آیا ایران و آژانس به تفاهم مجدد می‌رسند؟

با وجود اعلام مخالفت رئیس و نمایندگان مجلس با تمدید توافق نظارتی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، "یک مقام مطلع در دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی" گزارش داده که احتمال تمدید مشروط این توافق به مدت یک ماه وجود دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، یک مقام در دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی گفت: «با توجه به پایان ضرب الاجل سه ماه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمال تمدید مشروط توافق قبلی به مدت یک ماه وجود دارد.» 

این منبع مطلع به نورنیوز (پایگاه خبری نزدیک به شورایعالی امنیت ملی) گفت: «بررسی این موضوع ناشی از حسن نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد، استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند.»

از طرف دیگر عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به پایان مهلت سه ماهه‌ ایران به آژانس برای ذخیره تصاویر دوربین‎‌های آفلاین فراپادمانی، گفت: «این اطلاعات یا باید پاک شود و یا اینکه نزد طرف ایرانی بماند.» گلرو گفته: «این اطلاعات باید نزد خودمان باقی بماند و به هیچ وجه نباید در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. بر این اساس، سازمان انرژی اتمی یا باید این اطلاعات را پاک کند یا اینکه این اطلاعات صرفاً نزد طرف ایرانی باقی بماند. قرار بر این بود در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تکالیف خودش عمل کند این اطلاعات ذخیره شده و در اختیار آنان قرار گیرد اما چون آنان به تکالیف خود عمل نکردند، این اطلاعات باید نزد خودمان باقی بماند یا اینکه پاک شود و نباید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این اطلاعات هیچ گونه دسترسی داشته باشد.»

اسفند سال گذشته ایران در ادامه کاهش تعهدات خود در برجام که در واکنش به تحریم‌های آمریکا صورت گرفته بود، اعلام کرد اجرای داوطلبانه "پروتکل الحاقی" را متوقف می‌کند. بر پایه پروتکل الحاقی، "بازرسی حق آژانس است" و برخلاف بازرسی ویژه نیازی به تصویب شورای حکام ندارد. از سوی دیگر، آژانس در بازرسی‌های خود برمبنای پیوند نامهٔ پیوستی حق دارد به هر جایی که برای انجام وظایف خود ضروری می‌داند، دسترسی پیدا کند. این نوع بازرسی بیشتر برای فعالیت‌های اظهارنشده طراحی شده و درواقع، می‌توان از آن به بازرسی‌های مدیریتی تعبیر کرد.

پس از آن، "رافائل گروسی"، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تهران سفر کرد و در جریان این سفر، ایران و آژانس به توافقی دست یافتند که در چارچوب آن، فیلم دوربین‌ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به آژانس انرژی اتمی تحویل می‌شود و در غیر آن تصاویر فیلم‌ها برای همیشه پاک خواهد شد.

کشورهای حاضر در مذاکرات احیای برجام که در وین انجام شد، امیدوار بودند که پیش از رسیدن به تاریخ پایان توافق ایران و آژانس، مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد ولی این مذاکرات علی‌رغم ابراز رضایت طرفین از روند پیشرفت آن، تاکنون به حصول توافق نهایی منجر نشده است. قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای هفته جاری در وین برگزار شود و آخرین دور مذاکرات روز ۲۵ خرداد ماه صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر، امروز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک نشست خبری درباره آخرین تحولات نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برگزار می‌کند که انتظار می‌رود درباره توافق احتمالی آژانس با دولت ایران باشد. 

این توافق سه ماهه که فرصتی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام بود، شنبه به پایان رسید و صبح دیروز در نشست علنی مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، گفت: «آژانس از روز اول خرداد «حق دسترسی به تصاویر» برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اطلاعات را ندارد.»

همچنین علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس ایران، نیز تاکید کرد که با توجه به پایان یافتن مهلت سه ماهه، "بایستی کلیه فیلم‌هایی که ضبط شده است پاک شود" و "ذخیره‌ای از فیلم‌ها" وجود نداشته باشد. 

در همین زمینه، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه «ان.اچ.کی» ژاپن در این خصوص گفته بود: «دولت در خصوص تداوم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدا تصمیم خواهد گرفت.»

این در حالی است که دیشب حساب توئیتری آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نشست خبری رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس، به دلیل ادامه رایزنی با مقامات ایرانی بار دیگر به تعویق افتاده و به صبح دوشنبه موکول شده است. آژانس در هفته‌های اخیر مشغول رایزنی با مقامات کشورمان بوده است تا راهی برای تداوم نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیابد.

کد خبر: 16506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =