ۲۰ افسر پلیس در شهر موبیل در ایالت شان کشته شده و یک پاسگاه پلیس نیز تصرف شد». همچنین رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند این پاسگاه پلیس در ادامه به آتش کشیده شد و همچنین چهار تن از نیروهای امنیتی توسط شورشیان اسیر شدند.

بنا به گزارش رسانه‌ها، هزاران نفر در پی حمله توپخانه‌ای به منطقه آن‌ها فرار کرده و آواره شدند. یک رهبر ارشد گروه مسلح قومی موسوم به «حزب مترقی ملی کارنی» اظهار کرد که درگیری‌ها تا یکشنبه شب ادامه یافتند. وی که مقر گروهش در ایالت کایا است تایید کرد که ارتش در شهرهای دموسو و لویکاو از تانک، هلیکوپتر و حملات توپخانه‌ای استفاده کردند.د

چشم‌انداز تیره و تار جنگ داخلی تنها یکی از معدود مشکلاتی است که میانمار با آن دست به گریبان بوده و نماینده سازمان ملل نسبت به آن هشدار داد. آنچه اظهارات شرانر برگنر را قابل‌توجه‌تر می‌کند اخباری است که از سرکوب اصحاب رسانه در این کشور مخابره می‌شود. رسانه‌های انگلیسی‌زبان روز گذشته گزارش دادند که یک روزنامه‌نگار آمریکایی حین خروج از میانمار در فرودگاه بازداشت شد. به گزارش رویترز، در جدیدترین مورد دستگیری‌ها ده‌ها خبرنگار و سردبیر از زمان کودتا در میانمار، روز دوشنبه «دنی فنستر» روزنامه‌نگار آمریکایی رسانه «فرونتیر میانمار» حین خروج از میانمار به مقصد کوالالامپور در فرودگاه بین‌المللی یانگون واقع در میانمار دستگیر شد. «فرونتیر میانمار» در بیانیه‌ای اعلام کرد که از علت دستگیری «دنی» مطلع نیست و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر او است. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیز خواستار آزادی «فنستر» شده است. بیش از ۷۰ روزنامه‌نگار در ماه‌های اخیر توسط ارتش میانمار در راستای جلوگیری از پوشش مستقل خبرهای اعتراضات ضدکوتا دستگیر شده‌اند. ارتش همچنین مجوز برخی از روزنامه‌ها را باطل کرده و به برخی از دفترهای خبری یورش برده است

گفتنی است که «فنستر» یکی از چندین روزنامه‌نگار خارجی به شمار می‌رود که از زمان آغاز کودتا در میانمار بازداشت شده‌اند. این درحالی است که بنا به گزارش آسوشیتد رس پیشتر نیز «ناتان مانگ» شهروند آمریکا و سردبیر «کامیوت مدیا» نیز از دیگر روزنامه‌نگاران خارجی دستگیر شده است.  «انجمن رسیدگی به زندانیان سیاسی» در برمه هم اعلام کرده است هنوز ۴۸ روزنامه‌نگار توسط ارتش زندانی هستند و پنج هزار و ۴۰۸ نفر از زمان آغاز کودتا تاکنون دستگیر شده‌اند که اغلب آن‌ها همچنان زندانی باقی مانده‌اند.

از قرار معلوم، تاریخ همچنان آموزه‌های زنده خود را در قرن پر از خشونتِ بیست و یک در آستین دارد: میانمار، سرزمین تکرار و در جا زدن!

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 16721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =