سریال‌هایی چون «احضار» نباید اولویت صداوسیما باشد

یک پژوهشگر مذهبی با انتقاد از پخش سریال «احضار» گفت: تلویزیون موضوعی را برای پخش در ماه رمضان انتخاب کرد که محتوا و موضوعش هیچ اولویتی برای صداوسیما محسوب نمی‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا،از همان ابتدای پخش سریال احضار و حتی قبل از آن عده ای لب به انتقاد گشودند که این برنامه بدآموزی دارد و تلویزیون در ماه مبارک رمضان یعنی دقیقا در همان زمان که خدا دست و پای شیاطین را می‌بندد، تلاش می‌کند تا قدرت نمایی جبهه باطل را به تصویر بکشد. البته این سریال در همان هفته اول ماه رمضان با سه میلیون بیننده جزو پربیننده ترین سریال تلویزیون در تلوبیون شد. اخیرا هم طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما سریال احضار با ۴۳.۱ درصد مخاطب و رضایت حدود ۷۴ درصد در صدر سریال‌های رمضانی تلویزیون قرار گرفت.

سابقه پخش چنین سریال هایی در ماه مبارک رمضان به فیلم هایی همچون اغماء و او یک فرشته بود، برمی گردد که آن زمان نیز با وجود استقبال بینندگان تلویزیون، انتقادهایی از سوی کارشناسان دینی درباره تاثیر منفی چنین فیلم های ماورایی مطرح شد و حالا با پخش سریال احضار شاهد نظرات موافق و مخالف هستیم.

حجت الاسلام عباس عبدالهی در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا به طرح این سوال پرداخت که صدا و سیما چه اولویت فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی را برای کشور در نظر دارد و این پدیده چقدر اولویت است که صدا و سیما در ماه رمضان به آن پرداخته است؟

وی افزود: این انتقاد از باب برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی است که چرا در این سریال های به موضوع هایی همچون دروغ، ریا، ربا، تکبر، خودخواهی، رفاه زدگی، فردگرایی و لذت جویی در جامعه پرداخته نمی شود؟ در فرهنگ عمومی ما مسائل اخلاقی و اعتقادی بسیاری وجود دارد ولی در این سریال موضوعی انتخاب می شود که هیچ اولویتی در صدا و سیما محسوب نمی شود.

عبدالهی افزود: سالها پیش نیز علیرضا افخمی سریال او یک فرشته بود را ساخت که تمثل شیطان را به تصویر می کشید و بعد در سریال اغماء دوباره از تمثل شیطان استفاده شد. البته سریال اغماء بهتر از بقیه سریال ها بود ولی این حس را در مخاطب ایجاد می کرد که به راحتی می توان با اجنه ارتباط گرفت و آنها اخباری را می دهند و ما می توانیم بر اساس این اخبار زندگی خود را سامان دهیم و همه حرف های آنها واقعیت است.

وی ادامه داد: سازندگان سریال هایی مانند احضار درصدد جمع کردن بساط جن گیرها هستند ولی همین سریال باعث ترویج آن می شود. از طرف دیگر بخشی از مردم با دیدن این سریال باور می کنند که به راحتی می توان اینگونه با جن ارتباط گرفت و آنها حقایق زندگی آینده را می گویند و در واقع بازار جن گیران را داغ می کند.

این پژوهشگر مذهبی افزود: شاید هدف کارگردان این بوده که در مکاشفه اول روح کامرانی، واقعا مخاطب را می بینند ولی بعدا اجنه در قالب کامرانی خود را معرفی می کنند و شاید از اول اجنه نقش بازی می کردند و بعد از گفتن چند موضوع واقعی همچون تکنیک های رسانه ای، چند پیام سفید می دهند و سپس پیام سیاه را به طرف مقابل منتقل می کنند.

وی تاکید کرد: اگر ارتباط با ارواح در عالم رویا به تصویر کشیده می شد، بیشتر واقعی به نظر می رسید تا این که در عالم واقعیت و بیداری کسی بتواند روح یا جن را اینگونه ملاقات کند. چون چنین پدیده ای بسیار نادر است.

عبدالهی اضافه کرد: در این سریال اینگونه القا می شود که برخی افراد می توانند در بیداری روح کسی را احضار کنند ولی بعد شاهد تمثل مثالی هستیم که با مخاطب خود سخن می گوید. بنا بر این چنین اتفاقی بسیار نادر است و ممکن است در آثار عرفای کامل چنین مواردی مشاهده شود و کسی قدرت چنین کارهایی را ندارد.

وی درباره این که آیا با فکر کردن به روح کسی، ممکن است یک جن در واقعیت ظاهر شود، اظهار داشت: این چه قاعده ای است که در این سریال به آن پرداخته شده است؟ چون بیننده این مساله را باور می کند و هر روز در فکر آن است که جنی بر او ظاهر شود و می توان وقایع زندگی را با آن کنترل کرد و پیش ببرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: احتمالا بیننده در آخر سریال مطلع می شود که چه اتفاقی افتاده است ولی این مساله یک رعب و وحشتی در بیننده نسبت به این پدیده ایجاد می کند که مبادا به سراغ ما بیاید. فرض کنید که خانم ها بیشتر به دنبال چنین مسائلی هستند در آن صورت جامعه زنان به شدت نسبت به این مساله حساس می شوند.

با اعتقادات مردم بازی نکنیم

وی افزود: عده ای از نظر اعتقادی چنین مسائلی را باور می کنند و لذا معتقدم نباید با اعتقادات مردم اینگونه بازی کرد. مردم متدین در ماه مبارک رمضان پای این فیلم ها می نشینند و اعتقاد به برزخ و روح هم دارند و با این فیلم ها انحرافی در اعتقادات آنان ایجاد می شود. از طرف دیگر عده ای زندگی خود را با جن گیرها مدیریت می کنند و ذهنیت آنان نیز تقویت می شود و ممکن است نسبت به مساله جن دچار رعب و وحشت شوند.

عبدالهی اضافه کرد: در واقع کارگردان می خواهد بگوید اگر کسی با جن ارتباط برقرار کند، عاقبتی اینگونه در انتظارش خواهد بود ولی این مساله باعث می شود تا اگر اتفاق های غیرقابل پیش بینی در زندگی فرد، بیافتد آن را حمل بر حضور اجنه کند.

احضار سریال رمضانی شبکه یک سیما است که از اول رمضان روی آنتن رفت، محتوای این سریال ارتباط با اجنه و احضار روح است. پخش آخرین قسمت این سریال به دلیل ابتلای عوامل به کرونا و تاخیر در تولید به هفته آینده موکول شده است.

کد خبر: 15831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =