در جستجوی صلح

سفر هیات آمریکایی به اراضی اشغالی برای آرام کردن اوضاع و همچنین اعتراض مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای به رفتار اسرائیل علیه خبرنگاران و غیرنظامیان نشان می‌دهد که تل‌آویو به دنبال آن است که همچنان دست بالا را به هر ترتیب داشته باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز جمعه واشنگتن یک هیئت دیپلماتیک برای تلاش جهت دستیابی به آتش‌بس میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی به تل‌آویو اعزام کرد. همزمان با سفر هیات آمریکایی به اراضی اشغالی برای آرام کردن اوضاع، شبکه سی‌ان‌ان فاش کرد که مقامات دولت بایدن نسبت به یک راه حل نزدیک برای درگیری فلسطین خوش‌بین هستند و مواضع‌شان در پشت صحنه با همتایان اسرائیلی خود قاطع‌تر از مواضع اعلام شده است.

معمای صلح

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به واکنش واشنگتن به ادامه درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی مدعی شد، وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد که هادی عمرو، دستیار وزیر خارجه این کشور در امور فلسطین در رأس هیأتی جمعه با هواپیمای نظامی وارد تل‌آویو شد و جلساتی را با مقامات ارشد اسرائیلی برگزار کرد.

بر اساس آنچه در گزارش این شبکه خبری آمده و به نقل از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده، عمرو با مقامات ارشد اسرائیلی و رهبری فلسطین و دیگر طرف‌ها گفتگو کرده است. منابعی در سفارت آمریکا در اراضی اشغالی گزارش دادند که عمرو و تیمش برای ایجاد آرامش پایدار بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی تلاش خواهند کرد. این احتمالا فعال‌ترین مداخله آمریکا تاکنون در بحران غزه و اولین سفر هادی عمرو به این منطقه از زمان روی کار آمدن باشد.

از سوی دیگر شبکه CNN گزارش داد که مقامات دولت بایدن در پشت صحنه با همتایان اسرائیلی خود قاطعانه تر از مواضع اعلام شده خود هستند. این شبکه به نقل از مقامات آگاه اعلام کرد که دولت بایدن از اسرائیلی‌ها خواسته که روند اخراج فلسطینیان از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در قدس شرقی را متوقف کنند. مقامات مذکور گفتند که بایدن در مورد پایان بحران خوش‌بین است و خوش‌بینی او در پی مذاکراتش با متحدان منطقه از جمله مصر و قطر درباره روند مذکرات آتش بس حاصل شده است.

این در حالی است که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تلفات جانی  چه در طرف فلسطینی و چه در طرف اسرائیلی غم‌انگیز و وحشتناک است. ساکی افزود که دولت آمریکا بر کاهش تنش تمرکز دارد و این محور گفتگوهای دولت آمریکا با رهبران منطقه و طرف‌های ذی‌نفوذ بر حماس است.

در همین راستا برخی از کارشناسان مسائل فلسطین بر این باورند که نه تنها قدس شرقی همواره موضوع گفتگوها بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بوده و خواهد بود، بلکه آنچه از عملکرد مقامات کاخ سفید مشخص است نشان می‌دهد آنها به تلاش برای مشارکت دادن فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌ها و شرکای منطقه‌ای با هدف آتش‌بس پایدار ادامه می‌دهند.

علاوه بر اقدامات واشنگتن، سایر اعضاء جامعه بین‌الملل نیز به وقایع رخداده میان فلسطینی‌ها و اشغالگران صهیونیست واکنش نشان داده که در این بین اتحادیه عرب به عنوان یک نهاد منطقه‌ای در میان کنشگران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌شود.

در همین رابطه پایگاه خبری میدل ایست نیوز با اشاره به واکنش تند اتحادیه عرب به اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه و سرزمینهای قبل از ۱۹۴۸ میلادی نوشت: «اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای از مجامع بین‌المللی خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و برای توقف جنگ علیه مردم فلسطین، مداخله فوری کنند».

در بیانیه این اتحادیه آمده است: «ما جنایت‌ها و تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین و بمباران وحشیانه نوار غزه را محکوم و بر مخالفت خود با طرح‌های پاکسازی نژادی اسرائیل به ویژه در بیت‌المقدس و مناطق آن تاکید می‌کنیم». اتحادیه عرب در ادامه اسرائیل را مسئول کشته و زخمی شدن شهروندان فلسطینی دانست و از جامعه بین‌المللی، شورای امنیت و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواست تا به مسئولیت خود در اینباره عمل کرده و برای توقف جنگ، مداخله فوری و قاطعانه‌ای کنند.

این اتحادیه همچنین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست تا هر چه سریعتر تحقیقات خود را آغاز کرده و همه مسئولان اسرائیلی دخیل در جنایت‌های جنگی و ضد بشری را به محاکمه کشیده و قانون بین‌المللی را اجرا کند.

حمله به حقیقت‌سازان

علاوه بر این، اتحادیه عرب از طرف‌های بین‌المللی خواست برای ایجاد روند صلح واقعی و با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی به اشغالگری پایان دهند و مقدمات تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس را فراهم سازند.

واکنش اتحادیه عرب در حالی در رسانه‌های جهان به تیتر یک اخبار مربوط به سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده که مدت‌ها قبل مقاومت لبنان مواضع و کنش‌گری این سازمان به اصطلاح عربی را همسو با صهیونیست‌ها مطرح کرده بود. حالا که این اتحادیه اقدام به صدور بیانیه و واکنش در قبال جنایات رخداده در سرزمین‌های اشغالی کرده، مشاهده میشود که در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون دستکم ۱۴۰ نفر از جمله ۹ کودک و ۲۲ زن به شهادت رسیده‌اند و این مسئله خود گواهی بر ادعای مقاومت لبنان در خصوص اعراب این اتحادیه است.

در ادامه اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی و همچنین هدف قراردادن زنان و کودکان، صدای رسانه‌های عربی و غربی هم درآمد و در واکنش‌های مستقلی اقدامات تل‌آویو را محکوم کردند.

در همین رابطه در پی اینکه ارتش رژیم صهیونیستی برج الجلاء، محل استقرار شماری از شبکه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی و داخلی در نوار غزه را طی حمله‌ای موشکی ویران کرد، شبکه الجزیره واکنش نشان داد و گفت: «کاری که اسرائیل انجام داده، یک اقدام وحشیانه است که جان خبرنگاران‌مان را تهدید کرد و از افشای واقعیت توسط آنها ممانعت می‌کند».

علاوه بر این گری پرویت، رئیس خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در اظهاراتی با اشاره به نبود هیچ محدودیت و خط قرمزی در عملیاتهای اسرائیل علیه غزه و ساختمان این خبرگزاری تاکید کرد که در مقابل حمله اسرائیل «شوکه» و «وحشت‌زده» شده‌ایم.

از سوی دیگر کاخ سفید نیز در واکنش به این قبیل اقدامات وحشیانه از سوی نظامیان صهیونیست گفت: «مستقیماً موضوع مسئولیت بزرگ در اطمینان از امنیت و جان خبرنگاران و رسانه‌های مستقل را به اسرائیل اعلام کردیم».

حوادث اینچنینی از سوی اسرائیل نه تنها برای اولین بار نبوده، بلکه به اعتقاد برخی تحلیلگران مسائل فلسطین، عملکرد ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن برج رسانه‌ای در غزه از یک سو بیانگر وحشت این رژیم از افشای حقایق و از سوی دیگر حاکی از نبود هیچ محدودیت و خط قرمزی در برخورد با غیرنظامیان است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 15807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =