آسوشیتدپرس: افغان‌های همسو با آمریکا نگران جانشان هستند

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش میدانی جدید خود از نگرانی افغان‌هایی که طی بیست سال گذشته با آمریکا همکاری می‌کردند پرده برداشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از افغان‌هایی که به نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان کمک کرده بودند حالا با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور بیم این را دارند که فراموش شوند و حتی مورد اقدامات تلافی جویانه طالبان قرار گیرند.

یکی از این افغان‌ها که ۴۱ ساله و پدر شش فرزند است و برای ناتو یا نیروهای آمریکایی کار کرده، گفت: ما در امان نیستیم. طالبان به ما می‌گوید که برادر ناتنی‌تان دارد به زودی از افغانستان خارج می‌شود و ما همه شما را می‌کشیم.

سرنوشت مترجمان نیروهای ناتو و آمریکا پس از خروج این نیروها از افغانستان در هاله‌ای از ابهام است.

مترجمان و سایر غیرنظامیانی که برای دولت آمریکا یا ناتو کار کردند می‌توانند بر اساس برنامه‌ای که مصوب ۲۰۰۹ است ویزای ویژه مهاجرتی دریافت کنند، اما بسیاری از این برنامه به خاطر طولانی بودن روند صدور ویزا شکایت دارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی به خبرنگاران گفته بود که آمریکا به تعهدش در قبال مترجمان و سایر غیرنظامیان افغان که در جریان جنگ افغانستان کمک کرده‌اند، پای بند است. دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز به بررسی این برنامه پرداخته و تاخیرها را مورد تحقیق قرار داد. همچنین قرار است اقدامات ضد فساد و تقلب به این برنامه افزوده شود.

همزمان با بررسی این برنامه، مترجمان سابق که به دنبال حفاظت از هویت و پروفایل خود هستند، به شدت نگران این هستند که اگر طالبان بار دیگر قدرت بگیرد، چه اتفاقی می‌افتد.

محمد شعیب والیزاده، یکی از مترجمان سابق ارتش آمریکا پس از حضور در اعتراضاتی در کابل گفت: آنها قطعا ما را می‌کشند.

مت زلر، یکی از موسسان سازمان کسی را پشت سر نمی‌گذاریم، حامی مترجمان و غیرنظامیانی است که به ارتش آمریکا و ناتو در افغانستان کمک کرده، می‌گوید: از ۲۰۱۶، دست کم ۳۰۰ مترجم در افغانستان کشته شدند و طالبان نیز این را مشخص کرده که به کارش ادامه می‌دهد. طالبان این افراد را دشمن اسلام می‌داند و هیچ رحمی به آنها ندارد.

اعضای سابق نیروهای مسلح آمریکا و اعضای کنگره نیز به دولت واشنگتن تاکید دارند تا روند صدور ویزا را برای این افراد تسریع بخشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مه سال جاری میلادی گفته بود که سفارت این کشور در کابل به صورت موقت کارمندانش را برای کمک به روند صدور ویزا بیشتر کرده است.

نگرانی از در معرض خطر قرار گرفتن زندگی این افراد در پی کشتارهای هدفمند اخیر علیه خبرنگاران و سایر غیرنظامیان و همچنین نیروهای دولتی افغانستان بیشتر شده است. داعش در افغانستان نیز مسئولیت چند مورد از این کشتارهای هدفمند را برعهده گرفته و دولت و طالبان نیز یکدیگر را مقصر می‌شمارند.

برنامه ویزای مهاجرت ویژه اجازه می‌دهد تا متقاضیان درخواست تجدید نظر کنند و بسیاری موفق هستند. به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، تقریبا ۸۰ درصد از ۲۴۳ افغان که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ درخواست تجدید نظر کردند، پس از ارائه اطلاعات اضافی مورد تایید قرار گرفتند.

کد خبر: 15990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =