محوِ رکن چهارم دموکراسی

هدف قرار گرفتن مرکز رسانه‌ای غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به معنای هراس تل‌آویو از انعکاس حقیقت است که به نوعی باید آن را حمله به رکن چهارم دموکراسی دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از کشتن زنان و کودکان در سرزمین های اشغالی حالا نوبت به سانسور حقیقت و هدف قرار دادن رسانه‌های حاضر در این منطقه رسیده است. بر اساس برآورد و گزارش رسمی جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که چندی قبل در کنست به بحث و بررسی گذاشته شد، مهمترین عامل در انتشار واقعیت‌های رخداده در فلسطین و عدم موفقیت مقامات تل‌آویو در اغنای افکار عمومی جهان، حضور رسانه و وسایل ارتباط جمعی گوناگون در غزه عنوان شده است.

حمله به قلب رسانه‌ای غزه

پس از اشغالگری و اعمال وحشیانه‌ترین برخوردها با ساکنان قدس و فلسطینی‌های حاضر در این سرزمین طی هشت روز گذشته، حالا نوبت به هدف قرار دادن زنان و کودکان بی‌دفاع و به طور کلی غیر نظامیان رسیده است. با نگاهی گذرا به اقدامات نظامیان صهیونیست میتوان رسانه را به عنوان مهمترین ابزار در ایجاد محدودیت در رفتار و عملکرد این آنها ارزیابی کرد.

این در حالی است که پس از انتشار اخبار گوناگون در خصوص ادامه جنگ و درگیری در غزه، حالا نوبت به برج الجلا یا همان مرکز سانه‌ای غزه رسید. صهیونیست‌ها که در چند روز گذشته از هیچ اقدامی در هدف قراردادن غیر نظامیان و مراکز امدادی و آموزشی فروگذار نبودند، با یک عملیات موشکی و با استفاده از موشک‌های نقطه زن، این برج مستقر در مرکز غزه را هدف قرار داده و به کلی نابود کردند. برج جلا از سالها قبل محل استقرار رسانه‌های عربی و بین‌المللی بود و با بروز کوچکترین تنش و درگیری میان اشغالگران و فلسطینی‌ها، به عنوان مرکز مخابره اخبار و انتشار وقایع رخ داده در غزه به کانون توجه جامعه بین‌امللی تبدیل شده بود.

در همین راستا رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن این برج، به دنبال سانسور و بایکوت حقیقت در غزه و عدم مخابره اخبار صحیح از جنایت‌های رخداده در این منطقه در افکارعمومی جهانیان بود.

اما پس اجرای چنین اقدامی از سوی صهیونیستها، آنچه باعث ایجاد برخی ابهامات و همچنین سوال‌های متعدد در اذهان فعالان رسانه و حتی سیاستمداران شده است، اطلاع مقامات این رژیم از حضور خبرگزاری‌های متعدد آمریکایی و فرانسوی به علاوه رسانه‌های عربی از جمله شبکه الجزیره قطر در این برج است. سوالی که مدیر عامل آسوشیتدپرس در نخستین واکنش به این حمله پاسخ آنرا اینگونه داد: رژیم اشغالگر قدس از مقر این دفتر مطلع بوده است!

وی این را هم اضافه کرده که آنها مدتهاست محل دفتر ما را می‌دانند و اطلاع دارند که روزنامه‌نگاران  و خبرنگاران  متعددی در آنجا کار می‌کنند.

بنابراین صهیونتیست‌ها می‌دانستند که خبرنگاران و عوامل اجرایی این رسانه‌ها در ساختمان جلا سرگرم چه کاری بودند: اطلاع‌رسانی در باره آنچه در غزه در جریان است!

به همین دلیل آنها عملاً و عامدانه دست به حمله به نهاد رسانه و قوانین مرتبط با آن زده‌اند که باید آنرا مخدوش کردن روندهای قانونی و همچنین حمله به رکن چهارم دموکراسی در جهان قلمداد کرد.  

اما در خصوص اجرای عملیات موشکی بر روی چنین ساختمانی با ویژگی‌های مذکور، سوالاتی وجود دارد که پاسخ‌های آن کمک بیشتری به فهم آنچه گذشته می‌کند. از مهمترین سوالات طرح شده این است که چرا نتانیاهو با اینکه می‌داند این اقدام نقض فاحش قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، دست به چنین اقدامی زده است؟ پ

اسخ به سوال اول را آقای گری پروت، مدیر آسوشیتدپرس در غزه می‌دهد که این حمله را نگران کننده توصیف کرد و گفت که آنچه امروز اتفاق افتاده است، موجب می‌شود که جهان کمتر از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، آگاه شود. گری پورت سپس این را هم اضافه کرده که ما از اینکه ارتش رژیم صهیونیستی ساختمانی را که در آن دفتر آسوشیتدپرس و سایر سازمان‌های خبری در غزه مستقر هستند هدف قرار داد و تخریب کرد، وحشت کرده‌ایم.

تزریق بی‌خبری

این رژیم هیچگاه به اولین قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه شماره۱۹۴) که متضمن حق بازگشت آوارگان به‌ خانه‌های خود در سرزمین مادری است، عمل نکرده تا باری بزرگ یعنی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار آواره در خارج از سرزمین‌های اشغالی، روی دست جامعه بین‌المللی بماند.

دلیل دیگری که می‌توان بر این اقدام ضد بشری صهیونیست ها برشمرد، تلاش این رژیم برای غرق افکار عمومی در بی‌خبری از رویدادهای جاری در غزه است که می‌توان آنرا کشتار جمعی تلقی کرد. در یک هفته گذشته تا ظهر روز گذشته (یکشنبه) ۱۵۳ تن از فلسطینی‌ها به شهادت رسیده‌اند و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند و خانه و کاشانه هزاران نفر ویران شده است.

در این میان دلیل دیگری هم می‌توان مد نظر قرار داد و اینکه نتانیاهو با فروافتادن در باتلاق غزه، این بار دچار وحشت و سراسیمگی شده است؛ چراکه تصور نمی‌کرد با سد محکم مقاومت فلسطین روبه رو شود. اگرچه هیمنه اسرائیلی‌ها قبلاً در جنگ ۳۳ روزه غزه در سال ۲۰۰۸ میلادی شکسته شده بود، اما ابعاد جنگ جاری و تغییر معادلات و مختصات صحنه درگیری، نتانیاهو و سران افراطی و خشونت طلب اسرائیل را به وحشت انداخته است؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد با سرعت بیشتری به سمت شکست نهایی گام بر می‌دارند و در نوار غزه با انهدام ساختمان محل استقرار خبرنگاران، خودزنی می‌کند.

با این حال صهیونیست‌ها غافل از این هستند که رسانه‌های آزاد و مستقل جهان و بویژه رسانه‌های مقاومت، امروز بُرد قابل ملاحظه‌ای دارند و اجازه نخواهند داد اسرائیلی‌ها در بی‌خبری مطلق کار سرکوب و کشتار فلسطینیان را پیش ببرند. در آخر باید خاطر نشان کرد که آنچه در غزه رخ داد، نمود علنی افول رژیم صهیونیستی و ترس از اضمحلال زودرس در افکارعمومی جهانیان است.

 رژیمی که به آسانی و بدون در نظر گرفتن هیچ یک از قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی غیرنظامیان، زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهد، مطمئنا از انتشار اخبار به موقع و دستِ اول نگرانی زیادی ندارد؛ بلکه آنچه این قبیل واکنش‌های وحشیانه را در دستور کار نظامیان اسرائیلی قرار می‌دهد، ترس از مخابره حقیقت و آگاهی جامعه بین‌الملل و شهروندان این دهکده جهانی از ماهیت این رژیم و سایر اشغالگران این سرزمین مقدس است. موضوعی که میتواند نابودی زیر بنایی صهیونیسم را در افکار جهانیان رقم بزند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 15929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =