نسیم تغییر در کاراکاس

برگزاری انتخابات محلی و منطقه‌ای ونزوئلا با نظارت بین‌المللی و احتمال مذاکره رهبر اپوزیسیون این کشور با نیکلاس مادورو نشان دهنده وقوع تغییرات شگرف در سرزمین چاوز است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به‌رغم خاموش شدن اعتراض‌ها و تظاهرات در ونزوئلا، همچنان وضعیتی پادرهوا و نابسامان دارد. این کشور آمریکای لاتین که در دوران دولت پیشین آمریکا به رهبری دونالد ترامپ با تنش‌های داخلی و بحران مشروعیت دولت مواجه و طی ماه‌های اخیر اختلاف‌ها با کلمبیا و همچنین پاندمی کرونا و تورم افسارگسیخته هم به این مشکلات اضافه شده بود، اکنون با تحولات جدیدی دست به گریبان است.

انتخابات محلی؛ محکی جدید برای مادورو

ونزوئلا طی ماه‌های آینده شاهد برگزاری انتخابات محلی خواهد بود. انتخاباتی که می‌تواند برای دولت «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچو آزمونی برای تاکید بر اقتدار خود در میان توده‌ها باشد. رئیس شورای انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که این کشور قرار است ۲۱ نوامبر سال جاری میلادی انتخابات منطقه‌ای و محلی برگزار کند. این البته در حالی است که اپوزیسیون خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری نیز شده‌اند.

خبرگزاری رویترز در اینباره گزارش کرده که انتخابات شهرداری‌ها و فرمانداری نخستین انتخاباتی است که توسط شورای انتخابات جدید ونزوئلا که اوایل ماه جاری انتخاب شد، برگزار می‌شود. بنا به قوانین داخلی ونزوئلا، این شورا شامل سه عضو مرتبط با حزب حاکم و دو عضو نزدیک به اپوزیسیون است. شورای قبلی فقط از سوی وفادارن به نیکولاس مادورو تشکیل شده بود. انتصاب اعضای این شورا باعث شد تا سیاستمداران اپوزیسیون نیز برای شرکت در این انتخابات تشویق شوند؛ چون آن‌ها انتخابات پارلمانی چند سال پیش را به خاطر اینکه «آزاد و عادلانه نبود»، بایکوت کردند. «پدرو گالزادیا»، رئیس این شورای جدید انتخاباتی گفت: «این شورا در نتیجه گفت‌وگوی ملی است. با مشارکت فعال و امیدوارکننده در انتخابات است که مردم ونزوئلا خواسته روشن خود را بیان کرده‌اند. تفاوت‌ها و اختلافات ما باید به صورت صلح‌آمیز بر طرف شود».

«جراردو تدینا»، تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین در این زمینه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «به نظر می‌رسد که دولت ونزوئلا و همچنین مخالفان این انتخابات را بدل به محکی برای استقرار ایدئولوژی مدنظر خود کرده‌اند. انتخابات شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها از یک منظر اهمیت بسیار دارد و آن این‌ است که به‌راحتی می‌توان در آن دید که هر یک از طرف‌های درگیر در سیاست داخلی این کشور چه جایگاهی در میان توده مردم دارند. مادورو از یک سو با بهره‌گیری از میراث هوگو چاوز معتقد است که همانند گذشته مردم پشت‌سر او قرار دارند. از سوی دیگر باید در نظر گرفت که وضعیت اقتصادی در ونزوئلا بسیار اسف‌بار بوده و مخالفان با بهره‌گیری از همین امر و همچنین وضعیت سیاسی در این کشور معتقدند که می‌توانند ورق را به سمت خود بازگردانند. در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که این انتخابات بدل به دوئلی سیاسی میان دولت و مخالفان شود».

این در حالی است که تورم افسارگسیخته در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. در ماه جاری میلادی، دولت ونزوئلا اعلام کرد که حداقل حقوق ماهانه در این کشور را نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش می‌دهد. تصمیم دولت نیکلاس مادورو برای افزایش حداقل حقوق به «هفت میلیون بولیوار» در ماه در حالی اتخاذ شد که همچنان به دلیل تورم افسارگسیخته امکان خرید یک کیلوگرم گوشت با این رقم وجود ندارد. هفت میلیون بولیوار معادل تنها دو دلار و پنجاه سنت است. «ادواردو پینیاتا»، وزیر کار ونزوئلا در تجمع هواداران دولت این کشور که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد همچنین از اختصاص «سه میلیون بولیوار» کالابرگ به آن دسته از شهروندان خبر داد که درآمد ماهانه آن‌ها کمتر از ۱۰ میلیون بولیوار است.

اقتصاد ونزوئلا از هشت سال پیش تاکنون در وضعیت رکود به سر می‌برد. این کشور آمریکای لاتین همچنین از چهار سال پیش تاکنون با ابرتورم دست و پنجه نرم می‌کند. نرخ تورم در ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ به ۳۰۰۰ درصد رسید و به نظر می‌رسد که این وضعیت می‌تواند میدان مناسبی برای مبارزه در سطح انتخابات محلی باشد. ضمن این‌که باید در نظر گرفت نبود زیرساخت‌های مناسب در این کشور و وضعیت نابسامان سرویس خدمات شهری و عمومی از دیگر مسائلی است که می‌تواند در انتخابات پیش رو تعیین‌کننده باشد.

دوئل سیاسی

تمامی این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که ونزوئلا شاهد درگیری‌های سیاسی گسترده است. «خوآن گوایدو» رهبر مخالفان دولت و رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا روز سه‌شنبه پیشنهاد یک روند مذاکره با ‌نیکلاس مادورو با مشارکت قدرت‌های بین‌المللی برای دستیابی به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و متوقف کردن بحران سیاسی در این کشور را داد. مذاکره با مادورو که گوایدو همیشه با آن مخالفت می‌کرد بخشی از ابتکاری به نام «توافق‌نامه نجات ملی» است و علاوه بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری‌ و پارلمانی‌، انتخابات منطقه‌ای و شهرداری‌ها با نظارت و پشتیبانی بین‌المللی برگزار خواهد شد.

گوایدو که در صفحه توئیتر خود تاکید کرده ونزوئلا بدترین بحران تاریخ خود را تجربه می‌کند، افزود که وی در این زمینه با آمریکا و جامعه بین‌الملل گفت‌وگو کرده و آن‌ها نیز از یک روند مذاکرات جامع که به یک راه‌حل دست یابد، حمایت می‌کنند. رهبر اپوزیسیون ونزوئلا همچنین در راستای این طرح، پیشنهاد لغو مرحله به مرحله تحریم‌های واشنگتن علیه این کشور را به عنوان مشوقی برای مادورو به منظور برنامه‌ریزی برای انتخاباتی آزاد و عادلانه با احزاب مخالف مطرح کرده است.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که آماده است تا در چارچوب میانجی‌گری بین‌المللی، با خوان گوآیدو گفت‌وگو کند. به گزارش نشریه لوفیگارو، مادورو در این مصاحبه خاطرنشان کرد: «اکنون گوایدو می‌خواهد با من بنشیند و گفت‌وگو کند. من موافقم که این جلسه با کمک اتحادیه اروپا، دولت نروژ (که در این مساله فعال است) و گروه تماس هر وقت، هرجا و هرگونه که آن‌ها می‌خواهند، برگزار شود». مذاکرات بین دولت نیکولاس مادورو و اپوزیسیون از اوت ۲۰۱۹ متوقف شده است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین بیان کرد: «من آماده ملاقات با همه مخالفان هستم تا ببینم نتیجه آن چه خواهد شد. آیا این گفت‌وگو نتیجه خوبی خواهد داشت و آیا آن‌ها راه جنگ، تهاجم، حملات و کودتا را رها می‌کنند و در مسیر انتخابات قرار می‌گیرند؟». نیکولاس مادورو که روز قبل از مصاحبه، گوایدو را «یک احمق بزرگ» خطاب کرده بود، یک بار دیگر خود را سخت‌گیر نشان داد و گفت: «تمام شد گوایدو، دوره ریاست جمهوری تو تمام شد. تو یک رهبر مخالف کوچک هستی. اکنون خواهی توانست با مادورو صحبت کنی». ‌

به نظر می‌رسد که باید منتظر تحولات بیشتری در زادگاه مکتب چاویسم بود. از قرار معلوم، ونزوئلا در حال ورود به نقطه عطفی مهم است که در صورت بهره‌گیری از آن می‌تواند ثمرات بسیاری برای مردم این کشور به بار بیاورد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 15686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =