ادامه آموزش نیروهای افغان توسط ناتو در خارج از افغانستان

دبیرکل ناتو اعلام کرد، این ائتلاف پس از پایان دادن به ۱۸ سال فعالیت امنیتی‌اش در افغانستان، به آموزش نیروهای ویژه افغان در خارج از این کشور جنگ‌زده ادامه خواهد داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از دیدارش با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به خبرنگاران در پاریس گفت: همزمان با این که به حضور نظامی‌مان در افغانستان پایان می‌دهیم، فصل جدیدی را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: نقش اصلاح شده ناتو شامل ارائه حمایت‌های مشورتی و ظرفیت‌سازی به نهادهای امنیتی افغانستان و همچنین ادامه حمایت‌های مالی است. ناتو همچنین قصد دارد به نیروهای افغان به ویژه نیروهای عملیات ویژه در خارج از افغانستان آموزش نظامی ارائه دهد.

هنوز مشخص نیست که این آموزش‌ها در کجا صورت خواهند گرفت.

رهبران نظامی آمریکا همچنان با چگونگی اجرای دستور جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برای خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سپتامبر سال جاری میلادی در حالی که به نیروهای افغان و نظارت بر تهدیدات گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی کمک کنند، دست و پنجه نرم می‌کنند.

متحدان آمریکا در اروپا به اضافه کانادا به کمک‌های لجستیکی و حمل و نقلی آمریکا برای انجام عملیات در افغانستان تکیه دارند و نیروهای آنها نیز موظفند تا افغانستان را ترک کنند. بسیاری از مقامات ابراز نگرانی کرده‌اند که زمانی که آمریکا افغانستان را ترک کند، دولت و نیروهای مسلح این کشور جنگ‌زده فورا به دست طالبان خواهند افتاد.

هنوز مشخص نیست که برای حفاظت از سفارتخانه های بین‌المللی در کابل، پایتخت افغانستان چه سطح کمک امنیتی لازم است و چه کسی این کمک امنیتی را فراهم می کند. فرودگاه کابل که اصلی‌ترین دروازه بین‌المللی به افغانستان محسوب می شود نیز باید تحت حفاظت قرار گیرد.

استولتنبرگ گفت: ناتو قصد دارد هزینه بخشی از خدمات از جمله حمایت از فعالیت فرودگاه کابل را تامین کند.

کد خبر: 16315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =