موضع متفاوت وزارت ورزش در جذب مربیان خارجی!

در حالی که وزارت ورزش قانون عدم جذب مربی خارجی در فوتبال را تصویب کرده است اما در رشته‌های دیگر موضعی متفاوت دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، ماجرای ویلموتس و قرارداد ترکمنچای این مربی بلژیکی، فوتبال ایران را با ضرر هنگفتی مواجه کرد. پیش از آن نیز قرارداد عجیب و غریب فدارسیون فوتبال با کارلوس کی‌روش عواقبی مشابه ایجاد کرده بود و بخش زیادی از منابع مالی و بودجه وزرات ورزش صرف این مربیان شد و در نهایت نیز بازدهی چشمگیری برای ورزش ایران به همراه نداشت. همین موضوع باعث شد وزارت ورزش و جوانان برای پیشگیری از رخ دادن اتفاقاتی اینچنینی قانونی تصویب کند مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال و تیم‌های فوتبال اجازه جذب بازیکن و مربی خارجی نخواهند داشت و این ممنوعیت در این رشته به تصویب رسید.

این در حالی است که موضع وزرات ورزش و جوانان در خصوص سایر رشته‌ها متفاوت است و رشته‌های دیگر همچنان می‌توانند از بازیکن و مربی خارجی استفاده کنند. شاید برای همین است که این روزها زمزمه‌هایی می‌شنویم درباره اینکه فدراسیون هندبال نیز مانند فدراسیون والیبال به دنبال جذب مربی خارجی است. آن هم درست در شرایطی که به دلیل نوسانات قیمت ارز، به خدمت گرفتن مربی خارجی برای فدراسیون‌ها هزینه هنگفتی به همراه خواهد داشت. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که فدراسیون‌های ورزشی ایران که در سال‌های اخیر مدام به کمبود بودجه و بی‌توجهی سازمان‌های ورزشی و عدم پشتیبانی حامیان مالی معترض بوده‌اند، چطور این روزها از جذب مربیان گرانقیمت خارجی سخن به میان می‌آورند؟

تازه‌ترین خبری که در رسانه‌ها مطرح شد، درخصوص استخدام مربی غیروطنی مربوط به تیم ملی هندبال ایران است. تیمی که در دهه اخیر دستخوش تغییرات زیادی شد و با وجود رفت‌وآمدهای مکرر مربیان خارجی در رأس آن، هنوز نتوانسته آن‌طور که باید انتظارات را برآورده کند و سال‌هاست اهالی هندبال شاهد کسب یک عنوان درخور توجه حتی در آسیا هم نبوده‌اند. آنهم در شرایطی که مربیان مختلفی از کشورهایی نظیر روسیه، اسپانیا، رومانی، مجارستان و... هدایت تیم ملی هندبال ایران را در مقاطع مختلف بر عهده داشتند. مربیانی که قطعا بخش مهمی از بودجه فدراسیون‌ها را نیز از آن خود کرده‌اند و دستاوردی نیز نصیب ورزش ایران نکردند.

در سال 83 اولین بار هندبال ایران حضور یک مربی خارجی را روی نیمکت سرمربیگیری خود شاهد بود. «یوری کلیم‌اف» اهل کشور روسیه اولین مربی غیر وطنی در هندبال ایران بود. پس از آنگه کلیم اف ایران را ترک کرد، هندبال ایران 7 مربی خارجی دیگر را نیز به خدمت گرفت. آخرین مربی خارجی هندبال ایران «زوران کاستاراتویچ» اهل مونته‌نگر بود که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا هدایت تیم ملی هندبال ایران را بر عهده داشت. بهترین نتیجه ای که این مربی توانست برای تیم ملی هندبال ایران بدست بیاورد، کسب عنوان پنجمی در بازی‌های آسیایی بود که این نتیجه‌ای دلخواه برای هندبال ایران به شمار نمی‌رفت.

حالا و پس از گذشت دو سال بار دیگر هندبالی‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا یک مربی خارجی را به خدمت گرفته و به زعم خودشان تکانی به وضعیت تیم ملی هندبال بدهند.

**پاکدل: باید بتوانیم از عهده مسائل مالی بربیاییم

علی پاکدل رییس فدراسیون هندبال ایران مدعی شده است که برای بهتر شدن وضعیت تیم ملی هندبال و فراهم کردن شرایطی که هندبال ایران در آسیا وجهان بتواند خودی نشان دهد، نیاز به جذب یک مربی طراز اول احساس می‌شود: « کمیته فنی فدراسیون هندبال ایران که از مربیان با تجربه و خبره هندبال تشکیل شده است؛ پس از بررسی‌ها فراوان، به این نتیجه رسید که بهتر است از مربی خارجی برای تیم ملی استفاده کنیم. البته عملی‌شدن این موضوع منوط به این است که بتوانیم در شرایط فعلی از عهده مسائل مالی بربیاییم.»

شنیده‌ها حاکی از این است که فدارسیون هندبال نزدیک به سه ماه است که در تلاش برای مذاکره با چند گزینه مطرح خارجی است. اما هنوز به توافقات اولیه با هیچ یک از این مربیان نرسیده است.

حالا باید منتظر ماند و دید فدراسیون نشینان هندبال در نهایت با کدام مربی هندبال به توافق خواهند رسید. به نظر می رسد بهتر باشد که اگر قرار است فردی با خرج هزینه های هنگفت صاحب نیمکت تیم ملی ایران شود از نظر فنی و تجربی سطح بالاتری نسبت به هشت مربی سابق و اسبق تیم ملی هندبال داشته باشد. در غیر این صورت شاید استفاده از مربیان داخلی تصمیمی بهتر برای تیم ملی هندبال به شمار برود.

لازم به ذکر است که تیم ملی هندبال ایران رقابت‌های مهمی مانند قهرمانی آسیا، پیکارهای قهرمانی جهان و انتخابی جام جهانی را پیش رو خواهد داشت. مسابقاتی که البته زمان برگزاری دقیق آن‌ها هنوز مشخص نیست و بستگی به وضعیت کرونا خواهد داشت.

کد خبر: 1655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =