وضعیت اقتصادی ایران بهتر می‌شود؟

یک اقتصاددان معتقد است که نوسانات اقتصادی کنونی غالبا تحت تاثیر جو روانی حاکم بر بازار به وجود آمده و تابع شرایط سیاسی و بین‌المللی است تا اقتصادی.

علی قنبری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: نوسانات قیمتی در بازارهایی مانند طلا، سکه، ارز، مسکن، خودرو و... عمدتا تابع شرایط سیاسی است تا اقتصادی  و به نظر می‌رسد تحت تاثیر جو روانی چنین وضعیتی به وجود آمده است.

وی افزود: مردم و حتی فعالان اقتصادی و بازار تصور می‌کنند با پیروزی بایدن احتمالا ثبات اقتصادی ناشی از بهبود روابط ایران با آمریکا بیشتر شده و وضعیت بهتری را برای اقتصاد کشور می‌بینند اما شاخص‌های اقتصادی نباید وابسته به شرایط سیاسی و خارجی باشد و بایستی سعی کنیم نوسانات اقتصادی‌مان بستگی به عرضه و تقضا داشته باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: البته در این میان ایران تنها نیست و بسیاری از کشورها این تغییرات را پس از پیروزی بایدن در انتخابات اخیر آمریکا داشته اند اما کشورهایی که از یک چارچوب اقتصادی علمی برخوردار بودند کمتر دچار این نوسانات شدند. البته در دراز مدت اقتصاد کشور تابع سیاست های داخلی و مباحث اقتصادی خواهد شد و شاهد نوسانات این چنینی نخواهد بود.

قنبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با روی کار آمدن حزب دموکرات و رییس جمهور جدید آمریکا وضعیت اقتصادی ایران تغییری خواهد کرد یا خیر؟ گفت: در دوره جو بایدن بستگی دارد که چه اتفاقی بیافتد. در واقع اگر دولت جدید آمریکا تحریم ها را بردارد و در چارچوب برجام مسائل ایران و آمریکا را حل کند، شرایط مناسبی برای بازار نفت پیدا شده، مناسبات ریالی و ارزی حل می‌شود و قدری از شرایط و ناهنجاری موجود بین ایران و کشورهای منطقه بهتر خواهد شد اما بهبود اوضاع اقتصادی غالبا به خودمان و عوامل درونی بستگی دارد چرا که اگر تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کنیم و به سمت تنش‌زدایی در روابط با کشورهای منطقه و اروپا حرکت کنیم. تعامل سازنده با دنیا در کنار تدوین برنامه و اصلاحات ساختاری می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود دهد.

کد خبر: 1654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =