تمامی مراکز درمانی تامین‌اجتماعی در خدمت بیماران کرونا

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان خراسان رضوی، ضمن تشریح خدمات این مدیریت در دوران همه‌گیری کرونا، نقش و جایگاه تامین‌اجتماعی را در پاسخگویی به نیازهای درمانی بیماران کووید۱۹ بسیار چشمگیر توصیف کرد؛ به گونه‌ای که هر سه بیمارستان تامین‌اجتماعی استان و نیز تمامی مراکز درمانی سرپایی در خدمت این بیماران قرار دارند و حتی بیمارستان فارابی به عنوان ریفرال کرونا خدمت رسانی می‌کند.

دکتر حمید داستانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه در مدت همه‌گیری کرونا، سناریوهای متعدد و اقدامات گسترده‌ای در راستای مدیریت بیماری کرونا تحقق یافت، افزود: در قدم نخست، کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در ستاد مدیریت، تشکیل و راهبردها و برنامه‌های اقتضایی مرتبط با کرونا ارائه شد. همچنین با تشکیل کارگروه نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، از تمامی مراکز درمانی و شعب سطح مشهد بازدید به عمل آمد.

وی اظهار کرد: برای ممانعت از تردد بیماران در مراکز درمانی، داروهای بیماران مزمن که دارای پرونده الکترونیک هستند، به مدت ۲ ماه تجویز و حتی داروی آن‌ها در درب منزل تحویل داده شد. با اجرای این طرح تا اواخر اردیبهشت، برای ۲۱ هزار نفر دارو ارسال و از تردد این تعداد بیمار جلوگیری شد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان رضوی، گفت:‌ همچنین با لغو تمامی اعمال جراحی الکتیو و خدمات تشخیصی مانند آندوسکوپی، کلونوسکوپی و اسپیرومتری‌ها، برنامه‌ریزی مناسبی انجام شد تا از نیروهای مازاد در بخش‌های بیماران کرونا و نیز بخش‌های پشتیبان این بیماری استفاده شود.

داستانی ایجاد واحد پی‌گیری سلامت بیماران کرونایی سرپایی و ترخیص شده را از دیگر راهبردهای این مدیریت برشمرد و افزود: همچنین در صورت مشاهده تشدید بیماری، مراتب به متخصص عفونی بیمارستان ارجاع داده شده و نیز انجام ویزیت آنلاین توسط متخصص عفونی فراهم است.

وی تصریح کرد: برای کارکنان، بیماران و مراکز درمانی  تجهیزات حفاظت فردی مناسب شامل ماسک سه‌لایه و N۹۵، دستکش لاتکس، شیلد، ماسک، گان و لباس کاورال دائمی و یکبار مصرف تهیه و در اختیارشان قرار داده شد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان رضوی، ادامه داد: تهیه مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی مستمر سطوح و تجهیزات، مدیریت پسماندهای عفونی در تمامی مراکز درمانی، تهیه تب‌سنج دیجیتال طبی برای تمامی واحدهای درمانی استان و پایش سلامت مراجعه کننده‌ها از دیگر اقدامات این مدیریت برای مقابله با کرونا بود.

داستانی با اشاره به پایش سلامت کارکنان مراکز درمانی در دوران قرنطینه، افزود: برای آن دسته از افرادی که دارای بیماری‌ زمینه‌ای مانند قلبی عروقی و فشارخون بودند، جهت پیشگیری از مشکلات کووید۱۹ تمهیداتی مانند تغییر محل کار یا ارائه مرخصی در قالب ضوابط اداری درنظر گرفته شد.

خدمات درمانی بیماران کرونایی

وی با بیان اینکه به بیماران کرونایی در دو سطح مراکز سرپایی و بستری تامین‌اجتماعی خدمات ارائه می‌شود، اظهار کرد: در سطح بستری بیمارستان فارابی به عنوان ریفرال کرونا فعالیت دارد و بیمارستان‌های ۱۷ شهریور و رازی نیز پذیرای بیماران کرونا هستند. در سطح سرپایی نیز تمامی مراکز این بیماران را پذیرش کرده و خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان رضوی، گفت: همچنین در بخش درمان غیرمستقیم نیز هزینه خدمات درمانی، تشخیصی و دارویی بیماران کرونا براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت از سوی تامین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

داستانی با اعلام اینکه تا اواخر اردیبهشت، تعداد ۲۹۸۶۶ بیمار کرونا در مراکز سرپایی پذیرش و تحت درمان قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: همچنین تاکنون ۷۱۱۶ بیمار در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی بستری شده‌اند که خوشبختانه ۵۸۷۷ نفر بهبود یافته‌اند که ۵/ ۸۲ درصد بیماران کرونا را شامل می‌شود. درحال حاضر نیز ۱۶۵ بیمار بستری هستند.

تمهیدات مقابله با سویه جهش یافته کرونا

وی با اشاره به خدمات این مدیریت درمان در اوج همه‌گیری کرونا و به ویژه در شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی، ادامه داد: با توجه به تجربه به دست آمده از موج‌های قبلی اپیدمی و شناسایی کمبودها و نقاط ضعف، برنامه‌ریزی مناسبی در جهت ارائه خدمات جامع و کامل به بیماران کرونا انجام شده است؛ براساس این برنامه‌ریزی، در تامین اکسیژن، دارو و تجهیزات درمانی با مشکلات و کمبودهای جدی مواجه نبودیم.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان رضوی، افزود: همزمان اقداماتی نیز در زمینه ارتقای وضعیت سلامت مراکز از جمله بهسازی وضعیت تهویه مراکز و ایجاد فشارمنفی و آموزش منابع انسانی به عمل آمده و در دستور کار قرار گرفته است.

داستانی با اشاره به سایر تمهیدات این مدیریت در زمینه مقابله با کرونا، به ویژه با افزایش بیماران، اظهار کرد: برای مدیریت بهتر شرایط، ایجاد هماهنگی بیشتر بین مراکز درمانی تامین‌اجتماعی و مراکز دانشگاهی در اولویت قرار گرفت. همچنین برای پاسخگویی مناسب به بیماران، سیستم پذیرش انبوه به شیوه علمی و بدون غفلت از کیفیت مراقبت‌های هر فرد راه‌اندازی شد که اقدامی بسیار کمک کننده بود.

وی گفت: از سوی دیگر برای ارائه بهتر خدمات، اقداماتی مانند تغییر سبک پرستاری از روش «کیس متد» به سبک «تیم ورک» به منظور استفاده حداکثر از قابلیت‌های همکاران، پشتیبانی و حمایت از مراکز درمانی با هر نوع خدمات اعم از مشاوره، دارودهی و تامین منابع مالی و مدیریت احساسات کارکنان و مراجعه کننده‌ها تحقق یافت.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان رضوی، استفاده درست از رسانه‌ها، استفاده از اصل Job rotation (چرخش شغلی) با درنظر گرفتن توانایی و مهارت منابع انسانی به منظور جلوگیری از فرسودگی شغلی کارکنان خط مقدم مواجه با کرونا، تشکیل تیم فالوآپ متشکل از پزشکان عمومی و پرستاران متبحر با روباط‌عمومی قوی برای پی‌گیری سلامت روزانه بیماران با تاکید بر آموزش‌های خودمراقبتی را از دیگر تمهیدات این مدیریت برای مقابله با کرونا برشمرد.

تامین تجهیزات و امکانات درمانی

داستانی تامین تجهیزات و امکانات درمانی را از دیگر اقدامات موثر این مدیریت در دوران همه‌گیری برشمرد و افزود: با توجه به کمبود تجهیزات تنفسی در مراکز، سه دستگاه اکسیژن ساز برای مراکز بستری فارابی، ۱۷ شهریور و رازی و نیز ۶ عدد ونتیلاتور و ۱۰ عدد CPAP برای مراکز بستری خریداری شد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر در تمامی مراکز بستری نیاز به نوسازی تجهیزات ونتیلاتور وجود دارد و نیز در بیمارستان ۱۷ شهریور، نصب CT اسکن برای ارائه خدمات تشخیصی بهتر به بیماران کرونایی ضروری است.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان رضوی، ادامه داد: علاوه بر آن، در شرایط همه‌گیری، حوزه درمان با مسائلی مانند  فرسودگی شغلی همکاران درمانی به دلیل طولانی شدن اپیدمی و کمبود منابع انسانی به ویژه در رسته‌های پزشک متخصص عفونی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، نیروهای ویژه کادر پرستاری، نیروی خدمات، کمبود شدید بهدار با توجه به ماهیت بیماری و عدم وجود همراه، محدودیت و حذف به‌کارگیری نیروی تحت عنوان جانشین برای برخی رسته‌ها مواجه است که در کنار مرخصی‌های استعلاجی، مدیریت منابع انسانی را به چالش کشیده است.

وضعیت کنونی پذیرش بیماران کرونا

داستانی با اشاره به وضعیت کنونی استان در زمینه میزان ابتلای به کرونا، افزود: با توجه به محدودیت‌های اخیر، درحال حاضر آمار ورودی بیماران کووید۱۹ به مراکز درمانی، در مقایسه با هفته‌های قبل کاهش یافته است؛ اما همچنان بیماران بدحال و نیازمند به مراقبت‌های ویژه مراجعه می‌کنند.

وی اظهار کرد:‌ در شرایط کنونی، با توجه به طولانی شدن اپیدمی، این مدیریت در تلاش است تا با ایجاد نگرش مثبت در همکاران بیمارستانی به ویژه کارکنان بخش مقابله با کرونا، تقویت باورهای بهداشتی در این افراد در برابر بیماری و ادامه برنامه آموزش‌های ایمنی مدون مدیریت اثربخشی داشته باشد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان رضوی، گفت:‌ همچنین تشویق نیروی انسانی به حفظ سلامت جسمانی و بهداشت روانی، استفاده از تکنیک‌هایی مانند روحیه کارتیمی، تخصص محوری، گسترش روحیه ایثارگری، اجتناب از شایعه، استفاده از عوامل انگیزشی از جمله پاداشت‌های بیرونی و درونی جهت کارکنان خط مقدم درمان کرونا، از جمله تمهیدات این مدیریت به شمار می‌رود.

کد خبر: 16618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =