اصرار بر اشغالگری

ورود نزاع میان فلسطینی‌ها و رژیک صهیونیستی به فاز نظامی و تبادل راکت‌ها و موشک‌ها نشان از عزم تل‌آویو برای ثبت جنایات جدید دارد اما بی‌دولتی در اسرائیل موضوعی است که از این روند تاثیر خواهد پذیرفت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بحران داخلی در تل‌آویو باعث شد که راستگراها و طیف رادیکال در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی اقدامات اشغالگرانه خود را باز هم با درون‌مایه جنایت در دستور کار قرار دهند. محله شیخ الجراح این روزها در بخش شرقی قدس سرآغاز بروز تنش و در آخر درگیری سخت میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها است. یک واقعیت ساده درباره محله شیخ جراح در قدس اشغالی این است که ساکنان این محله در معرض طرح شکنجه شهرک‌نشین‌ها با پشتیبانی پلیس و شهرداری قدس اشغالی هستند که حزب راستگرای لیکود، تل‌آویو و دستگاه قضایی بر آن کنترل دارند.

بحران مالکیت

در همین راستا روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با انتشار گزارشی در این رابطه مدعی شد، رسانه‌های رژیم صهیونیستی این موضوع را یک اختلاف حقوقی و قانونی بر سر مالکیت ساختمان‌هایی می‌دانند که یهودیانِ مدعی مالکیت آنها، خواستار بازپس‌گیری‌شان از فلسطینی‌های ساکن آن هستند و اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، حامیان شهرک‌سازی‌ها نیز از جنجال و تنش روبه‌فزونی و ورود گروه‌های خارج از این اختلاف مالکیتی شگفت‌زده می‌شوند؛ در حالی که جای رسیدگی به این اختلاف، سالن‌های دادگاه است و نه صحن‌های مسجد الاقصی!

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که دوره فعالیتش رو به پایان است، بر حق این رژیم برای ساخت‌وساز در پایتختش همانند تمامی کشورهای جهان تاکید کرد اما نه قدس، نه رژیم صهیونیستی و نه فلسطینی‌ها همانند هیچ یک از کشورهای جهان نیستند. به این شکل که شهرک‌نشین‌ها می‌توانند برای بازپس‌گیری زمینی که مدعی هستند پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ خریداری کرده‌اند، شکایت کنند اما ساکنان شهر قدس اجازه ندارند در مورد اراضی‌شان در قدس غربی که در سال ۱۹۴۸ از آنها اخراج شده و برای اسکان در شرق این شهر کوچانده شدند، شکایات مشابهی داشته باشند.

بنابراین، اختلاف میان شهرک‌نشین‌ها و ساکنان قدس، جایگاه حقوقی آنها در برابر دستگاه قضایی است؛ دستگاهی که جانبدار طرفی است که قوانین برای حمایت از او و توسعه مالکیتش و بیرون راندن دشمنش تدوین می‌شوند و در عین حال رقیبش نیز به پیشنهادهای مالی فریبنده برای ابقای خود اهمیتی نمی‌دهد. این تقابل از ابتدا ناعادلانه بوده است، در واقع یک قانون واحد به دو شکل متفاوت در مورد دو وضعیت مختلف اجرا می‌شود؛ زیرا یکی از این دو طرف به یک قومیت، دین و نژاد تعلق دارد. به کلامی دیگر، قوانین اسرائیلی با تعریف اولیه تبعیض نژادی مطابقت دارند و اگر هر پارلمانی در جهان چنین قانونی را تصویب کرده بود، به عنوان رسوایی و ننگی برای عدم رعایت برابری میان دو شاکی که جزء اساس و بدیهیات فعالیت حقوقی است، شناخته می‌شد.

اما ماجرا به همین جا ختم نگردید و ادامه کنشگری سخت صهیونیست‌ها به علاوه هتک حرمت به مسجد الاقصی باعث واکنش فلسطینیان شد. سخنگوی گردان‌های القدس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، نیروهای این گردان موفق شدند در ادامه واکنش به حملات اسرائیل، با شلیک موشک یک انبار سوخت تاسیسات استراتژیک انرژی رژیم صهیونیستی را در عسقلان هدف قرار دهند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی و دیگر رسانه‌های این رژیم نیز روز گذشته گزارش دادند، تعداد تلفات بزرگترین حمله موشکی گردان‌های القدس و القسام به عسقلان و اسدود به دو کشته و بیش از ۶۰ زخمی افزایش یافت. از آن سو، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر موج تازه‌ حملات به اهداف غیرنظامی در غزه را از سرگرفتند.

بر همین اساس سایت شبکه خبری الجزیره با تهیه گزارشی در خصوص عملیات‌های موفق گردان‌های مقاومت فلسطینی نوشت: «گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی، انبار سوخت در یک تاسیسات راهبردی انرژی در جنوب عسقلان را با موشک‌های سنگین به صورت دقیق هدف گرفتند».

آنچه در گزارش الجزیره آمده از سوی سایت خبری والا در تل‌آویو نیز مورد تایید قرار گرفت و خبرنگار این رسانه با تاکید بر موفق بودن عملیات جهاد اسلامی اذعان داشت که یک موشک به انبار سوخت در تاسیسات استراتژیک و راهبردی انرژی در جنوب عسقلان اصابت کرد که منجر به حریق گسترده شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع عبری، از ابتدای درگیری‌ها از روز دوشنبه تاکنون ۶۰۰ موشک تاکنون به سمت شهرهای رژیم صهیونیستی شلیک شده‌اند. این در حالی است که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «ارتش، سلسله حملات گسترده به غزه را امروز مجدداً آغاز کرد و این حملات در ساعات آینده ادامه خواهند داشت. در این راستا جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز سلسله حملاتی را به مناطق مختلف غزه داشتند که شامل غیرنظامیان، مدرسه و یک کارخانه پلاستیک‌سازی بود».

آغاز یورش هوایی

در این میان جنگنده‌های این رژیم ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) با ثبت جنایتی دیگر یک مدرسه وابسته به جمعیت خیریه الصلاح در شهر دیر البلح در مرکز غزه را بمباران کردند که خود گواهی بر جنایات این رژیم در رابطه با هدف قراردادن زنان و کودکان است.

این در حالی است که  وزارت بهداشت فلسطین از افزایش شهدای غزه به ۲۸ تن از جمله ۱۰ کودک و زن و نیز زخمی‌ها به ۱۵۲ تن خبر داد. در حالی‌که طبق گزارش خبرنگار المیادین، آمار اولیه شهدای حمله به منزل الشیخ رضوان در غزه به یک شهید و ۲۵ زخمی رسید.

درگیری‌ها در شرایطی میان اشغالگران صهیونیست و نیروهای مقاومت فلسطینی در جریان است که خبرنگار شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی با اشاره به عدم پیش‌بینی تل‌آویو از سطح واکنش نیروهای مقاومت که باز هم باعث غافلگیری مقامات اسرائیل شد و همچنین درباره وضعیت عسقلان گفت: «وارد عسقلان شدم از وحشت آنچه می‌دیدم گریه‌ام گرفت. باور نمی‌کردم خودروها در آتش می‌سوزند و دود از هر خانه‌ای به هوا بلند شده و شهر عسقلان تبدیل به شهر رعب و وحشت شده است. این وضعیت به معنای غافلگیری و استیصال مقامات تل‌آویو است که در صورت رد صحت چنین ادعایی نباید در عسقلان چنین صحنه‌هایی مشاهده و شهر در آتش می‌سوخت».

با وجود چنین اظهاراتی از سوی خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی، واحد بخش خبر رادیو ارتش این رژیم  مدعی شد، تنها یک موشک به بیمارستان برزیلای در عسقلان اصابت و خساراتی را به آن وارد کرده است.

اما با وجود تضاد آشکار در بخش رسانه‌ای اسرائیل آنچه به عنوان کلیدواژه مشترک در مسایل ارتباط جمعی صهیونیست‌ها مشاهده میشود تاکید بر تداوم صدای آژیرهای خطر در شهرهای عسقلان، زکیم، ایاد مردخای و کرمیا است.

موضوعی که به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل فلسطین حاکی از ناتوانی ارتش صهیونیستی در تقابل جدی با گروه‌های مقاومت فلسطینی است. از سوی دیگر این شرایط به معنای تحمیل و تجربه شکستی دیگر در کارنامه اشغالگران اسرائیلی و مقامات تل‌آویو به شمار می‌آید.

در آخر باید خاطرنشان کرد درگیری و نبرد میان ارتش اسرائیل و مقاومت فلسطین مقیاس کوچکی از بروز شاخص‌های آشکار و عینی در حوزه نبردهای نوین به شمار میرود و این مسئله میتواند آینده اشغالگران را در صورت بروز هرگونه تنش و درگیری با نیروهای مقاومت در خاورمیانه ترسیم کند. مسئله‌ای که مانند جنگ‌های ۲۲ و هشت روزه همچون شوک بزرگی برای ساختار سیاسی و بدنه نظامی این رژیم به حساب آمده و میتواند در آینده بر تصمیم‌سازی در تل‌آویو اثر مستقیم داشته باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 15576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =