تداوم نابسامانی در صنعت طیور

جهش قیمت مرغ سبب شد دولت قرارگاه ساماندهی مرغ تشکیل دهد اما تشکیل این قرارگاه هم موجب نشد صنعت طیور به سامان برسد. این روزها دولت تصمیم دارد برای ساماندهی بازار جوجه یکروزه اقدام به واردات آن کند اما این راهکار مخالفان جدی دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، قیمت جوجه یکروزه در بازار بالا رفته است. برخی تولیدکنندگان قیمت هر جوجه یک روزه در بازار را ۱۵ هزار تومان اعلام می‌کنند. رقمی که هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و کاری هم از دست قرارگاه ساماندهی مرغ ساخته نیست.

آخرین تصمیمی که برای ساماندهی بازار جوجه یک روزه به فعالان صنعت طیور اعلام شد این بود که وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد با هدف کاهش قیمت جوجه یکروزه و تنظیم بازار از طریق شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به واردات این نهاده مهم به‌عنوان اولین حلقه زنجیره تولید کند.

آن‌طور که محمد علی کمالی‌سروستانی گفته بود: دولت اقدام به قیمت‌گذاری جوجه یکروزه کرده است اما این نهاده با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.  در روزهای اخیر قیمت جوجه یکروزه به شکل سرسام‌آوری گران شده است به نحوی که حدود ۲ برابر قیمت مصوب به دست مرغدار می‌رسد.

وی افزود: قیمت مصوب جوجه یکروزه ۴ هزار ۲۰۰ تومان است در حالی که امروز مرغداران بیش از ۸ هزار تومان این‌ نهاده مهم تولید را خریداری کرده‌اند.

این فعال صنعت طیور بیان کرد: واسطه‌های سودجود برای پنهان کردن خلاف خود به فاکتورسازی و واریز دو حسابه روی آورده‌اند.

او ادامه داد: با وجود گران فروشی جوجه واسطه‌ها برای بازارگرمی بیشتر، مرغداران را در نوبت تحویل قرار می‌دهند و جوجه‌ها را با تاخیر تحویل می‌دهند.

مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور؛ از تصمیم وزارت جهادکشاورزی برای واردات جوجه یکروزه از طریق شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای مقابله با شرایط کنونی خبر داد. بر اساس این تصمیم واردات جوجه یکروزه تا تنظیم بازار و رسیدن به قیمت مصوب ادامه خواهد داشت.

مخالفت کارشناسان با واردات جوجه یکروزه

بر اساس اخبار منتشر شده قرار است جوجه یکروزه از ترکیه به قیمت ۳۰ تا ۴۰ سنت با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ایران وارد شود. کارشناسان بر این باورند که این مسئله رانتی را توزیع می‌کند و به زیرساخت‌های تولید جوجه یکروزه در کشور آسیب جدی وارد خواهد کرد.

محمدرضا صدیق پور -دبیر انجمن جوجه یکروزه کشور- در رابطه با ظرفیت تولید جوجه یکروزه در ایران بیان کرد: آنچه توسط اعضای این انجمن تولید می‌شود، با نوسان پنج تا ۱۰ درصدی، نیاز کشور را تامین می‌کند.

او افزود: در ابتدا شنیده‌ها حاکی از آن بود که شرکت پشتیبانی امور دام قرار است ۱۰ میلیون قطعه جوجه با هدف تامین ذخایر استراتژیک خود به کشور وارد کند.

به گفته صدیق‌پور در حال حاضر به دست افراد غیر مرتبط پنج میلیون حواله داده‌اند. این حواله‌ها ابزاری شده است که نمی‌دانیم از کجا نشات می‌گیرد.

او اضافه کرد: ما گله‌های خود را با سختی تا ۷۶ هفته نگه داشتیم و در راستای سیاست‌ها کار را پیش می‌بریم تولید ما خیلی اقتصادی نیست اما برای اینکه وقفه‌ای در چرخه تولید ایجاد نشود، کار می‌کنیم.

تلاش برای حذف واسطه‌ها

اگرچه بحث واردات به‌عنوان گزینه روی میز دولت برای ساماندهی بازار جوجه یکروزه همچنان مطرح است اما گویا برنامه‌های دیگری هم با پیشنهاد فعالان صنعت طیور برای ساماندهی بازار جوجه یکروزه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کمالی در همین رابطه عنوان کرد: قیمت مصوب جوجه یکروزه ۴۲۰۰ تومان است اما همچنان با قیمت‌های بالاتر از ۶۰۰۰ تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

او ادامه داد: چون عمدتا واحدهای مرغ مادر تمام نهاده‌های مورد نیازشان را با قیمت‌های دولتی دریافت کرده‌اند و موظفند جوجه را با قیمت‌های مصوب به فروش برسانند، به همین دلیل پیشنهاد دادیم که اگر واقعا امکان کاهش قیمت جوجه یکروزه وجود ندارد، جوجه‌ها از واحدهای مرغ مادر به‌طور مستقیم در اختیار اتحادیه‌ها قرار گیرد و از آنجا بین مرغداران توزیع شود.

به گفته مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با حذف واسطه‌ها قیمت جوجه یکروزه نیز به تعادل خواهد رسید.

کد خبر: 15350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =