۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 1572

آخرین اخبار انتخابات آمریکا

استعفای مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا

ویلیام بار به دادستان های فدرال اجازه داده درباره صحت انتخابات تحقیق کنند
استعفای مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا

در پی عدم پذیرش شکست در انتخابات توسط ترامپ،‌ حالا ماجرای انتخابات آمریکا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. وزیر دادگستری وارد عمل شده و دستور داده به ادعاهای ترامپ رسیدگی شود که این عمل باعث استعفای مسوول نظارت وزارت دادگستری آمریکا بر انتخابات شده است. از طرف دیگر بایدن نپذیرفتن شکست توسط ترامپ را شرم آور خوانده و ظاهرا قرار نیست قطار این انتخابات به این زودی‌‎ به مقصد برسد.

به گزارش آتیه آنلاین، دستور ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا، به دادستان‌های فدرال برای تحقیق درباره اتهامات مربوط به تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری، استعفای مسوول نظارت بر این تحقیقات را به همراه داشته است. ریچارد پیلگر که مسوول نظارت وزارت دادگستری آمریکا بر انتخابات است، در نامه ای به کارکنان این وزارتخانه از استعفای خود خبر داده و گفته با اطلاع از سیاست جدید و تبعات آن از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. آقای پیلگر در ده سال گذشته رییس دایره تخلفات انتخاباتی در وزارت دادگستری آمریکا بوده است. این در حالی است که در آمریکا، تحقیق درباره صحت انتخابات بر عهده ایالت‌هاست،‌ اما ترامپ با این دستور پای دادستانی کل (که البته از مقامات منصوب خود اوست) را هم به میان کشیده است. البته به گفته وزیر دادگستری آمریکا، درست است که ایالت‌ها عهده‌دار مسوولیت تحقیق درباره صحت انتخابات هستند، ولی وزارت دادگستری مسوول ابراز اطمینان از برگزاری انتخابات فدرال به نحوی است که اعتماد کامل مردم را به روند رای‌گیری جلب کند.

ویلیام بار که منصوب ترامپ به عنوان وزیر دادگستری است،‌ دستور رسیدگی به ادعاهای او را صادر کرده است

همزمان واشنگتن پست گفته ادعاهای یک کارمند اداره پست در پنسیلوانیا که برخی جمهوری‌خواهان صحبت‌های او را شاهدی بالقوه از نقض گسترده مقررات رای‌گیری ذکر کرده بودند، اکنون در گفتگو با بازرسان سازمان پست آمریکا گفته که ادعای او ساختگی بوده است. این روزنامه مطلب را به نقل از بیانیه کمیته نظارتی مجلس نمایندگان مطرح کرد. بنابراین گزارش ریچارد هاپکینز ادعا کرده که یک مدیر اداره پست در شهر ایری در پنسیلوانیا به کارمندان دستور داده بود که تاریخ بعضی از برگه‌های رای که پس از روز انتخابات پست شده بود را به پیش از انتخابات تغییر دهند. لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌خواه در نامه ای به وزارت دادگستری این ادعاها را تکرار کرده و خواستار بررسی آن شده بود. البته این قبل از دستور ویلیام بار برای تحقیق درباره ادعاهای تقلب بود.

حتی با وجود اعلام پیروزی ترامپ در کارولینای شمالی هنوز نقشه گوگل در این انتخابات تغییر نکرده است

ترامپ شکست را بپذیرد

جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا، می‌گوید به رغم سخنان دونالد ترامپ درباره وقوع تقلب در انتخابات، هیچ مانعی در برابر انتقال قدرت در این کشور وجود ندارد. او که سه شنبه در ایالت دلاور صحبت می کرد، تاکید کرد که تیم انتقالی او فعالیت هایش را آغاز کرده است. بایدن خودداری دونالد ترامپ از پذیرش شکست را شرم آور توصیف کرد و آن را برای میراث سیاسی آقای ترامپ خوب ندانست. او اضافه کرد فکر می‌کند بیشتر کسانی که به رئیس‌جمهور رای داده‌اند خواهان اتحاد کشور هستند.

این روزها توجهات به سمت امیلی مورفی، مدیر آژانس خدمات عمومی است. بسیاری این انتظار را دارند تا وی که از سوی ترامپ برای این سمت انتخاب شده، جو بایدن را که به عنوان رئیس جمهور منتخب به رسمیت شناخته و اقدام به پرداخت کمک‌های مالی به تیم انتقال قدرت بایدن کند. اما پس از گذشت نزدیک به ۲ روز از اعلام نتایج انتخابات، مورفی هنوز این سند را بررسی و امضا نکرده است. البته ستاد بایدن گفته به منابع مالی این سازمان نیاز ندارد.

در سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره انتقال قدرت از آمادگی وزارت خانه اش برای انتقال آرام قدرت به دولت دوم ترامپ صحبت کرد! البته مشخص نیست منظور او از انتقال قدرت از دولت اول به دولت دوم چیست؟ این در حالی هست که بسیاری از رهبران جهان جز چین و روسیه نتیجه انتخابات را به آقای بایدن تبریک گفتند. روابط آمریکا و اروپا در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ پرتنش بود. او با اعمال تعرفه بر صادرات اروپا و خروج از پیمان اقلیمی پاریس و توافق اتمی ایران، برجام، باعث شگفتی اروپایی ها شد.

ترامپ همچنان بر طبل تقلب می‌کوبد

در ادامه ادعاهای بدون سند ترامپ و همراهانش،‌ او گفته امشب اسناد تقلب در شبکه فاکس‌نیوز افشا خواهد شد. این در حالی است که به گزارش هیل، استیو سایمون، وزیر امور داخلی ایالت مینه سوتا به این نشریه گفت، "اطلاعی از وقوع یک مورد که طی آن کسی صحبت از شمارش رای نادرست یا نشمردن رای درست کرده باشد، ندارد.

ترامپ همچنان مدعی است که در انتخابات تقلب گسترده رخ داده است

دفتر جاسلین بنسون، وزیر داخله ایالت میشیگان هم به نیویورک تایمز بیان کرد، این ایالت که شاهد شکایت دونالد ترامپ برای ممانعت از شمارش آرای غیابی بوده "سند و مدرکی از وقوع تقلب یا فریبکاری در مهندسی انتخابات ندیده است. این دفتر اظهار کرد: چیزی که ما دیده‌ایم این بود که این انتخابات آرام، شفاف، امن و دقیق بود. میشیگان یکی از ایالتهایی است که کمپین رئیس جمهور آمریکا با روشن شدن برتری جو بایدن، رقیب دموکراتش اقدام به ثبت شکایت علیه نتیجه انتخابات در آن کرد. این شکایت در ایالت میشیگان علاوه بر شکایتهای دیگر در ایالتهایی همچون جورجیا و نوادا رد شد.

در پنسیلوانیا نیز کمپین ترامپ اخیرا شکایتی را علیه وزیر داخله ایالت و هفت ناحیه آن مطرح کرده؛ با این هدف که جلوی تایید نتایج انتخابات در آنها را بعد از اعلام بایدن به عنوان برنده انتخابات بگیرد. دفتر دادستان کل این ایالت نیز با ادعاهای وقوع مشکلات گسترده در روند رای گیری مخالفت کرده است. 

براد رافنسپرجر، وزیر داخله ایالت جورجیا نیز برای این مطلب با نیویورک تایمز مصاحبه کرد. رافنسپرجر اخیرا با درخواستهایی از جانب دیوید پردیو و کلی لوفلر، سناتورهای جمهوریخواه جورجیا برای استعفا به دلیل عملکردش در قبال مدیریت انتخابات مواجه شد. این درخواستها بعد از برتری کم بایدن بر ترامپ در این ایالت که از سال ۱۹۹۲ تا کنون به هیچ رئیس جمهور دموکراتی رای نداده، مطرح شدند.

آخرین نتایج انتخابات

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها بار دیگر توانستند مجلس نمایندگان را به دست بیاورند، اما در سنا با توجه به نتایج فعلی 48 به 46 عقب هستند.

البته هنوز سرنوشت دو کرسی در سنا نامشخص است و اگر دموکرات‌ها بتوانند آن دو کرسی را به دست بیاورند،‌ با توجه به اینکه رئیس سنا معاون رئیس جمهور (احتمالا کاملا هریس) خواهد بود،‌ آن وقت می‌توانند دست بالا را در سنا داشته باشند. دست بالا در سنا نقطه اتکای مهمی است که دموکرات‌ها به دنبال آن هستند. چرا که در صورت به دست گرفتن این نهاد می‌توانند تعداد کرسی‌های دیوان‌عالی را به 15 کرسی برسانند و دو ایالت را به سنای آمریکا اضافه کنند. این تغییرات فقط در شرایطی رخ می‌دهد که دموکرات‌ها بتوانند سنا را به دست بیاورند.

کد خبر: 1572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =