۵۵ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار دارند

استان هرمزگان دارای ۳۲۲ هزار و ۱۱۴ نفر بیمه شده اصلی تامین اجتماعی و تعداد ۵۶۲ هزار و ۶۰۸ نفر بیمه شده تبعی است که بیمه‌شدگان اصلی تحت پوشش استان نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

جمعیت تحت پوشش سازمان در استان هرمزگان مجموع بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی است که برابر با  ۹۷۶ هزار و ۵۶۰ نفر است که این تعداد نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۰.۶ درصد افزایش داشته است و از طرفی سازمان تامین اجتماعی ۵۵ درصد از جمعیت استان هرمزگان را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است.

این اطلاعات آماری بخشی از گفت‌وگوی اختصاصی با عباس اکبری سرپرست اداره کل تامین اجتماعی استان هرمزگان است که در ادامه مشروح کامل آن می‌آید.

- آمار مستمری‌بگیران استان به تفکیک اصلی و تبعی و مقایسه با مدت مشابه در سال قبل را مطرح کنید؟

تعداد مستمری بگیران اصلی ۵۲، ۶۳۰ نفر است که نسبه به مرداد ۱۳۹۸، ۸% افزایش داشته است. همچنین ۳۹، ۲۰۸ نفر مستمری بگیر تبعی تحت پوشش سازمان قرار دارند.

مستمری بگیر اصلی

مستمری بگیر تبعی

جمع مستمری بگیران  اصلی و تبعی

۵۲.۶۳۰

۳۹.۲۰۸

۹۱.۸۳۸

- وضعیت تعداد شعب اصلی به تفکیک نوع شعب، اصلی، اقماری چگونه است؟

اداره کل تامین اجتماعی استان هرمزگان با ۳۷ واحد اجرایی فعال متشکل از ۱۷ شعبه اصلی، ۱۳ شعبه اقماری و ۷ کارگزاری خدمت رسان مردم شریف استان است.

ممتاز

تیب۱

تیپ۲

تیپ۳

تیپ۴

تیپ۵

اقماری

کارگزاری

مجموع

۳

۱

۲

۳

۶

۲

۱۳

۷

۳۷

یک بندرعباس دو بندرعباس

کیش

بندر شهید رجائی

سه بندرعباس

قشم

بندرلنگه

میناب

رودان

بندرجاسک

بستک

پارسیان

بندر خمیر

حاجی آباد

لاوان

ابوموسی

سیریک

فین

چارک

کنگ

جناح

کوهستک

لیردف

کهورستان

طبل

بستانو

بشاگرد

فارغان

هرمز

زیارتعلی

بندرعباس۳کارگزاری

کیش ۱کارگزاری

بندرلنگه ۱کارگزاری

میناب ۱کارگزاری

قشم ۱کارگزاری

- ضریب پشتیبانی (نسبت تعداد بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران) در استان/ شهرستان  به چه میزان است؟

ضریب پشتبانی در استان برابر با ۹.۱ است به عبارت دیگر ۹ نفر بیمه شده اصلی پشتیبان یک پرونده مستمری در استان هستند.

بیشترین نسبت پشیبانی در بین شهرستان های استان مربوط به شهرستان بندرلنگه متشکل از شهرهای بندرلنگه، لاوان و کیش با نسبت ۱۷.۸ و کمترین نسبت پشتیبانی مربوط به شهرستان رودان با نسبت ۴.۰  است.

- بدهی معوقه کارگاه‌ها از بابت حق‌بیمه چقدر است؟ بدهی جاری چقدر است؟ در آخرین طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای، استقبال کارفرمایان چگونه بود؟

بر اساس آخرین صورتحساب صادره برای کارفرمایان که لغایت پایان سال ۱۳۹۸ می باشد حدود مبلغ  ۴۲۴/۵میلیارد ریال بدهی برآوردی، حدود ۰۴۳/۱۲ میلیارد ریال بدهی قطعی و در مجموع ۴۶۷/۱۷ میلیارد ریال کل مطالبات این اداره کل میباشد.

طرح بخشودگی جرائم که در سال گذشته اجرا شد متاسفانه دارای محدودیت ها و شرایطی بود که منجر به طولانی شدن و پیچیده شدن فرایند می شد و موفقیت چشم گیری در وصول منابع معوقه و جلب رضایت کارفرمایان حاصل نکرد. در صورتیکه  طرح های بخشودگی جرائم ساده ، شفاف و فراگیر تر باشند کارآیی بیشتری خواهند داشت.

- چه تعداد کارگزاری در استان /شهرستان وجود دارد؟ به‌طور متوسط این کارگزاری‌ها چه میزان از حجم کارهای شعب کم کرده‌اند؟

در حال حاضر ۷ کارگزاری در سطح استان فعال هستند. ۳ کارگزاری در مرکز استان و ۴ کارگزاری در شهرستان های بندر لنگه، میناب، قشم و کیش فعالیت دارند.

ضمناً ۱۳ شعبه اقماری نیز در سطح استان فعال هستند که عبارتند از فین، چارک، کنگ، جناح، کوهستک، لیردف، کهورستان، طبل، بستانو، بشاگرد، فارغان، هرمز  و زیارتعلی.

در مجموع ۲۳ فرایند به کارگزاری ها واگذارشده است.

ردیف

خدمات برون سپاری و واگذار شده

ردیف

خدمات برون سپاری و واگذار شده

۱

دریافت لیست حق بیمه

۱۳

پرداخت کمک هزینه ایام بارداری

۲

صدور برگه پرداخت حق بیمه

۱۴

پرداخت کمک هزینه کفن و دفن

۳

تعویض، صدور و چاپ دفترچه های درمانی

۱۵

نامنویسی افراد تبعی و تخصیص SSN

۴

بررسی وضعیت اشتغال مقرری بگیران بیکاری

۱۶

نامنویسی بیمه شدگان اصلی و تخصیص SSN

۵

بررسی وضعیت اشتغال کارگران ساختمانی

۱۷

تشکیل پرونده مطالباتی کارگاهی

۶

پیگیری و وصول ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی

۱۸

امور مربوط به پذیرش استاد خسارات متفرقه

۷

پلاک برداری و شناسایی کارگاه های جدید

۱۹

امور مربوط به پذیرش اسناد مراکز طرف قرارداد

۸

ابلاغ برگه های مطالباتی سازمان

۲۰

بازرسی از دفاتر قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی

۹

ارسال مراسلات و کلیه مکاتبات اداری

۲۱

انجام امور مرتبط با بیمه رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری

۱۰

بازاریابی و برقراری بیمه اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد

۲۲

اخذ پرینت سوابق بیمه شدگان

۱۱

پرداخت کمک هزینه ازدواج

۲۳

اخذ پرینت فیش حقوقی مستمری بگیران

۱۲

پرداخت کمک هزینه پروتز و اروتز

طی یکساله ۱۳۹۸ تعداد ۸۲۶.۶۶۷ مورد خدمت توسط کارگزاری ها فقط بابت خدمات مندرج در ردیف های ۱ الی ۱۷ جدول فوق انجام شده  دو خدمت مندرج در ردیف ۲۲ و ۲۳ از پر مراجعه ترین خدمات است با توجه به اینکه مشمول پرداخت کارمزد کارگزاری ها نیستند آمار دقیق آنها موجود نیست  و دو خدمت مندرج در ردیف های ۱۸و۱۹ هم در حوزه مدیریت درمان استان است.

آنچه مسلم است کارگزاری ها  سالانه بیش از یک میلیون خدمت به  مخاطبان سازمان اعم از بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان ارائه می دهند. بطور کلی کارگزاری ها حدود ۶۰درصد از مراجعات به شعب را کاهش داده اند.  

در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹  حدود۱۵۹ هزارخدمت توسط کارگزاری ها به انجام رسیده  است.

- برای دریافت بدهی معوق از کارفرمایان چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

با توجه به شیوع بیماری کرونا، افزایش تحریمها که منجر به کاهش فعالیت های اقتصادی، تجاری، گردشگری، حمل و نقل و... شده است و بسیاری از کارگاه ها در معرض آسیب و تعطیلی قرار گرفته اند سعی شده با کارگاه های بحران زده و مسئله دار با ملاحظه رفتار شود. علی رغم تسهیلاتی که برای کارفرمایان و بیمه شدگان در دو ماهه اول سال ایجاد شده بود این اداره کل موفق به وصول ۹۳درصد نرم مصوب شش ماهه اول سال شده که پیش بینی می شود ظرف  دو ماهه آینده نرم مصوب محقق شود.

در نیمه دوم سال با تغییراتی که در ساختار و عملکرد کمیته وصول مطالبات استان در حال انجام است و استفاده از همفکری و مشارکت کارکنان همه واحدها اقدامات موثری در وصول مطالبات معوق انجام خواهد شد.

- مهم ترین درخواست‌های بیمه‌شدگان و بازنشستگان و کارفرمایان استان چیست؟

درخواست های بیمه شدگان

 توسعه خدمات غیر حضوری و افزایش سرعت و کیفیت خدمات

افزایش مبلغ تعهدات از قبیل پروتز اروتز

 تسهیلاتی برای جذب و تحت پوشش قرار دادن اقشاری بیشتری از مردم. بسیاری از مردم بعلت مبلغ بالای حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری توانایی تحت پوشش قرار گرفتن را ندارند و مایلند به هر نحو ممکن تسهیلاتی جهت بیمه شدن به آنها تعلق بگیرد.

مطالبه مستمری بگیران

 پرداخت به موقع مستمری و مزایا.

 ارائه تسهیلات مالی بیشتر از قبیل انواع وام.

 ارائه امکانات بیشتر از نظر درمانی.

 افزایش مجدد مبلغ مستمریها.

 امکان تقسیط مبلغ مابه التفاوت کسری سوابق تا ۱۰سال جهت متقاضیان بازنشستگی با سوابق کمتر از ۱۰سال وسن ۶۰(مردان) و ۵۵ (زنان) سال.

درخواست های کارفرمایان

 سرعت در ارائه خدمات.

بخشودگی جرائم.

 ایجاد تسهیلات جهت تقسیط بدهی ها

- نقاط قوت و نقاط ضعف کار سازمان در این استان را چه می‌دانید؟

نقاط قوت

۱) نیروی انسانی جوان،   تحصلکرده، متخصص و متعهد به سازمان.

۲) وجود حس همدلی و همکاری بین کارکنان استان.

۳) وجود ۱۷ شعبه، ۷ کارگزاری و ۱۳ شعبه اقماری در استان و وجود بستر مناسب برای اجرای برنامه ها ی توسعه بیمه ای، جذب منابع و خدمت رسانی.

۴) کسب مقام دستگاه برتر استانی در زمینه حقوق شهروندی طی سه سال پیاپی  .

۵) موفقیت سالانه در جشنواره شهید رجائی استان.

کسب رتبه برتر در شاخص های عمومی  جشنواره  سال ۱۳۹۸بابت عملکرد سال ۱۳۹۷.

 کسب رتبه برتر در  شاخص های اختصاصی جشنواره  سال ۱۳۹۹بابت عملکرد سال ۱۳۹۸.

نقاط  ضعف

۱)       کسری وصولی و انباشت مطالبات.

۲)       کاهش  بیمه شدگان اصلی.

۳)       لزوم مدیریت و اصلاح فرایندها و افزایش کیفیت و سرعت خدمات.

- در کدام بخش از خدمات با چالش مواجه هستید؟ و چه راه‌هایی برای خروج از این چالش‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

۱) انباشت مطالبات.

راه حل پیش رو :

 ایجاد اصلاح در ساختار و کارکرد کمیته وصول مطالبات استان.

۲) سیر نزولی آمار بیمه شدگان.

راه حل پیش رو :

بهره گیری بیشتر از پتانسیل کارگزاری ها جهت بازاریابی بیمه مشاغل آزاد و اختیاری.

 ایجاد کمیته توسعه بیمه ای استان جهت همفکری، مساله یابی و انجام اقدامات لازم در این خصوص.

۳) توجه به نگه داشت، انگیزش، آموزش و بهره وری منابع انسانی.

راه حل پیش رو :

 توانمندسازی نیروی انسانی

 ایجاد انگیزش بین  کارکنان و جلب مشارکت آنها

افزایش رضایت کارکنان از نحوه تقسیم امکانات رفاهی  با جلب مشارکت آنها در تصمیم گیری ها.

۴) عدم پیشرفت طرح خدمات غیر حضوری بصورت مطلوب

راه حل پیش رو :

اعزام  مسوولان crm  شعب و حتی در صورت لزوم روسای شعب و روسای ادارات به کارگاه های بزرگ،   تشکل های کارگری و کانون های بازنشستگی برای معرفی  و آموزش عملی استفاده از خدمات غیر حضوری به بیمه شدگان.

 ایجاد ایستگاه های معرفی و آموزش خدمات غیر حضوری در شعب توسط رابطان crm.

بررسی سریع و به موقع درخواست های رسیده از سامانه خدمات غیر حضوری.

- در راستای افزایش خدمات الکترونیک چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ اکنون کدام بخش از خدمات بیمه‌ای استان به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از فن‌آوری‌های نوین ارائه می‌شود؟

از فروردین ماه سال قبل با شروع طرح دکتر نور بخش تبلیغات و اطلاع رسانی در خصوص خدمات غیر حضوری به عنوان یکی از اولویت های کاری این اداره کل محسوب شد و در ابتدای طرح روزانه با حضور کارشناسان ستاد استان و یک یا دو شعبه تله کنفرانس برگزار می شد کمیته راهبری خدمات غیر حضوری در استان تشکیل و نسبت به رصد آمار شعب اقدام شد. با شیوع بیماری کرونا ضرورت استفاده از خدمات غیر حضوری به طور جدی تری دنبال شد و اطلاع رسانی و تبلیغات وسیع تری صورت پذیرفت، نکته مهم در خدمات غیر حضوری ارائه خدمات با کیفیت و سرعت بیشتر به مخاطبان است و صرف افزایش نسبت خدمات الکترونیک به کل خدمات بیانگر موفقیت در این زمینه نیست، بنابراین عدم ارائه خدمات حضوری به مراجعان و هدایت آنها به کافی نت ها و طولانی تر شدن فرایندها فقط موجب ایجاد نارضایتی و فاصله گرفتن از هدف واقعی طرح مرحوم دکتر نور بخش خواهد بود بنابر این رویکرد این اداره کل هدایت مراجعان حضوری به دریافت الکترونیک خدمات بوده و به شعب تاکید شد ملزم به ارائه خدمات به مراجعین حضوری باشند ضمناً می بایست به مراجعان آموزش لازم جهت ثبت نام و استفاده از سامانه خدمات غیر حضوری را به مراجعین ارائه کنند تا مخاطبان از مراجعات حضوری بعدی خودداری کنند و از طریق سامانه مذکور خدمات خود را به صورت غیر حضوری دریافت کنند.

-چه اقداماتی در جهت اطلاع رسانی و آموزش خدمات سازمان به مخاطبان صورت گرفته است؟

· آموزش مراجعان با استفاده از دو مانیتور و در برخی از شعب با نصب یک مانتیور در مقابل کانتر میز خدمت نحوه ثبت نام و استفاده از سامانه خدمات غیر حضوری به مراجعین آموزش داده می شود.

· مکاتبه با کارگاه های بزرگ

· اعزام تیم مشاوره به کارگاه های بزرگ

· طراحی و نصب بنر و بروشور

-چالش های موجود در راه توسعه خدمات غیر حضوری را در چه می بینید؟

· عدم اطلاع کامل برخی از مخاطبان.

· عدم توانایی استفاده از خدمات غیر حضوری توسط  برخی از مستمری بگیران و بیمه شدگان سالمند به واسطه  دارا نبودن گوشی هوشمند و عدم آشنایی با روش استفاده از این امکانات.

· برخی از خدمات غیر حضوری در واقع نیمه حضوری هستند و از پس  جلب رضایت مخاطبان بر نخواهند آمد.

-پیشنهاد شما در جهت کیفی سازی خدمات غیر حضوری چیست؟

· خدمات به معنی واقعی کلمه می بایست غیر حضوری باشند در حال حاضر بیمه شدگان برای دریافت  برخی خدمات  پس از ثبت درخواست و بارگذاری مدارک می بایست  به شعب  مراجعه حضوری داشته و اصل مدارک را ارایه کنند یا ...  با این وضعیت قطعا نمی توان در جلب رضایت مخاطبان و الکترونیکی نمودن خدمات خود را سازمان موفقی بدانیم. لازم است سازمان با سرعت بیشتری به سمت هوشمند نمودن گام بردارد به عنوان مثال با ایجاد دسترسی خودکار به اطلاعات پایگاه های اطلاعاتی مهم کشور از قبیل ثبت احوال می بایست خدمات و فرایندهایی از قبیل ارایه کمک هزینه ازدواج، کفن و دفن، بیکاری، غرامت دستمزد، کنترل افراد تبعی مستمری بگیران و ... به صورت خودکار و بدون اخذ مدارک صورت پذیرد.

· تبلیغات و اطلاع رسانی وسیع و متمرکز از طرف سازمان .

مسلماً استانها نمی توانند بیش از حدی که توسط سازمان برای ارائه خدمات غیر حضوری بسترسازی شده نسبت به ارائه خدمات غیر حضوری اقدام کنند. خوشبختانه بستر فعلی پر مراجعه ترین خدمات سازمان از قبیل دریافت لیست، صدور برگ پرداخت، ابلاغ، تامین اعتباردفاتر، اعلام سابقه به بیمه شدگان و موسسات و ... را پوشش میدهد. بر اساس آمار از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۹۲ درصد از لیستهای دریافتی بصورت الکترونیک دریافت شده اند  همچنین بیش از ۹۲درصد از برگ پرداختها نیر بصورت الکترونیک صادر شده و حدود ۶۰درصد از ابلاغها بصورت الکترونیک انجام شدند. تامین اعتبار دفاتر درمانی، اعلام سابقه به اشخاص و موسسات و پرینت حکم و  فیش مستمری بگیران نیز از   عمده خدمات پر مخاطبی می باشند که بصورت کامل غیر حضوری ارائه می شوند.

- وضعیت پوشش بیمه‌ای در استان چگونه است؟ چه راهکارهایی برای گسترش چتر حمایتی سازمان در استان دارید؟

در حال حاضر ۵۵% جمعیت استان تحت پوشش بیمه ای این سازمان قراردارند. در پایان سال ۱۳۹۸ معادل ۵۵.۷% از جمعیت استان تحت پوشش بوده اند. که متاسفانه مقداری کاهش مشاهده میشود این شاخص طی سه ساله گذشته بطور متوسط ۲.۳% افزایش سالانه داشته یعنی رشد جمعیت تحت پوشش در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل ۲.۴% در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل ۲% و در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل ۲.۵% بوده است.

در پایان مرداد ماه این شاخص نسبت به ابتدای سال ۱.۲% کاهش نشان می دهد البته این کاهش که بعلت شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن رخ داده در حال جبران می باشد. این کاهش در پایان خرداد ماه ۱.۷% بوده است پیش بینی میشود تا پایان سال این رقم مجدداً به حالت مثبت و افزایشی تبدیل شود.

مسلماً پس از پایان رکود فعلی در اقتصاد شرایط برای اشتغال افراد و جذب بیمه شده مناسب تر خواهد شد. توسعه بیمه های مشاغل آزاد و اختیاری بستر مناسبی برای افزایش چتر حمایتی سازمان می باشد و با تسهیلات بیشتر برای مردم می توان این زمینه را مهیاتر نمود مثل ارائه مدل هایی از قرارداد با مبالغی کمتر از حداقل دستمزد و با تعهدات کمتر برای خرده مشاغل.

گزارش از: مهین داوری.

کد خبر: 1560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =