نساجی؛ زودبازده، پرمشتری اما فرسوده

صنعت نساجی از آن دسته صنایعی است که با سرمایه‌گذاری کم، اشتغال زیادی تولید می‌کند. اگرچه این صنعت با مشکلاتی نظیر ماشین‌آلات فرسوده و غیره دست و پنجه نرم می‌کند اما به گواه آمارها، تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی افزایش یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، براساس آمارهای اعلام شده، هفت هزار و ۹۰۰ واحد نساجی با سرمایه‌ گذاری ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور فعالیت دارند که این تعداد واحد تولیدی، ۱۱ درصد از کل صنایع ایران را شامل می‌شود. تاکنون صنعت پوشاک و نساجی برای حدود یک میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است. صنعت نساجی از آن دسته صنایعی است که با سرمایه‌گذاری اندک اشتغال زیادی تولید می‌کند و می‌توان با برنامه مناسب علاوه بر نیاز کشور، محصولات صنعت نساجی را به خارج صادر کرد و چرخ اقتصاد ایران را به گردش در آورد.

گذر از دوران رکود در صنعت نساجی

روزگاری ایران کارخانه‌های تولید پارچه بزرگی داشت و تکمیل زنجیره صنعت نساجی از برنامه‌های مهم دولت بود اما با تعطیل شدن این کارخانه‌ها زنجیره‌های صنعت یکی پس از دیگری دچار اختلال شد. فعالان صنعت نساجی بارها نسبت به از دست رفتن زنجیره‌های صنعت هشدار دادند. آنها قاچاق لباس‌های چینی و ... به صورت ته‌لنجی به ایران را بلای جان صنعت پوشاک به‌عنوان یکی از حلقه‌های صنعت نساجی معرفی می‌کردند. اگرچه بسیاری از مشکلات صنعت نساجی همچنان به قوت خود باقی است اما گویا سرمایه‌گذاران تصمیم دارند که روحی تازه به پیکر صنعت نساجی ایران بدمند.

ماشین آلات فرسوده بلای جان صنعت نساجی

یکی از مشکلاتی که صنعت نساجی همواره از آن رنج می‌برد، مشکل وجود ماشین‌آلات فرسوده بود که فقط با سرمایه‌گذاری وسیع این مشکل قابل حل بود. بهزاد رحیمی -عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس- معتقد است: تجهیزات قدیمی صنعت نساجی موجب افزایش بهای تمام شده تولید شده در نتیجه البسه تولیدی از نظر قیمت توان رقابت با برخی محصولات وارداتی را ندارند.

وی درباره مشکلات صنعت نساجی، گفت: هرچند ظرفیت واحدهای تولیدی در حوزه صنعت نساجی می‌تواند نیاز کشور را تامین کند اما قاچاق پوشاک و گرانی مواد اولیه مورد نیاز تولید، ظرفیت این واحدها را کاهش داده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: گران تمام شدن قیمت کالای داخلی باعث افزایش قاچاق و عدم رقابت پذیری می‌شود، بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با همکاری با سازمان تعزیرات از جولان قاچاقچیان در بازار جلوگیری کند.

رحیمی همچنین با اشاره به فرسوده بودن ماشین آلات صنعت نساجی اظهار کرد: تجهیزات قدیمی موجب افزایش بهای تمام شده تولید می‌شود، در نتیجه البسه تولیدی از نظر قیمت توان رقابت با برخی محصولات وارداتی را ندارند.

افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی

با وجود سخنان این نماینده، آمارها نشان می‌دهد که روند صادرات محصولات صنعت نساجی شامل پوشاک و غیره، روند با ثباتی بوده است. در اوج تحریم‌ها با وجود چالش‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، صادرات محصولات نساجی کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پیدا کرد. شاید همین پتانسیل‌ها به همراه فرسوده بودن ماشین‌آلات این حوزه و نیاز به بهسازی صنعت نساجی زمینه‌ای را فراهم کرده است که سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد. به گفته محسن ترحمی سرپرست دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور جواز تاسیس و توسعه در بخش نساجی و پوشاک طی سال ۹۹ رشد ۸۰ درصدی داشته است.

وی افزود: پارسال تعداد ۴۶۳ فقره پروانه بهره‌برداری در بخش نساجی و پوشاک صادر شد که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۸) ۲۵ درصد رشد داشته است.

سرپرست دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت با اشاره به صدور سه‌هزار فقره جواز تاسیس و توسعه در سال ۹۹ در بخش نساجی و پوشاک که با رشد ۸۰ درصدی مواجه بوده، عنوان کرد: این ارقام حاکی از تمایل بیش از پیش سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی پوشاک است.

ترحمی توسعه صنایع نساجی و پوشاک را از اولویت‌های وزارت صنعت برشمرد و با اشاره به موفقیت‌های چشم‌گیر و نتایج مطلوبی که در این صنعت مشاهده شده، تاکید کرد: در این صنعت باید توجه زیادی به مواد اولیه، فناوری، آموزش نیروی انسانی و انتقال دانش فنی به شکل کامل داشت.

کد خبر: 15300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =