رای‌گیری با چاشنی شیمیایی!

تحرک تروریست‌های تجمیع شده در ادلب و انتشار اخباری مبنی بر احتمال حمله شیمیایی از سمت آن‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوریه بار دیگر نام کلاه‌سفیدها را بر سر زبان انداخت که چیزی جز ایجاد بحران و فریب رسانه‌ای در بطن خود ندارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از ده سال نبرد در سرزمین شامات، حالا تروریست‌های تکفیری در این کشور که روزی سودای تصرف دمشق، بیروت و بغداد را در سر می‌پروراندند نه تنها به اهداف تعیین شده نرسیدند بلکه با پیروزی مقاومت و ارتش سوریه حالا به استان ادلب سوریه محدود شده و در آن زندگی میکنند.

انبار باروت!

بر اساس آخرین گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در سوریه عناصر مستقر در ادلب از ۴۸ ملیت تشکیل شده که به دلایل امنیتی هیچ یک از کشورهای مبداء اقدام به پذیرش آنها نمیکنند. مهمترین تشکیلات حاضر در ادلب شاخه القاعده سوریه است که بر اساس مستندات منتشر شده، مرکزیت این تشکیلات تروریستی کنترل و مدیریت این استان را در دست دارند.

ساندی تایمز در گزارش اخیر خود در این رابطه نوشته است که بخشی از عناصر گروه تروریستی داعش نیز در ادلب به صورت پنهان حضور داشته و مدیریت بخشی از عملیات‌های تروریستی این گروه تکفیری در سوریه را نیز بر عهده دارند.

اما حالا در آستانه انتخابات سوریه، مرکز آشتی روسیه با انتشار گزارشی از تدارک عملیات تروریستی، آنهم با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از سوی گروههای تروریستی حاضر در سوریه خبر داد.

در همین راستا خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) با انتشار گزارشی به نقل از الکساندر کاربوف، معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) نوشت: «طبق اطلاعات به دست آمده، گروه تروریستی هیئت تحریرالشام (شاخه رسمی القاعده در سوریه) برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز در غرب ادلب با استفاده از مواد سمی برنامه‌ریزی می‌کنند تا نیروهای دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان متهم کنند.لازم به ذکر است که تروریست‌ها با همراهی کلاه‌سفیدها، روز یکشنبه شش کانتینر حاوی مواد سمی احتمالاً کلر را با دو کامیون به شهرک جسر الشغور منتقل کردند».

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه روز جمعه هشدار داده بود که گروه تروریستی جبهه النصره با کمک کلاه‌سفیدها برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز در سوریه آماده می‌شود. در این راستا قرار است انتخابات ریاست جمهوری سوریه در داخل این کشور روز آینده (چهارشنبه مقارن با ۲۶ ماه مه) برگزار شود اما سوری‌های خارج از کشور روز پنجشنبه با حضور در سفارتخانه‌های سوریه در رای‌گیری شرکت کردند.

در شرایطی که انتشار خبر عملیات تروریستی القاعده در سوریه آن هم با استفاده از مواد شیمیایی توجه اغلب رسانه‌های عربی و خارجی را به خود جلب کرده است، مشاور ویژه رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که کشورش با یک جنگ تروریستی و رسانه‌ای گمراه کننده رو به رو بوده که هدف آن همواره تغییر و دگرگون کردن واقعیت‌ها بوده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با پوشش سخنرانی بثینه شعبان، مشاور ویژه بشار اسد در دانشگاه دمشق نوشت: «پس از آزادسازی بیشتر خاک سوریه از لوث تروریست‌ها و عجز و ناتوانی عوامل رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف خود، اسرائیل، آمریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی و عثمانی‌گراها (ترکیه) وارد عمل شدند و سرزمین سوریه را تحت اشغال در آوردند و سپس آمریکایی‌ها و غربی‌ها حلقه محاصره اقتصادی علیه ملت سوریه را تنگ‌تر کردند و با توسل به زور، پل‌های ارتباطی این ملت با کشورهای همسایه عرب را نابود کردند که این امر، یک جنگ تروریستی دیگر قلمداد می‌شود اما این بار در جبهه اقتصادی».

وی همچنین در ادامه افزود: «سوریه با یک جنگ تروریستی و رسانه‌ای گمراه کننده رو به رو است که هدف آن همواره تغییر و دگرگون کردن واقعیت‌ها است و ملت و ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم که نهادهای دولتی، زیرساخت‌ها، تمدن و هویت سوریه را هدف قرار داده بود، در صفی واحد قرار دارند».

شعبان در جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه دمشق تصریح کرد: «استراتژی دشمن مبتنی بر متفرق کردن ملت و امت واحد و تقسیم آن‌ها به طایفه‌ها، مذاهب و قومیت‌ها است. دشمن با بکارگیری این استراتژی در خاورمیانه یکبار سوریه و سایر همسایگان این کشور را آماج حملات بی‌امان تروریستی قرار داد و برای یک دهه روی آرامش و امنیت را از خاورمیانه ربود. حالا برای بار دیگر فلسطین به عنوان طعمه دیگری در نشان دادن ماهیت دشمنان خودنمایی میکند و آنچه این بار هم میتواند این کشور و ملت مظلوم آن را از همه تهدیدهای موجود حفظ کند، اتحاد و یکپارچگی فلسطینیان در خصوص مسأله فلسطین است. وحدت ملت فلسطین و یکپارچگی اعراب و اعتقاد آنها به اینکه آنها یکی هستند، سرنوشتشان یکی است و قدرت آنها در وحدت آنها است و هر آنچه آنها را متحد می‌کند، درست است و هر آنچه آن‌ها را متفرق کند، اشتباه است همان پاسخ قاطعانه ما به استراتژی دشمن قلمداد می‌شود».

اجرای مجدد یک سناریو

در این میان باید خاطرنشان کرد که اغلب اقدامات رخ داده در سوریه از درعا تا ادلب و حلب که رنگ و بوی عملیات شیمیایی به خود دارد نه تنها پس از پیگیری جامعه بین‌المللی و حضور هیئت‌های مختلف در این کشور، دولت دمشق را از هرگونه دخالت یا اقدامی با این شکل و سیاق مبری کرده است، بلکه اسناد مختلفی از کمک‌های مستقیم عناصر سرویس‌های اطلاعاتی غربی و عربی در تهیه و ارائه این قبیل مواد به تروریست‌ها در رسانه‌های جهان منتشر شده است. این بدان معنی است که میتوان باز هم دخالت سرویس های مذکور در تدارک چنین اقدام تروریستی در سوریه را در نظر داشت و در مسیر حقوقی و سیاسی در مقیاس بین‌المللی آن را پیگیری کرد.

فیلم‌های منتشر شده از سوی گروهی با نام کلاه سفیدها که در واقع انتشار پشت صحنه آن بیانگر ماهیت و نیت این گروه و همچنین گردانندگان غربی و عربی آنها بود از جمله اسناد صریح و منتشر شده در خصوص ساختگی بودن ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه است. اعضای این گروه از حدود سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در ترکیه و اردن آموزش‌های گوناگونی را فرا گرفته‌اند که بخشی از آنها به تصویربرداری و عکاسی در شرایط جنگ و بحران مربوط می‌شود که بحث فریب رسانه‌ای را آشکار می‌کند. مابقی این آموزشها به جمع‌آوری اخبار و اطلاعات در قالب یک سازمان به اصطلاح مردم نهاد مربوط است که بخشی از آن‌ها را عناصر القاعده تشکیل می‌دهند و در پشت‌پرده آن سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (ام.آی۶) ایستاده است.

موضوعی که به اعتقاد اغلب کارشناسان مسائل سوریه می‌تواند اصالت ادعاهای سازمان‌های حقوق بشری غربی و اتهام‌های مطرح شده این چنینی از سوی مثلث عبری – عربی - غربی را  بر همگان روشن سازد. حال که در نبرد سختِ متجاوزان به سرزمین و حقوق ملت سوریه شکست خرده‌، میخواهند در آستانه انتخابات بار دیگر آب را گل آلود و منافع خود را تامین کنند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 16630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =