ژانر پولساز برای ستاره‌های سینما

طی یکی دو سال اخیر و بخصوص با بروز و ظهور ویروس کرونا استفاده از چهره‌های سرشناس بیش از پیش در تبلیغات دیده می‌شود. این روزها بازیگران فراتر از بازیگری در تلویزیون قدم برمی‌دارند؛ یا در برخی برنامه‌ها یا مسابقات تلویزیونی حاضر می‌شوند و یا ترجیح می‌دهند بازیگر آگهی‌های بازرگانی باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تبلیغات در تلویزیون و فضای مجازی به دلیل مخاطبان بیشتر نسبت به بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حالا  هنرمندان زیادی به سمت حضور در این تیزرهای تبلیغاتی تمایل پیدا کرده‌اند. علاوه بر معیار شهرت، الگو بودن هنرمندان برای برخی از افراد جامعه یکی از ملاک‌های انتخاب آن‌ها برای تبلیغات است، از آنجا که بسیاری از طرفداران دو آتیشه چهره‌ها چشم به رفتار هنرمند محبوبشان دارند تا از آن تقلید کنند، همین موضوع سبب می شود تا کالای تبلیغ شده توسط هنرمند بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد.

اما مخاطبی که در کنار خانواده‌اش، تلویزیون را روشن می‌کند تا برنامه یا سریال‌ مورد علاقه‌اش را ببیند با آگهی‌های اغواگرایانه‌ای از جنس تجمل مواجه می‌شود؛ تبلیغاتی که بیش از توجه و دقت، مخاطب را به فکر فرو می‌برد که این خانه، میز صبحانه و غذا و لباس‌ها و رنگ و لعاب‌ها برای کدام خانواده‌ها و اقشار است! حتی در میان بسیاری از ثروتمندان هم یخچال‌ها و نوع لباس پوشیدن و زیستن مردمان آگهی‌های بازرگانی پیدا نمی‌شود و به همین خاطر مخاطب به خاطر علاقه و حسّ همذات‌پنداری که با آن بازیگر خاص دارد گرفتار برخی از تبلیغات اغواگرایانه و نادرست و ترویج تجمل و فرهنگ‌های غلط دیگر می‌شود.

در یکی دو سال گذشته آگهی‌هایی که با حضور آتیلا پسیانی، نوید محمدزاده و امین حیایی از تلویزیون پخش شدند بیش از بقیه مورد نقد قرار گرفتند و چند وقت اخیر هم میلاد کی‌مرام و آزاده صمدی که در حال حاضر سریال‌هایی را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارند، به فهرست بازیگران آگهی‌های تلویزیون اضافه شده‌اند. این در حالی ست که حضور یک هنرمند یا ورزشکار در تبلیغات بازرگانی، نزد عموم مردم ایران یک نوع افت و عدول آن شخص از جایگاه خود به نظر می‌رسد و چنین چیزی را نه می‌توان انکار کرد، نه می‌توان تغییر داد.

با این حال با گذر از دورانی که انتقادها برای کار تبلیغاتی بیشتر به بازیگرها محدود می‌شد حالا باید شاهد حضور کارگردان‌های مطرح سینما هم باشیم. اتفاق نسبتا تازه در این مورد، پخش اینترنتی یک تیزر تبلیغاتی با بازی لیلا حاتمی است که در فضای مجازی با واکنش‌های مختلفی روبرو بوده و نکته جالبی که از نگاه کامنت‌گذارها هم دور نمانده نام کارگردان این تیزر است؛ حمید نعمت‌الله که آخرین فیلمش «قاتل و وحشی» با بازی لیلا حاتمی به محاق توقیف رفته و بعید است به این زودی‌ها هم خلاص شود. تیزر ساخته شده توسط نعمت‌الله که واکنش مثبت زیادی هم نداشته، این سوال را طرح می‌کند که آیا مردم نباید بین یک فیلمساز مطرح سینما با یک سازنده تیزرهای تبلیغاتی تفاوتی قائل شوند و توقع بیشتری از اولی داشته باشند؟

از طرفی حضور هنرپیشه‌ای حرفه‌ای که چهره‌ای شناخته‌شده دارد در تیزری برای تبلیغ یک برند یخچال دستمایه تمسخر کاربران مجازی شده است. اما از روز گذشته بحث درباره دستمزد لیلا حاتمی برای این ویدیو نیز  بالاگرفته و عده‌ای دستمزد حاتمی را ۱۵ میلیارد عنوان نموده‌اند. یکی از خبرنگاران پس از حواشی ایجاد شده در توییتی نوشت: «امروز زنگ زدیم لیلاحاتمی صحت و سقم دستمزد ۱۵ میلیاردی تبلیغ رو بپرسیم در جواب گفتن خیلی شخصیه! یعنی معادل مودبانه بتوچه‌ی خودمون:)))»

قانون منع یا آزادیِ استفاده از بازیگران و چهره‌های مشهور برای تبلیغ کالاها، در این سال‌ها با فراز و فرودهای بسیار در کشورمان همراه بوده است؛ گاه استفاده از سلبریتی‌ها در تبلیغات کالاهای داخلی آزاد اعلام شده و در مقطعی، ممنوعیت‌ها از سر گرفته شده و البته جزییات این قانون هم هیچگاه به صورت رسمی رسانه‌ای نشده است. با این همه و به دور از باید و نبایدهای قانونی این اتفاق، نگاهی کارشناسانه، این پرسش‌ها را به میان می‌آورد که در مجموع حضور فزآینده بازیگران در تبلیغات و خصوصا تبلیغ کالاهای غیرفرهنگی تا چه میزان اثرات مخرب خود را بر کیفیت تولیدات نمایشی کشور باقی خواهد گذاشت و تا چه اندازه آینده حرفه‌ای این افراد را به مخاطره می‌اندازد.

کد خبر: 16037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =